Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla MBP med plasma


woodztream

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag vill koppla min MBP till en plasmaTV, Philips 50PF7320, som har ingångarna S-video, VGA, Composite video, Component video. Vad ska jag köpa för sladd för att få bästa kvalitet?

 

 

// Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponent har jag för mig är det som ger bäst kvalitet. Komposit (gul RCA-kontakt) är den med sämst kvalitet, för här blandas all bildinformation i samma signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade kört component sladden. Den "ska" ge bäst bild av de ingångarna. Så från DVi porten till component.

 

Om det inte finns så tror jag att det finns nån standard video-ut från apple som ger video (RCA) och s-video. Jag har kört med en sådan innan från min MBP men HDMI kabel är så mycket bättre. Men men då har jag kört video inte s-video. Jag tycker att det blir bättre bild med den.

 

Tror att det finns andra som det mycket bättre än mig så dom får svara också.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vadå, ska du använda plasman som skärm (alltså inte enbart för video) ska du självklart välja vga.

Ni är så roliga på det här forumet, ställer man frågan vga eller dvi/hdmi så säger "alla" att vga är bättre, trots att det ju tveklöst är så att HDMI/DVI är en bättre anslutning, här ställer någon frågan om komponent eller vga, då säger ni komponent...jag gissar att om jag frågar om komposit eller komponent så säger någon komposit...

 

Sen är det ju så att det hänger väldigt mycket på vad/hur skärmen hanterar anslutningarna/upplösningar, där kan man säga att den svenska Hembio tidningen numera har ganska bra koll på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ändrar mig efter lite googlande. VGA är den bästa anslutningen du kan köra om du inte kan köra DVI(-D) eller HDMI. Sen verkar komponent, S-video och komposit komma (i den ordningen). Iaf enligt PDFen jag hittat. Länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vadå, ska du använda plasman som skärm (alltså inte enbart för video) ska du självklart välja vga.

Ni är så roliga på det här forumet, ställer man frågan vga eller dvi/hdmi så säger "alla" att vga är bättre, trots att det ju tveklöst är så att HDMI/DVI är en bättre anslutning, här ställer någon frågan om komponent eller vga, då säger ni komponent...jag gissar att om jag frågar om komposit eller komponent så säger någon komposit...

 

Sen är det ju så att det hänger väldigt mycket på vad/hur skärmen hanterar anslutningarna/upplösningar, där kan man säga att den svenska Hembio tidningen numera har ganska bra koll på det...

 

 

Ok, jag ändrar mig efter lite googlande. VGA är den bästa anslutningen du kan köra om du inte kan köra DVI(-D) eller HDMI. Sen verkar komponent, S-video och komposit komma (i den ordningen). Iaf enligt PDFen jag hittat. Länk

 

 

Tack, jag ska enbart kolla på film med den. 720p filmer. Blir det bra med VGA då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt, det är skitsvårt att säga, generellt så är VGA en bättre anslutning än komponent, men igen, det beror helt på vad plasman gör med signalen. Eftersom du har 2 alternativ att välja mellan skulle jag kolla vad just den modellen du ska ha klarar för upplösningar på VGA porten, alternativt vad den gör med komponentsignalen...sen har jag noll koll på vad ATI/Nvidias grafikkort gör med signalen från din MBP, på PC så var det en jätteskillnad, och kunde variera mellan olika versioner av drivrutiner, men där ATI hade ett litet försprång på just den punkten...

 

Men...kom jag på, till din MBP har du ju en DVI-VGA kontakt, ska du ha komponent så måste du köpa en DVI-komponent, om det ens finns, alternativt en VGA-komponent, men eftersom du redan har en VGA anslutning, testa med den innan du ev. satsar på komponent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Komponent är "omöjligt" eftersom Macen inte matar ut en komponentsignal, YPbPr.

 

Det är vga som gäller. Med MBPro kommer om jag inte minns fel, en dvi-vga-adapter så allt som behövs är en vanlig vga-kabel. Plus eventuell ljudkabel om du vill ha ljudet också.

 

Philips 50PF7320 är hyfsat gammal så det kan vara svårt att få riktigt bra bild från datorn. Det troliga är att 1280x768/60 Hz fungerar bäst. Eventuellt kan du få pixelmappad bild via Switchres X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag visste inte att det gick att mata en VGA signal som man INTE kan dela upp i en komponentanslutning, men där ser man...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponent är "omöjligt" eftersom Macen inte matar ut en komponentsignal, YPbPr.

 

Det är vga som gäller. Med MBPro kommer om jag inte minns fel, en dvi-vga-adapter så allt som behövs är en vanlig vga-kabel. Plus eventuell ljudkabel om du vill ha ljudet också.

 

Philips 50PF7320 är hyfsat gammal så det kan vara svårt att få riktigt bra bild från datorn. Det troliga är att 1280x768/60 Hz fungerar bäst. Eventuellt kan du få pixelmappad bild via Switchres X.

 

 

Det finns även en DVI-ingång på TV'n. Kan man använda sig utav den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head

woodztream: Det bästa du kan göra är att prova. Provkör både DVI och VGA och se vilken som ger dig bäst bild och upplösninginställningsmöjligheter. Större sannolikhet att VGA funkar men det finns chans för bättre bild med DVI.

Ni är så roliga på det här forumet, ställer man frågan vga eller dvi/hdmi så säger "alla" att vga är bättre, trots att det ju tveklöst är så att HDMI/DVI är en bättre anslutning, här ställer någon frågan om komponent eller vga, då säger ni komponent...jag gissar att om jag frågar om komposit eller komponent så säger någon komposit...

HDMI/DVI är inte alls tveklöst den bästa anslutningen då många skärmar har problem med datorsignaler och det kan vara svårt att ställa in rätt upplösning.

Men...kom jag på, till din MBP har du ju en DVI-VGA kontakt, ska du ha komponent så måste du köpa en DVI-komponent, om det ens finns, alternativt en VGA-komponent, men eftersom du redan har en VGA anslutning, testa med den innan du ev. satsar på komponent...

DVI till komponent finns i DVI-standarden och går att få ut om grafikkortet stödjer det (tror inte kortet i MBP gör det). VGA till komponent däremot kräver omvandling.

Okej, jag visste inte att det gick att mata en VGA signal som man INTE kan dela upp i en komponentanslutning, men där ser man...

Du kan aldrig "dela upp" en RGB-signal (VGA) till komponent då det är två olika typer av signaler, krävs en omvandlare. De kablar som har en HD15-kontakt (VGA) i ena änden och komponent i andra är oftast (alltid?) till projektorer som kör komponent genom hela kabeln.

 

Lägg ner din "idioter som svarar fast de inte vet"-attityd när du gör samma sak själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det som sänds i normalfall över en vga-kontakt är RGBHV, röd, grön, blå, horisontal och vertikal sync. Alltså fem olika ledare.

 

Komponentvideo består av Y, Pb och Pr som är luminans(Y) och krominans (Pb och Pr), alltså tre olika ledare.

 

Pb innehåller differensen mellan blå och luminans (B - Y).

Pr innehåller differensen mellan blå och luminans (R - Y).

Ekvationen är Y=0,3R+0,59G+0,11B

 

På så sätt är det snabbt och enkelt att konvertera mellan YPbPr och rgb. I den digitala domänen är begreppet YCbCr.

 

Sedan sammanfaller färgerna på kontakterna för YPbPr med grön, blå och röd, vilket ofta leder till missuppfattningen att komponentvideo och rgb är samma sak. :)

 

Television, Dvd-film och i stort sett att digital filmbild använder komponentvideo som sitt färgsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
DVI till komponent finns i DVI-standarden och går att få ut om grafikkortet stödjer det (tror inte kortet i MBP gör det). VGA till komponent däremot kräver omvandling.

 

Du kan aldrig "dela upp" en RGB-signal (VGA) till komponent då det är två olika typer av signaler, krävs en omvandlare. De kablar som har en HD15-kontakt (VGA) i ena änden och komponent i andra är oftast (alltid?) till projektorer som kör komponent genom hela kabeln.

 

Det kan man inte med "DVI" heller, särskilt inte om vi talar om dvi i det digitala domänen (dvi-d). Det kräver alltid aktiv omvandling, transkodning, att gå mellan olika signalformat.

 

Vad som gäller för både dvi-i/a och vga (snarare "DSUB "HD-15" etc.) i avseende om själva kontakterna är att båda kan skicka/ta emot en komponentvideosignal som med hjälp av en adapter kopplas till de tre ledarna i en normal komponentkabel. Den gängse metoden är att koppla Y till G, Pb till B och Pr till R hos både dvi-i/a och vga men detta kan skilja sig mellan olika apparater.

 

Men det är en funktion hos sändare och mottagare som gör det möjligt att hantera komponentvideo på det här sättet. Det går att skicka en komponentvideosignal (YPbPr) mellan två vga-kontakter, över en vga-kabel, men bara ifall sändaren skickar YPbPr och mottagaren kan ta emot YPbPr på just de kontakerna! Vanligast på projektorer som du skriver men det är hyfsat vanligt på teveapparater också, särskilt Sharp och Philips där komponentvideoingången är vga-kontakten.

 

Det är möjligt, åtminstone med Ati:s grafikkort, att skicka YPbPr istället för rgbhv, men Apple har aldrig aktiverat funktionen i Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för de ingående svaren. Vilken djungel detta verkar vara. Om vi vänder på det, vilken TV ska jag köpa för att få bäst kvalité med från min Mac. Verkar verkligen struligt sånt här. En TV är en stor utgift och majoriteten av folket som jobbar i affärerna verkar ju inte så insatta på området. Man får vara nöjd om dom vet vad Widescreen är.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Det kan man inte med "DVI" heller, särskilt inte om vi talar om dvi i det digitala domänen (dvi-d). Det kräver alltid aktiv omvandling, transkodning, att gå mellan olika signalformat.

Kanske uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menade var inte att man kan byta från RGB till komponent rakt av när det gäller DVI, bara att det ingår i standarden hur komponentsignalen (om någon vill använda sig av den och då sköta omvandlingen på insidan) ska skickas så att inte man ska behöva olika övergångar för olika tillverkare. Om olika tillverkare ändå skickar komponent via DVI på olika sätt så följer de antingen inte standarden eller har de sidor jag läst som beskriver standarden hittat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Kanske uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menade var inte att man kan byta från RGB till komponent rakt av när det gäller DVI, bara att det ingår i standarden hur komponentsignalen (om någon vill använda sig av den och då sköta omvandlingen på insidan) ska skickas så att inte man ska behöva olika övergångar för olika tillverkare. Om olika tillverkare ändå skickar komponent via DVI på olika sätt så följer de antingen inte standarden eller har de sidor jag läst som beskriver standarden hittat på.

 

Då är vi på samma planhalva. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag tackar för de ingående svaren. Vilken djungel detta verkar vara. Om vi vänder på det, vilken TV ska jag köpa för att få bäst kvalité med från min Mac. Verkar verkligen struligt sånt här. En TV är en stor utgift och majoriteten av folket som jobbar i affärerna verkar ju inte så insatta på området. Man får vara nöjd om dom vet vad Widescreen är.

 

Den jag vet som har fungerat helt utan problem är Sony D3000 och Pioneers 8-serie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mbp 2.33 och en samsung plasma tv med dvi ingång. Har köpt en dvi kabel. Mycket besviken kan jag inte få nån bild på tv. Vad kan jag göra för fel. När jag kopplar ihop ser jag att mbp blir blå i skärmen 3 sekunder och plasman visar att den söker signal i 3 sekunder, men sedan blir allt som vanligt. Har provat att söka bildskärm från mbp, men den säger "ingen signal".

MIN FRÅGA

Ska jag ge upp. Pröva kanske med komponent ingången.

Tacksam för hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Komponentingången på teven fungerar som sagt inte för detta.

 

Är det en lite äldre plasma (dvs modellen äldre än 2 år) har den troligen rätt begränsade möjligheter att visa datorbild. Pröva att ställa MBP:ns upplösning till 1024x768/60 Hz som är något av en "fungerar överallt"-upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...