Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivavbild, kan ej skapa till extern hd.


slowmover

Rekommendera Poster

Hej allihopa! Försökte precis skapa en skivavbild utav hela hd i Macbooken till en extern Lacie hd med usb anslutning. För att ha som säkerhets backup, vill alltså inte ha enskilda mappar utan hela hd :n.

 

Får dock följande meddelande:

 

Skapar avbild ”MacOSx Backup.dmg”

Kunde inte skapa ”MacOSx Backup.dmg”.

Resursen upptagen.

 

Vad gör jag för fel?

:fundersam:

Mvh://Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på vad du gjort för fel, men om du vill ha en kopia av hela din hårddisk till en extern hårddisk så rekommenderar jag att du laddar ner SuperDuper från Versiontracker.com och clonar över hela din interna hårddisk.

 

Du kan använda programmet gratis just för det ändamålet.

Tänk på att den externa ska vara formaterad i GUID-Partionstabell och Mac OS Extended Journalförd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket filsystem är det på den ext HD:n

 

Har du FAT32 är filerna för stora. FAT32 klarar upp till 4 GB, ja det är sant.

 

Är det NTFS kan inte MAc OS skriva till sådana enheter.

 

Berätta vilet filsystem det är på hd:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Poca sa, det går även att göra en diskimage :detvarintejag:

 

post-18112-1188475753.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp det visade sig att min lacie disk är formaterad i FAT32. Det konstiga var att det var inga problem att kopiera över min "film mapp" till den direkt och den är på 7,8gb. Någon som har svar på varför den gick att köra över trots att den är över 4gb?

 

Har en del material på lacie hd:n som jag behöver så att formatera den är i dagsläget ingen bra lösning för mig, så det får nog bli att helt enkelt köpa en billig firewire disk till detta ändamål. Nån som har förslag på någon prisvärd modell kring 80-100gb?

 

Mvh://Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En mapp på 7,8 gigabyte går utmärkt att kopiera över till en FAT32-disk. En Mapp på 78 gigabyte går också bra. Bara ingen av filerna inuti mapparna är större än 4 gigabyte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha det är så det ligger till:)

 

Nåt förslag på prisvärd firewire hd någon?

WD MyBook Premium 500GB/750GB, Iomegas Mac Mini diskar ska också vara bra enligt Pocahontas. Mybooken stängs av och på med macen har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...