Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur snabbt e en mac?


mac

Rekommendera Poster

hej!

Jo det e så att jag undrar om en powerbook med 1ghz, hur snabb e den jämför med en pc? för vad jag förstår så jobbar dom inte på samma sätt å så...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Ärligt talat har jag inget bra svar att ge dig, men i princip kan man säga att de snabbaste stationära Macarna för det mesta har varit långsammare än de snabbaste stationära pc-burkarna. På bärbart har det varit jämnare, och Powerbook brukar ofta få bra betyg när de testas av de pc-tidningar vi har på IDG.

 

Enkelt uttryckt - en Powerbook G4 är bland det bästa du kan köpa när det gäller bärbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bärbart har det varit jämnare, och Powerbook brukar ofta få bra betyg när de testas av de pc-tidningar vi har på IDG.

Är det en löneförmån att få läsa dom gratis?

 

Jag vet inte rigtigt men jag har hört någonstans att MacOS är snabbare än WinDoze

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Är det en löneförmån att få läsa dom gratis?

Jag antar att det beror på vad man tycker om tidningarna - jag kan ju läsa Computer Sweden gratis, men om det är en förmån ... :devil:

 

Nä, men allvarligt talat, det ligger högar med tidningar överallt, och ja, det är bara att plocka på sig av det vi producerar själva. På ett sätt är det ju en förmån - samtidigt bör jag ju läsa lite av varje för att sno idéer och hålla koll. I den meningen är det inte en förmån utan ett arbetsredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Och såna förmåner vill de numer att man betalar skatt för ;) Helt sjukt o inte kunna få gratis tidning längre :)

Nja, jag kanske uttryckte mig oklart - jag får läsa vilka tidningar jag vill och ta med dom hem om jag vill. Vill jag däremot prenumerera måste jag betala, om än ett förmånligt pris. Och det är prenumerationer som är skattepliktiga.

 

Vilket iofs är sjukt. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat har jag inget bra svar att ge dig, men i princip kan man säga att de snabbaste stationära Macarna för det mesta har varit långsammare än de snabbaste stationära pc-burkarna. På bärbart har det varit jämnare, och Powerbook brukar ofta få bra betyg när de testas av de pc-tidningar vi har på IDG.

 

Enkelt uttryckt - en Powerbook G4 är bland det bästa du kan köpa när det gäller bärbart.

oki..... men det jag egentligen undrar är att nu när man ser hur snabbt en pc med t.ex. 2600 mhz.... och mac står det t.ex. 1000 mhz.... man kan ju inte jämnför pc å mac på det sättet ju lr? för mac jobbar väl på ett annat sätt?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat har jag inget bra svar att ge dig, men i princip kan man säga att de snabbaste stationära Macarna för det mesta har varit långsammare än de snabbaste stationära pc-burkarna. På bärbart har det varit jämnare, och Powerbook brukar ofta få bra betyg när de testas av de pc-tidningar vi har på IDG.

 

Enkelt uttryckt - en Powerbook G4 är bland det bästa du kan köpa när det gäller bärbart.

oki..... men det jag egentligen undrar är att nu när man ser hur snabbt en pc med t.ex. 2600 mhz.... och mac står det t.ex. 1000 mhz.... man kan ju inte jämnför pc å mac på det sättet ju lr? för mac jobbar väl på ett annat sätt?!?

jag ställde frågan om skillnaden mellan processortyper för ett bra tag sedan.

Svaret jag då fick var att G4:an använder 7 klockcykler för att utföra en process, medan pentium4 kräver 20 cykler. Det innebär att G4:an teoretiskt kan jobba 3 gånger så snabbt som P4.

Men precis som vanligt är teori och praktik inte samma sak :(

 

jag vet inte exakt hur korrekta svaren är, eller om jag minns rätt, men jag har för mig att det var så. tråden finns tyvärr inte längre kvar, eftersom den låg på det gamla forumet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
oki..... men det jag egentligen undrar är att nu när man ser hur snabbt en pc med t.ex. 2600 mhz.... och mac står det t.ex. 1000 mhz.... man kan ju inte jämnför pc å mac på det sättet ju lr? för mac jobbar väl på ett annat sätt?!?

Ska man tro Apple springer en G4 cirklar kring pc med dubbelt så hög klockfrekvens - men man ska inte tro Apple.

 

Du har rätt i att man inte kan titta på GHz och få ett bra svar. Tyvärr finns det inte heller någon bra omräkningstabell. Som så mycket annat beror det på. Det man kan säga är att du kan titta på ungefär 2 timmar och 15 minuter DVD på en batteriladdning på en ny Powerbook, vilket är bättre än på de flesta pc. Du kan använda den till att redigera video med sändningskvalitet, och ljudlägga video (du måste dock vänta tills du kommer till en studio för att "bounca" ljudet, men det har mer med AD/DA-omvandlarna än med prestandan att göra).

 

Kort sagt - en ny Powerbook G4 räcker till i stort sett allt du kan tänkas vilja göra. Somligt går snabbare på pc, somligt långsammare.

 

Vad ska du ha den till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki...

så det finns ingen direkt svar på det....

neejmen den frågan har jag haft länge som jag har inte fått nån svar på....=P jag hade tänkt å redigera lite filmer som jag har filmat =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min G4 700Mhz med 640mb ram känns lika snabb som min P4 1.8 Ghz med lika ram. Byter jag till os 9 kör min G4 förbi P4:an. Sedan kan man alltid byta till snabbare grafikkort och snabbare hd i PC:n. Det är väll där det ligger på ett ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

mac, en anledning till att du inte får något exakt svar är att olika datorer/processorer är olika snabba på olika uppgifter. Ibland är klockfrekvensen mer avgörande och ibland processorns och datorns systemarkitektur, Alvitecoptimering. Programkod är förmodligen också viktigt, vissa program är bättre optimerade för Mac än andra. Här är ett Benchmarktest på G5:an och diverse Pc som visar att burkarna presterar helt olika beroende på uppgift: Chaosmint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grovt - mycket grovt - skulle man väl kunna säga att Macar är bättre på bildredigering (dvs Photoshop), layout (åtminstone Quark Xpress) och videoredigering (åtminstone med en G4 och Final Cut). Medan PC/Win är bättre på allt som ingår i Office-paketet. Plus en del spel och kanske websurfning.

Kontentan är att programmen och hur de är skrivna spelar minst lika stor roll som maskinvarans prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...