Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordbehandlingsprogram i Mac ?


adamrobin

Rekommendera Poster

Mariner Writer … Den medföljande ordlistan är helt enkelt usel för svenska, innehåller bara 80 000 ord och många enkla, vanliga, ord saknas. När jag skriver med Mariner Write så rödlistar den nästan varje ord jag använder, det kan jag inte leva med.

 

Det tog ett tag innan jag reagerade, men nu kom jag på det:

 

Jag vet inte var du har fått uppgiften 80 000 ord ifrån, och om det stämmer, men 80 000 ord är väldigt mycket! Svenska Akademiens ordlista innehåller visserligen 120 000 ord, och det är visserligen 50 % mer, men så är det också rikslikaren för svenska språket. Prismas Stora Engelsk-Svenska ordbok innehåller 85 000 ord.

 

Jag var tvungen att göra en provinstallation av Mariner Write igen och körde en liten provtext. Visst blir det mycket rött med stavningskontrollen, och helt klart saknas vissa enkla, korta ord. Märkligt! Att diverse fackuttryck och ortnamn saknas är kanske inte så mycket att förundras över. Som tur är så finns det en "egen ordlista" där man kan lägga till ord. Jag kan tänka mig att det blir mycket klickande på Lägg till-knappen de första dokumenten man kör, men sedan har nog ordförråden kommit ikapp.

 

Måste leka "Sträng Magister" lite till, Raphael: det heter gränssnitt, med två s. Det är ett snitt mellan två gränser och inte mellan två grän.

 

Ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att göra en provinstallation av Mariner Write igen och körde en liten provtext. Visst blir det mycket rött med stavningskontrollen, och helt klart saknas vissa enkla, korta ord. Märkligt! Att diverse fackuttryck och ortnamn saknas är kanske inte så mycket att förundras över. Som tur är så finns det en "egen ordlista" där man kan lägga till ord. Jag kan tänka mig att det blir mycket klickande på Lägg till-knappen de första dokumenten man kör, men sedan har nog ordförråden kommit ikapp.

 

Visst, det är ju rät komiskt att många enkla, korta, vanliga ord saknas. Vanliga bindeord och sådant som vi svenskar använder ofta i våra texter, de orden saknas rätt rejält. Den svenska ordlistan i Mariner Write är klart sämre än den inbyggda i Mac OS X och för mig är den helt oanvändbar. Eftersom det finns en ordlista inbyggd i OS X så innebär det att stavningskontrollen i Textredigeraren är bättre än i Mariner Write. Visst är ingen ordlista perfekt, men den i Mariner Write är usel för mitt skrivande. Helt oanvändbar.

 

Och i den här texten, jag skriver nu, med OS X stavningskontroll i Camino så är det ord som Camino (!), Write, Textredigeraren och stavningskontrollen som rödmarkeras. Det kan jag leva med. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphaels kommentarer var väldigt intressanta att läsa. Det är inte ofta det kommer ordentliga svar om olika ordbehandlare. Oftast handlar diskussioner vilken som är "bäst" utan att förklara hur man använder eller hur programmet fungerar.

 

Jag använde Mellel när jag skrev C-uppsatsen och det är nu 2 år sedan. Nu ska jag börja plugga igen och det är på distans så det blir mycket skrivuppgifter osv. Då är det dags att börja använda ordbehandlare seriöst igen. När jag använde Mellel kändes häftigt men det var svårt att jobba med olika format, typ styckesformat och att generera innehållsförteckning. Jag blev inte riktigt kloka av manualerna. Det låter så enkelt men ändå så komplicerat. Jag lyckades för det mesta att skriva uppsatsen i Mellel.

 

Förra veckan satte jag igång med Mellel för att börja skriva igen. Har den senaste version och jag märkte att det har kommit nya funktioner och lite nya placeringar av "palettes" osv. Och jag började med att skapa "Header" men gud vad hopplöst det var för det kräver nåt kryssande på olika rutor i paletten (dvs flera klickar) så jag blev frustrerad och gav upp. Antagligen var jag kanske lite påverkad av senaste och kreativa ordbehandlare som tex Buzzword där det var mycket enklare att skriva in i header-området. Buzzword är en webbapplikation där företaget har ambition att göra en riktig ordbehandlare som kan köras via webbläsaren och även offline. Användargränssnittet är också intressant men det återstår att se hur gränssnittet utvecklas i takt när nya funktioner implementeras.

 

Men till saken, jag insåg att, ju flera klickar det krävs för att få fram det man vill ha, desto jobbigare och längre tid. Så jag tankade hem Nisus Writer Express (har även en licens på Nisus) och där var ju enkelt att klicka på Header-området och skriva in det som jag hade tänkt. Då började jag titta lite runt och insåg att det var egentligen mycket enklare att använda Nisus. Tankade hem Pro-versionen för jag var nyfiken på index-versionen för jag gillade mycket Outline-funktionen i Mellel då den gav bra översikt på dokumentet och jag slapp scrolla upp och ner hela tiden. Tror inte det finns i Express-versionen (eller?)

 

Jag håller med det som sagts - att det är så lätt att jämföra med Word och klaga på de andra ordbehandlare som saknar nån funktion. Företagen som utvecklar Mellel, Nisus och andra har hursomhelst inga ambitioner att kopiera Word förutom standardssätt kanske. Även att klaga att alternativa ordbehandlare inte klarar av att importera/exportera Word-filer är naivt för det enda lösningen är ju att använda Word.

 

Här tvingas jag inse att jag har ingen lust att sätta mig framför en ordbehandlare och försöka lära mig krångliga saker när det finns bättre ordbehandlare som inte kräver många klickar för att enkelt skriva in nån del på dokumentet. Jag vill ju lära mig olika viktiga saker som att skriva rätt format, typsnitt, skapa innehållsförteckning, använda rätt citationstecken osv- inte lära olika tillvägasätt för programmet kräver det innan man äntligen kan börja med de viktiga saker som tex i uppsatsskrivande. Buzzword och alternativa ordbehandlare gör ju enklare för skribenter - varför krånglar till för sig själv då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte hur man får den att använda macens inbyggda ordlista...hjälp någon..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael:

 

Toppen inlägg. :galetglad:

 

Jag gläds åt människor som bemödar sig att dela med sig av sina kunskaper

och upplevelser, och på ett sådant utomordentligt sätt sedan. :geros:

 

Good man yourself.

Well done, indeed. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom era kommentarer och får många svar. Själv är jag ny Macare och har kopierat över flickvännens alla styrelsedokument (från PC-Word) men missade att jag inte har Office till Mac vilket kostar väldigt mycket.

 

Jag har några frågor även om ni gått igenom det mesta:

Jag verkar mest vara intresserad av iWork och Pages. Kommer jag kunna öppna Word-dokument som kommer från min OC i Pages? Och som jag läste högre upp, jag kan spara som .doc och låta folk med PC läsa dokumenten?

Tror ni jag kan övertala min kära flickvän att köra med Pages? Vill inte betala flera hundra och sen används det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa trial-versionen 30 dagar på apples hemsida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar mest vara intresserad av iWork och Pages. Kommer jag kunna öppna Word-dokument som kommer från min OC i Pages? Och som jag läste högre upp, jag kan spara som .doc och låta folk med PC läsa dokumenten?

 

Pages kan läsa och exportera Word-dokument, oavsett om Word-dokumenten kommer från eller är till för Word i Windows eller Mac.

 

Numbers kan göra samma sak med Excel-dokument, dock med vissa restriktioner (informationen följer med, men Numbers har inte lika många funktioner för formler så funktioner i dokumenten för det används inte).

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...