Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gammal Apple-skrivare på ny dator?


JohnG5

Rekommendera Poster

Kan jag få min gammal trogna Apple LaserWriter 12/640 PS att funka på en G5:a?

Skrivaren är ju bra, stor och ful och står bara o samlar damm, klart jag vill använda den!

Men går det, och i så fall hur...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en LaserWritter 16/600 PS, som är kopplad till min PowerMac G5, och den fungerar utmärkt. Dock så har inte skrivaren någon vanlig RJ45-kontakt, som normalt används till ethernet-nätverk idag. Istället finns den gamla AAUI-porten, och det krävs en transceiver kopplad till den för att få en vanlig RJ45-port. Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att få tag på en sådan transceiver idag. Det ska vara om du får tag på någon beggagnad, men om du lyckas så bör nog skrivaren fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

Vad alla kontakter portar och adaptrar heter är grekiska för mig (egentligen rätt kass på datorer), men jag får börja med att ta hem skrivaren o kika lite, se om jag blir klokare av det.

Hade den tidigare kopplad till en PPC G3:a via ethernet, och vill minnas att det sitter någon adapter på skrivaren, som sedan ethernetsladden till datorn sitter i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

Vad alla kontakter portar och adaptrar heter är grekiska för mig (egentligen rätt kass på datorer), men jag får börja med att ta hem skrivaren o kika lite, se om jag blir klokare av det.

Hade den tidigare kopplad till en PPC G3:a via ethernet, och vill minnas att det sitter någon adapter på skrivaren, som sedan ethernetsladden till datorn sitter i...

Då är det förmodligen en transceiver för vanlig ethernet du har. Då är det bara att koppla in den till din G5a och köra. :)

 

Notera vad den har för IP-adress först bara. Om du har en av de senaste G5'orna so mkom, så har den dubbla nätverksportar. Jag har den ena kopplad till min bredbandsrouter, och den andra till skrivaren. Det innebär att jag var tvungen att konfigurera den nätverksporten med en IP-adress, och då måste man veta skrivarens IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok detta låter ju bra!

Min G5:a är gammal som gatan, så jag får nog försöka mig på någon koppling till bredbandsroutern, som du beskriver.

Jag återkommer när jag misslyckas =) Tusen tack för hjälpen så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok detta låter ju bra!

Min G5:a är gammal som gatan, så jag får nog försöka mig på någon koppling till bredbandsroutern, som du beskriver.

Jag återkommer när jag misslyckas =) Tusen tack för hjälpen så länge!

Jag kommer faktiskt inte ihåg om skrivaren går att konfigurera så att den får en IP-adress dynamiskt. Vad jag vet så finns inget verktygsprogram för OS X att ställa in det med. Min skrivare har en fast IP-adress, och har haft det sedan starten, så jag har ställt in min ena nätverksport på datorn på en fast adress också.

 

Om routern delar ut t.ex 192.168.0.x, där x inte sträcker sig över hela intervallet 1-254, så kan du ge skrivaren en IP utanför detta intervall, och då kan du få det att fungera, trots att alla datorer och annat i nätverket får IP-adresser från routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma skrivare här hemma och den är kopplad direkt till min Netgear router, inga inställningar behövs göras, bara tuta och köra :)

Ja det är ju klart att man måste ju välja skrivaren i skrivarinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma skrivare här hemma och den är kopplad direkt till min Netgear router, inga inställningar behövs göras, bara tuta och köra :)

Ja det är ju klart att man måste ju välja skrivaren i skrivarinställningarna.

Är din skrivare inställd på fast IP-adress, eller vet du om det går med dynamisk IP-adress?

I så fall, vet du om det finns något verktygsprogram under OS X, so kan ändra på den inställningen?

 

Det fanns ett Skrivarverktyg för gamla Mac OS, men inte för OS X vad jag vet i alla fall.

Med det programmet kunde man ändra en massa inställningar för skrivaren, som t.ex om det skulle skrivas ut en testsida varje gång skrivaren startades, IP-adress och mycket annat.

 

Det enda som går att ändra på i OS X är såvitt jag vet detta:

post-238-1185531586_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din skrivare inställd på fast IP-adress, eller vet du om det går med dynamisk IP-adress?

I så fall, vet du om det finns något verktygsprogram under OS X, so kan ändra på den inställningen?

 

Det fanns ett Skrivarverktyg för gamla Mac OS, men inte för OS X vad jag vet i alla fall.

Med det programmet kunde man ändra en massa inställningar för skrivaren, som t.ex om det skulle skrivas ut en testsida varje gång skrivaren startades, IP-adress och mycket annat.

Jag använder mig av classic och Apple Printer Utility när jag gör inställningarna.

Tror att min har fast IP, så här ser det ut i inställningarna iaf :)

post-180-1185532209.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag har en StyleWriter här i bokhyllan bredvid mig på jobbet. Tyckte att den var lite söt, och bokhyllan är i övrigt ganska tom. Har inte använt den på många år. Hur kopplar jag ihop den med med min pb G4? :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag har en StyleWriter här i bokhyllan bredvid mig på jobbet. Tyckte att den var lite söt, och bokhyllan är i övrigt ganska tom. Har inte använt den på många år. Hur kopplar jag ihop den med med min pb G4? :propellerbaver:

Skulle säga att det är inte värt att försöka.

Först måste du köpa dig en seriell-USB adapter och hur det är med drivrutiner i OSX vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det är inte värt att försöka.

:( misstänkte nåt sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, ska bli spännande att testa detta ikväll. Håller er uppdaterade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, skrivaren funkar finfint!

Det var bara att koppla in, lägga till den i skrivarlistan och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
AndersStromberg

Hej Adapter heter AAUI Transiver Kontakt i i skrivaren & vanlig RJ 45 "10 Baste T" i andra ändan

 

Har en del sådan Pris 50 st

 

 

Anders 070 552 78 32 sthlm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej på ER ALLA.

 

Jag är nybörjare på att leta och skaffa information på detta sätt.

 

Har läst igenom hela tråden i jakt på den info jag behöver, men den fanns inte här ännu..

 

Därför ställer jag nu den fråga som knyter an till det ni redan diskuterar:

 

Har en LaserWriter 16/600 som jag en gång när jag satte upp mitt nätverk gav en ip-adress och allt fungerade väl ganska länge.

 

Sedan har något hänt. Jag får efter att detta "fel" uppstod alltid ett infoblad ur skrivaren varje gång jag startar skrivaren.

 

Där ser jag att den har ip-adress 0.0.0.0 och detta vet jag inte hur jag skall kunna ändra!

 

Har letat efter det gamla LaserWriter-verktyget som fanns på 9-ans tid på Appels sidor utan framgång.

 

Nu hoppas jag på någon av ER kan ge mig tips eller råd.

 

Mvh

Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat efter det gamla LaserWriter-verktyget som fanns på 9-ans tid på Appels sidor utan framgång.

 

Nu hoppas jag på någon av ER kan ge mig tips eller råd.

 

Mvh

Rolf

Nu hoppas jag att det är lagligt att göra på det här viset :)

Apple_Printer_Utility.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jarting

 

Det var just den hjälp jag behövde. Nu var det inga problem med att komma in i skrivaren och bocka ur den lilla rutan som gav det irriterande bladet vid varje uppstart.

Stort tack till alla som kom med idéer och hjälp, Tack för verktyget "En tiger i kostym"

Mvh

=>Rolf

(skickar upp en skärmdump om jag får det att fungera)

 

Bild_2.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...