Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scanners för småbild !


Frippe#1

Rekommendera Poster

Är någon som vet nåt om scannrar för småbild ?

 

Jag plåtar en del småbild men också mellanformat och skulle ju givetvis helst ha en scanner som tog upp till 6x7 men de är ju så hiskligt dyra ....

 

En filmscanner för småbild skulle ju vara överkomlig i pris (samtidigt löser ju inte det behovet när det gäller mellanformat).

 

Macoteket säljer en småbildsscanner för film, en Minolta för 3800 kr som de påstod att de sålt mycket av. Är det någon som har erfarenhet av den ? Kan man scanna "rått" dvs stänga av alla "finesser" och scanna utan att scannern ändrar något i bilden ?

 

Är det stor skillnad mellan småbildsscannrarna ? Lönar det sig att köpa en dyrare eller är det mindre skillnader ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

De blindtester som jag varit med i där olika scanners ifrån 1000:- till 200.000:- varit med så har jag hittat en vinnar. Den heter Epson Perfection 3200. Jag var grymt skeptisk tills jag fick se resultaten.

 

Så kolla in den!

 

Tidningen Foto gav den med utmärkt betyg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Epson Perfection 3200 Photo.

 

e546795.jpg

 

"EPSON Perfection 3200 är en smidig planskanner som också ger ger högklassig filmskanning. Den har en optisk upplösning på 3200×6400 dpi och dessutom en inbyggd transparensenhet (101 × 228 mm) och ett specialutvecklat chips för snabb inskanning av film.

 

Transparensenheten gör Perfection 3200 perfekt för mellan- och storformatsfilm och den klarar också tolv 35 mm original samtidigt –den idealiska lösningen för både fotoamatörer och yrkesfotografer. Den passar också där man behöver en flexibel högklassig skanner för allmänna ändamål.

 

En hög optisk densitet och 48-bitars färgdjup garanterar högklassig återgivning samt att den också klarar de mest subtila skiftningar.

 

Anslutning via USB 2.0 Hi-Speed och IEEE1394 (Firewire) gör Perfection 3200 Photo kompatibel med både pc och Mac. Tack vare sitt specialchips för skanning av film är Perfection 3200 Photo cirka tre gånger snabbare än sin föregångare Perfection 2450 Photo.

 

Text och bild kommer från InWarehouse, som hade det lägsta pris när jag sökte, 3.615:-

 

Läs IDGs test!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

epson 3170 verkar tom ännu snabbare om man kollar epsons sidor, tar upp till 6x9 och kostar ca 1000 kr mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte gå upp några tusen för en neg skanner, det går ju att på Minolta Dimage Scan Elite 5400 för omkring 8.000:-. Då får du ju garnaterat bra kvalitet på inskanningarna.

Annars är ju Epson 3200 ett bra val om du har lite sämre med stålarna. Den tar ju dessutom mellanformat. Det ryktas om att Epson snart släpper en efterföljare som är ännu bättre.

Har du inte bråttom, vänta och se ett par månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Har du ngn egen erfarenhet av Epson 3200 ?

 

Är den tillräckligt bra för att skanna till tryck ?

Ja på båda frågorna.

 

Den är så pass bra att "risken" är stor att vi aldrig kommer köpa en traditonell reproscanner igen. Det scannas bilder för djuptryck och offset för upp till A3 uppslag med den modellen.

 

Vår reproscanner för 200.000:- klassade EPSON ut. Det som gick i Reproscannern hade blåstick medans Epson modellen gav perfekt resultat. Det vi saknar är möjligheten för batchscanningar i Epsonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Har du ngn egen erfarenhet av Epson 3200 ?

 

Är den tillräckligt bra för att skanna till tryck ?

Ja på båda frågorna.

 

Den är så pass bra att "risken" är stor att vi aldrig kommer köpa en traditonell reproscanner igen. Det scannas bilder för djuptryck och offset för upp till A3 uppslag med den modellen.

 

Vår reproscanner för 200.000:- klassade EPSON ut. Det som gick i Reproscannern hade blåstick medans Epson modellen gav perfekt resultat. Det vi saknar är möjligheten för batchscanningar i Epsonen...

Att den är bra till tryck, innebär det att att den fungerar bra för utskrift i A4 också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, macdonalds, det var ett bra svar som heter duga :D . Räcker den för djuptryck och offset upp till A3.

Blir det nästan överkill att köra ut A4 på hemmaskrivaren :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, macdonalds, det var ett bra svar som heter duga :D . Räcker den för djuptryck och offset upp till A3.

Blir det nästan överkill att köra ut A4 på hemmaskrivaren :P

Man skall väl alltid sträva efter den perfekta kvalitén? :)

 

Det som är begränsingen i Epson scannern för att ersätta våra traditionella scanners rakt av är:

 

•Batchscanning: Att kunna lägga många bilder på en A2 yta och scanna bilder efter bild snabbt och enkelt.

•Fjärrstyrning: Att kunna styra Epson scannern ifrån en annan arbetstation på enkelt vis.

•Supportavtal: Om vi skulle få problem så har vi inte en tekniker hos oss inom vettig tidsgräns.

•Dåliga orginal: Där är vår gamla scanner lite bättre, men det beror på mjukvaran med.

 

Annars är detta en scanner som jag är så djupt imponerad av.

 

Det talas om att Epson skall ha en Pro version av sin mjukvara och scanners i annat material än plast, då kan det bli en sann revolution även på sveriges reproställen. Hoppas det ryktet är sant, för då kan fler göra repron själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Kan någon gemföra skilnaderna mellan Epson Perfection 3200 och Agfa Duoscan f40.

Jag har själv en Duoscan f40 men jag är inte nöjd med resultatet på 24x35 mm film storlek.

Däremot är jag nöjd med 6x6 eller 6x9 cm storlek. Jag fick inget tillfälle för att prova storleken

9x12 cm.

Tack på förhand.

Mac-in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...