Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Nya Apple-tangentbord till en G3:a"


Zoiefra

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har kollat på en Beg G3:a. jag vet inte riktigt hur gammal den är men jag tippar på ca 3 år gammal. Kan man använda dom här nya Apple-tangentborden, tex dom som följer med när man köper en imac?

 

/björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vilken modell du tittat på. De nya tangentborden är USB, så om din G3:a har USB så kommer det att fungerar.

USB finns tex på G3 B&W (blue-and-white), fast för oss vanliga dödliga ser den ut som den är klädd i grön plast.

 

Däremot G3 Desktop har inte USB. Du k a n komplettera med ett USB-kort men det kostar såklart lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vilken modell du tittat på. De nya tangentborden är USB, så om din G3:a har USB så kommer det att fungerar.

USB finns tex på G3 B&W (blue-and-white), fast för oss vanliga dödliga ser den ut som den är klädd i grön plast.

 

Däremot G3 Desktop har inte USB. Du  k a n  komplettera med ett USB-kort men det kostar såklart lite till.

http://212.112.161.169/ad_pics_new/81/81330_gbl_s.jpg det är en sådan jag har kollat på. Usb-port finns på den. 2.0. Då ska det funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://212.112.161.169/ad_pics_new/81/81330_gbl_s.jpg det är en sådan jag har kollat på. Usb-port finns på den. 2.0. Då ska det funka?

Plug-and-play :)

 

Det går helt fint å bruke et nytt Apple tastatur/tangentbord og mus på den maskinen. Det var også et USB tastatur og mus som opprinnelig fulgte med når den maskinen var ny (dog av annen type).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det går bra. (Det är USB1.1 inbyggt, inte 2.0). Det ska vara ett USB-tangentbord i matchande färg till den modellen.

 

Just den modellen kan faktiskt använda både de gamla tangentborden och de nya.

 

De allra nyaste tangentborden gillar inte jag personligen, för det finns ingen startknapp på dem. Men fungerar, ja det gör de alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB tangentbord funkar INTE på en mac som inte har inbyggd usb, åäö kommer aldrig funka ;) Men klarar man sig utan dem så är de kanske inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB tangentbord funkar INTE på en mac som inte har inbyggd usb, åäö kommer aldrig funka ;) Men klarar man sig utan dem så är de kanske inget problem.

Men, G3'en som Zoiefra nevner er en BW og har innbygget USB, så det skal ikke være større problemer med åäö enn normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB tangentbord funkar INTE på en mac som inte har inbyggd usb, åäö kommer aldrig funka ;) Men klarar man sig utan dem så är de kanske inget problem.

Hmm..? Sitter med en grå Power Mac G3/300, Clas Ohlsons 5-portars USB2-kort, Mac OS 10.1.2 samt ett svart-silver Apple Pro USB-tgb (+ en A4tech-mus från C.O.). Funkar finfint med ÅÄÖ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB tangentbord funkar INTE på en mac som inte har inbyggd usb, åäö kommer aldrig funka ;) Men klarar man sig utan dem så är de kanske inget problem.

Hmm..? Sitter med en grå Power Mac G3/300, Clas Ohlsons 5-portars USB2-kort, Mac OS 10.1.2 samt ett svart-silver Apple Pro USB-tgb (+ en A4tech-mus från C.O.). Funkar finfint med ÅÄÖ!

Ok vad jag syftade på var OS (nånting), skulle givetvis påpekat det. Nu vet jag inte hur det var i OS9.2.2 eller om jag ens körde OS9 på den beiga g3an jag provade ett sånt tangentbord i.

 

OS9 eller 8.6 var det i alla fall och det var ett Keyspan USB kort samt ett av de första små blåvita tangentborden och där funkade itne åäö i OSet på den tiden fick man flera rapporter om just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog stämma. Jag vill minnas att jag testade samma tgb i en Power Mac 7600, USB1-pci-kort och Mac OS 8.6 och/eller 9.1. Det var nå't av OS:en som hade nåt skumt för sig med Å, Ä och Ö, förmodligen 8.6. OS X löser det mesta iallafall! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...