Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ftp-server problem


Lage

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett litet problem. Jag skulle vilja kunna komma åt mina filer från jobbet såväl som att låta vänner kunna ta sig in på min dator. Den inbygdda ftp-servern är idealisk för detta.

Problemet med att låta vänner ta sig in på datorn är att den inbyggda ftp-servern inte begränsar vart de kan vandra runt på datorn och lägga sig i filerna. Jag skulle vilja ha en begränsning (typ att de bara kan ta sig in på sitt konto eller bara till vissa mappar), men lyckas inte förstå hur man ska göra det.

Jag har en MacOS X Unleashed (Jaguar Edition), men de tipsen verkar bara fungera för Jaguar och inte för Panther, så nu hoppas jag att någon kanske kan hjälpa mig med idéer, jag är inte främmande för att pröva lite om det behövs... :-)

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg en fil i mappen /etc som heter .ftpchroot i den filen lägger du till användarna som du vill ska "stanna i sin home".

 

du kan nog göra så här i terminalen:

sudo pico /etc/.ftpchroot

skriv in usernamen de ska stå på en egen rad

ctrl X (för att spara)

Yes på den frågan du får upp då

sen enter

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg en fil i mappen /etc som heter .ftpchroot i den filen lägger du till användarna som du vill ska "stanna i sin home".

 

du kan nog göra så här i terminalen:

sudo pico /etc/.ftpchroot

skriv in usernamen de ska stå på en egen rad

ctrl X (för att spara)

Yes på den frågan du får upp då

sen enter

 

:)

FUngerar tyvärr inte... Det gör att jag inte kan skriva "cd .." och få ut rätt info, men däremot går det utmärkt att latcha runt med "cd /" eller "cd ../.."... :-(

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstod jag inte riktigt, om du la in en sådan fil kunde du inte navigera till andra mappar då förstår jag dig rätt?

 

jag har själv testat detta under Panther och det funkar, dock hag jar kört med Transmit när jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstod jag inte riktigt, om du la in en sådan fil kunde du inte navigera till andra mappar då förstår jag dig rätt?

 

jag har själv testat detta under Panther och det funkar, dock hag jar kört med Transmit när jag testat.

Jag ska vara riktigt tydlig: Jag lade in en sådan fil och kunde sedan navigera till vilka mappar jag ville, fast jag var tvungen att göra det på ett lite speciellt sätt. Jag använde det inbyggda programmet "ftp" i terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du med det menade att jag stängde av den och sedan satte på den direkt. Däremot stängde jag inte ner programmet "Systeminställningar".

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...