Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min mini recension av iPhone


Swedish_M3

Rekommendera Poster

Swedish_M3

Hej allihopa,

 

Jag flyttade alltså till USA för 2 veckor sen och som ett riktigt Apple-freak kunde jag inte låta bli att inte köpa en. Kom till Apple Store ungefär 40 minuter efter att affärerna öppnade igen efter 4 timmars förberedelse. Full kalabalik rådde och alla gick ut med varsin liten iPhone-påse. Nu har jag lekt lite med den och är redo att ge mina första intryck.

 

Förpackning

Som vanligt ett litet nätt paket á la Apple med the essentials. Bifogar bilder senare

 

Installation

Det första som händer när man sätter på den är start-skärmen med meddelandet: Connect to iTunes for activation. Efter att man kopplat in den går iTunes igång och vidarbefodrar en till en gemensam sida för Apple/AT&T där du får välja månadsbetalning och antal fria SMS och dylikt. All betalning sker via iTunes-kontot. Hela processen tar ca 10 min och tillslut tilldelas man ett mobilnummer och mobilen går att använda. Synkning sker på vanligt iPod-manér.

 

Första intryck

För det första är den väldigt tunn och lätt. Den ligger otroligt skönt i handen och man bländas direkt av den fantastiska skärmen. Kvalitetskänslan är hög. Efter en upplåsning med hjälp av ett slide kommer man till Home-skärmen där alla Apps ligger. SMS, Kalender, Fotoalbum, Kamera, YouTube, Aktier, Google Maps, Väder, Världsklocka, Kalkylator, Anteckningar och Inställningar.

 

Erfarenhet

Innan iPhone har jag endast haft SonyEricsson och den senaste var en K800i. Jag kan inte säga att det inte finns något jag saknar från den. Till exempel, att markera, kopiera och klistra in text, MMS, videokamera och flera småsaker jag inte kommer på just nu. Dock är inget så farligt att jag ångrar köpet. Det är en fantastisk mobil. Gränsnittet, fuktionerna och den fantastiska iPod-delen! Och Safari! I din hand! Plus att jag måste erkänna att EDGE inte är så slött som jag trodde, Aftonbladet laddar på runt 40 sekunder.

 

Jag fyller på allt eftersom men feel free to ask om det är något ni undrar.

 

//Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedish_M3

Jo den funkar. Så länge det är bra belysning är den som som en bra 2MP kamera. Bifogar en bild på påsen man fick.

post-5173-1183318456.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den kraschat ofta?

Hur är skärmen i solljus?

Är den stor att ha i fickan?

Kan man använda bluetooth till nått annat än headset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till en, som synes, en fantastisk maskin!

 

Skulle gärna höra hur du tycker abonnemangskostnaden står sig i förhållande till andra abonnemang i USA, samt hur AT&T står sig rent kvalitetsmässigt? Är det i likhet med Telia här i Sverige? Är det dyrt/billigt? Bra täckning osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? 40 sekunder för att ladda www.aftonbladet.se? Det är ju värre en ett 56-modem, du menar väl 4 sekunder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Aftonbladet.se är varje gång jag kollar kring 1 megabyte stor. Det är minst tre minuter i medvind för ett 56K-modem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? 40 sekunder för att ladda www.aftonbladet.se? Det är ju värre en ett 56-modem, du menar väl 4 sekunder?

AT&Ts nätverk är ju bara typ 66k/sek eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AT&Ts nätverk är ju bara typ 66k/sek eller något.

Nja inte längre va? Utav någon "outgrundlig" anledning ökade hastigheten avsevärt dagen innan iPhone släpptes. Källa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte längre va? Utav någon "outgrundlig" anledning ökade hastigheten avsevärt dagen innan iPhone släpptes. Källa

jaså?, enligt dom jag pratat med som har iPhone är det ca 66k. mao, riktigt riktigt segt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? 40 sekunder för att ladda www.aftonbladet.se? Det är ju värre en ett 56-modem, du menar väl 4 sekunder?

Haha, 4 sekunder räcker ju inte ens för att ladda Aftonbladet på min PB, med GigaSunet, 100 Mbs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, 4 sekunder räcker ju inte ens för att ladda Aftonbladet på min PB, med GigaSunet, 100 Mbs.

 

Det är sant, kanske jag är bortskämd där sidorna är cashade i min browser, men 40 sekunder för att ladda aftonbladet är ju en lång tid. Trodde det skulle gå mycket snabbare, de har ju som någon skrev lyckats 5 dubbla hastigheten i nätet (förmodligen bara något teoretiskt tjaffs som kanske bara resulterar i en lite förbättringen för användaren). Jag har aldrig surfat med min telefon men jag har sitter ibland på modem, men det kanske är som Ytterberg säger att det tar 3 minuter, jag ska testa någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth

Jag laddar Aftonbladet på 1-2 sekunder med tömd cache! Just nu i.a.f.

 

Vad anbelangar surfhastighet så kommer iPhone att ha 3g när den kommer till Europa och så var det tänkt från dag 1 enligt Steve Jobs.

 

Plus detta saxat från denna amerikansk sajt: Ultimate iPhone FAQs List, Part 2

 

http://pogue.blogs.nytimes.com/2007/01/13/...qs-list-part-2/

 

 

“Why is everyone missing the fact that this phone/device will seamlessly switch between Edge and Wi-Fi saving big $$$ on data rates?”

– Because nobody bothers to post about what they LIKE. If Internetters can’t say something disparaging (nedsättande), they say nothing at all.

 

Hmmm, det där sista låter väldigt bekant på nåt vis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedish_M3
Har den kraschat ofta?

Hur är skärmen i solljus?

Är den stor att ha i fickan?

Kan man använda bluetooth till nått annat än headset?

 

Aldrig varit med om en krasch eller ens lite lagg.

Skärmen är fantastisk i soljus, märker nästan inte märke till det.

Den är lite stor (läs bred) men man kommer lätt undan med att den är så tunn.

Har försökt att få igång BT med min dator och gamla mobil utan lycka dock. :/ Har lyckats komma till parkopplingen men inte längre. Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedish_M3
Gratulerar till en, som synes, en fantastisk maskin!

 

Skulle gärna höra hur du tycker abonnemangskostnaden står sig i förhållande till andra abonnemang i USA, samt hur AT&T står sig rent kvalitetsmässigt? Är det i likhet med Telia här i Sverige? Är det dyrt/billigt? Bra täckning osv.

 

Tackar tackar! Blir bara mer och mer nöjd :).

 

Det första som shockade mig var hur dyrt det var! Sen får man iof räkna med allt som ingår. Jag valde det billigaste paketet och det kostar mig $60 i månaden. Där ingår 450 minuter att ringa till alla nät dagtid och 5000 minuter kvällar och helger. Sen så ringer jag gratis till andra AT&T kunder. 200 fria sms ingår även. Egentligen kostar detta paketet endast $40 i månaden men med en iPhone lägger dom på $20 i månaden så får man Visual Voicmail (som är riktigt fräckt) och hur mycket surfning och mail som helst. Så om man jämför vad detta hade kostat i Sverige så ja.. Jag är inte säker med skulle gissa på att det går på ett ut. Om det inte är så att det är billigare.

 

Kvalitetsmässigt kan jag inte klaga på det. Bra ljud och sällan under 4/5 bars i mottagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedish_M3

Angående EDGE-hastigheten så har jag kört lite tester och jag snittar ut runt 120 kbit/s. Får mig att tänka på ISDN-tiden <3. Dock är det inte en stor issue i detta WiFi-beströdda land, i princip alla restauranger, kaféer, shopping malls och även parker har WiFi. Gratis på många ställen också. Dock håller jag med om att en iPhone utan 3G i Europa hade varit helt åt... Ja ni fattar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att inte iPhone kommit till sverige nu då Telia har utrustat nästan alla telefonkiosker i göteborg (och stockholm?) med WiFi-stöd. Gratis över sommar också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...