Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-Hårddisk kraschar Mac OS X


Janrik

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har två externa hårddiskar kopplade till min mac mini G4, en Lacie firewire mini companion (HFS+ formatterad) samt en PackardBell USB disk (FAT 32). Tidigare har de fungerat perfekt utan några som helst problem. Men nu så har USB hårddisken börjat orsaka så att OS X kraschar om den är mountad på skrivbordet. :superirriterad:

 

OS X fungerar perfekt om hårddisken är inkopplad men INTE mountad. Så fort jag mountar disken så börjar problemen komma efter en stunds användande. Finder och vissa andra program (bl.a. diskhanteringsverktyget) hänger sig och går inte att stänga av. Att starta om datorn går inte eftersom att allt låser sig under omstarten. Datorn börjar stänga av sig, men när dockan och menybaren försvunnit så händer inget mer. Jag kan fortfarande röra muspekaren. Enda sättet att starta om datorn är att dra ut strömkabeln (VNC klienten är dock fortfarande aktiv).

 

Jag har tetstat att installera om OS X flera gånger utan några som helst resultat. :irriteradtjej: Jag kopplade även disken till min PC för felsökning och passade även på att göra en defragmentering (Mest för att se så att inte windows hängde sig). Men inget verkar hjälpa.

 

Disken får ström genom egen adapter, så det bör inte vara det. Dock så kan det ha hänt något när min familj flyttade för några veckor sedan. Det var efter det som det blev problem, MEN bara på min mac och inte på min PC

 

Någon som har något försla på vad man kan göra/testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat till 10.4.11, bland fixarna står det att de fixat mountning av HD:ar...

 

Vilken av hårddiskarna har du problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat till 10.4.11, bland fixarna står det att de fixat mountning av HD:ar...

 

10.4.11??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Arkiv/install och backa ner till 10.4.9.

10.4 10 är den sämsta Appleuppdateringen någonsin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10.4.11??

Haha, ja det är den nya! nä jag menar förstås 10.4.10

 

Poca: Han har ju redan ominstallerat systemet flera gånger utan resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat till den senaste 10.4 versionen så fort den kom. Tyvärr så hjälpte det inte. Hårddisken har fungerat utan problem tidigare. Jag hoppas att den inte gick sönder när vi flyttade. För garantin har precis gått ur. Men det konstiga är att den fungerar problemfritt på PCn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 10.4.10 som är boven, backa ner till 10.4.8, det finns inget i de två senare versionerna som är till nån större glädje för gemene man

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 10.4.10 som är boven, backa ner till 10.4.8, det finns inget i de två senare versionerna som är till nån större glädje för gemene man

 

Han har ju redan ominstallerat flera gånger, jag tvivlar på att han har 10.4.10 på skiva Poca...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på bättre nu, trodde att att han uppdaterat direkt till 10.4.10 efter varje ominstallation.

Men ser nu att disken testats även på en PC, och fungerar..tja..det är ju en LaCie, det är inte första gången man ser att det är problem med dem.

 

Uppdaterat Firmware på den?

 

edit:

Fick rätta mig själv, skrev fel än en gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat med denna Firmware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min PackardBell USB-Hårddisk som sabbar OSX för mig. Kanske ska backa tillbaka till 10.4.8 som poca rekommenderade. Det konstiga är att den har fungerat problemfritt med 10.4.9 sedan jag installerade det. Det var efter flytten som jag fick detta problemet. Innan flytten så fungerade allt perfekt.

 

Jag kom att tänka på en sak. Efter det att vi hade flyttat så tejpade jag upp alla ström-kablar, adaptrar m.m under bordskivan för att dölja mitt ormbo. Kan det vara det som stör?

 

Men jag ska testa att arkiv/installera och uppgradera till 10.4.8 istället för 10.4.10. Se ifall den hänger sig på samma sätt då som det gör nu. Så som det ser ut nu så måste jag mounta hårddisken så fort jag vill ha/föra över något. Och sedan unmounta den så fort jag bara kan innan det blir problem. Tack och lov för att det bara tar ca 20 min att installera om OSX, och sedan yttlerigare 20-30 min för konfiguration och uppdateringar. Jag vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle ha tagit om det var Windows :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste dina innlägg(pocahontas) och har ett liknande problem. Min externa HD syns inte. Det är också en LaCie.

Vet inte heller hur man backar i systemet. Vore trevligt att veta hur man gör om det kan hjälpa:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste dina innlägg(pocahontas) och har ett liknande problem. Min externa HD syns inte. Det är också en LaCie.

Vet inte heller hur man backar i systemet. Vore trevligt att veta hur man gör om det kan hjälpa:)

 

Det är snabbt gjort

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=151641-sv

 

Sedan hämtar du ner en combouppdatering här

http://www.apple.com/support/downloads/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att få veta vad som skiljer mellan Macar som trivs med 10.4.10 och inte?

Varför får vissa problem och andra inte?

Jag misstänker starkt att problemen skapas av användarnas okritiska nerladdningar av diverse obskyra lullullprogram.

Själv är mina Macar nästan lika rena som mitt samvete, och har alltså "aldrig" några problem.

Skall Apple programmera sina OS så att alla buggiga lullisar skall kunna fungera?

Är det rättvist att skylla på Apples OS när det troligen är lullulllet som är orsaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat om OS 10.4.0. Sedan så uppgraderade jag till 10.4.8 (som jag vet fungerade med min Externa PackardBell HDD). Det fungerade tills jag skulle dra igång ett program via quicksilver. Quicksilver hängde sig, vilket även aktivitetshanteraren gjorde när jag startade det programmet. Efter att ha stängt av PackardBell disken så lossnade allt igen. Vet fortfarande inte varför detta händer.

 

Och Balooba. Jag har nästan aldrig haft några problem med min mac trots att den inte är ren som mitt samvete. Bl.a. så har jag fungerande Front Row på min mac mini G4 samt min Power Mac G4 (Vilket inte alls ska gå egentligen). Sedan så undrar jag vilka program som är buggiga lullisar? Dessutom så är det en Hårdvaru sak som kraschar min mac. inte något program. Datorn får problem när hårddisken är inkopplad.

 

Poca, om du kommer på några fler idéer så provar jag de gärna. Jag funderar ifall det kan var några "mac" filer på PackardBell hårddisken som orsakar instabiliteten i systemet? Eftersom att hårddisken fungerar fint på min windows pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att formatera om den. Men med tanke på att det är en 400 Gb hårddisk med mycket värdefullt innehåll (för mig) samt att den fungerar utan problem i windows så ser jag inte det som ett alternativ (för tillfället). Det är inte så lätt att göra Backup på en så stor disk. 400 Gb= ca 100 DVD skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte kollat hos HP om det finns någon nyare firmware eller drivrutin för just din hårddisk och för Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött, tack för hjälpen. Vad skulle man göra utan forumet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft problem med externa USB-hårddiskar som jag flyttat mellan mac och PC. JAg tror att det är just där det hänger - att man vill flytta dem mellan mac o pc. Generellt så tycker man att det borde gå - men jag har nu dödat 2 st hårddiskar på rätt kort tid (4-6 månader) - första PB och den andra en Iomega. Nu är jag inne på den tredje externa hårddisken - även den Iomega.

Nu har jag den bara kopplad till pc:n eftersom den bråkar när jag stoppar in den på macen. På pc:n funkar den bra nu.

 

Jag tror att det är så att det går att flytta hårddiskarna ett par gånger mellan mac o pc, men sen går det inte mera. något händer. Tror att man ska försöka hålla externa hårddiskar till samma datortyp (mac-mac o pc-pc) så har man inga problem.

Jag flyttar mitt skrutt mellan burkarna med hjälpa av en usb-sticka på 2 gig.. vad ska man annars göraa - jag behöver flytta mina jobb mellan burkarna rätt ofta. Mina olika datorer har olika arbetsuppgifter. Mellan macarna är det ju AFP som gäller o det funkar jättebra, men ajg ha rinte lyckats hitta något enkel sätt att få upp pc:ns enheter (hårddiskar) som enhet på macen.... o även om jag har ena macen som en server så är det en långsammare metod att skicka upp filer den vägen o sen till min arbetsmac nr 1, så det blir usb-sticka som gäller.

 

 

Det du kan göra är att du försöker rädda din hårddisk eller bara låta den vara kopplad till din pc för det verkar som den funkar åtminstone där. Sen får du försöka tömma den på något sätt. Sen kan du testa att formattera om den till mac-hårddisk o låta den bara vara kopplad till macen.

 

Iof så testade jag mina första två hd förut att formattera om dem på macen o det gick inte så bra. Men de kanske var för skadade för det. Jag hade i allafall turen att ha garanti kvar på hårddiskarna och de blev nog rätt störda när jag kom o skulle byta till den tredje hårddisk där på SIBA.

 

/Sussi - hårddiskmördaren tydligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara använt min Hårddisk till macen. Fösta gången jag kopplade in den i pcn var efter detatt den hade börjat strula. Anledningen till att den är FAT32 formaterad är för att jag skulle kunna växla mellan datorerna om jag ville. Men det har jag aldrig gjort. Ska leta efter lite firmwares poca. Det skulel inte förvåna mig om man MÅSTE ha en windows burk för att uppgradera :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite tester så kraschar Hårddisken min Pc också :(. Formaterade om hårddisken och passa på att välja HFS+ formatet. Hårddisken verkar vara lite stabilare nu men hänger fortfarande operativsystemet. Kan det var fel på hårddisken eller kan det var fel på controller kortet som styr den externa hårddisken? om så är fallet. Är det bara att köpa en tom hårddisk kapinett och stoppa in hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan möjligen hjälpa att köpa ett kabinett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte att jag fortfarande har garanti på hårddisken :D (fram till den 25:e). Ska förbi onoff någon dag och lämna in disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...