Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg


pixeln

Rekommendera Poster

Hej!

Har Panther. Går inte att kolla/laga med skivverktyg (från CD:n)

Skivbehörigheter funkar däremot.

Någon som upplevt liknande?

(Vadär det EGENTLIGEN som fixas i behörigheter btw?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du från CD:n ska jag börja med att fråga?

Håll nere c-tangenten vid uppstart, lägg in CD-skivan först förstås..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du från CD:n ska jag börja med att fråga?

Håll nere c-tangenten vid uppstart, lägg in CD-skivan först förstås..

Äh, nu känner jag mig dum! :blush: Självklart c tangenten. Glömde bort. Får skylla på hög arbetsbelastning!

Men fråga 2 då?

Vadär det EGENTLIGEN som fixas i behörigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du från CD:n ska jag börja med att fråga?

Håll nere c-tangenten vid uppstart, lägg in CD-skivan först förstås..

Äh, nu känner jag mig dum! :blush: Självklart c tangenten. Glömde bort. Får skylla på hög arbetsbelastning!

Men fråga 2 då?

Vadär det EGENTLIGEN som fixas i behörigheter?

Bra fråga, vad är det som fixas EGENTLIGEN :lol:

 

Funderar på om det är något i stil med att bygga om skrivbordet,

men det är nog helt uppåt väggarna fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rättigheterna till filen som fixas. Med fulla rättigheter kan du både läsa och skriva. Ett program med felaktiga rättigheter kan vägra att öppna sig. Av någon anledning verkar rättigheterna kunna ställa om sig själv emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som "fixas" i reparera behörigheter är att programmet går igenom installationskvittona och sätter tillbaka de behörigheter alla filer hade när de installerades.

 

Till varje fil finns ett 3-ställigt oktalt tal som anger behörigheten. Enkelt uttryck så kan systemet med hjälp av detta talet läsa av vem som får läsa en fil, skriva/radera en fil och vem som får köra ett program. Problemet är att något (vem vet vad) ställer om behörigheterna i MacOs. Det kan då leda till att ett program som du startar plötsligt inte har rätt att läsa sin inställningsfil, eller inte får använda ett bibliotek eller inte får spara data i den mapp som den krukar spara i. Det är lätt att inse att det kan ge problem i programmet. Oftast har inte programmeraren heller tagit hänsyn till att det kan gå så snett, så rätt märkliga beteende kan uppstå, inkl krasch.

 

Anledningen till att jag skriver "fixas" är ju för att det är inte alls säkert att det fixas till det bättre. Du kanske faktiskt med flit hade ändrat behörigheterna.

 

Sedan är det ju också märkligt att man inte löser själva problemet. För även om du reparerar så återkommer felen. Något systemprogram ligger alltså och sätter om behörigheter felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju också märkligt att man inte löser själva problemet.

Håller med. Tydligen så pass svårt att man ordnar en "lagningsfunktion" i skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...