Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Drivrutiner för skrivare


kaspeqvist

Rekommendera Poster

Vilket är svårast att svara på? Ack o ve.

 

Jag har två skrivare hemma, en Dell All in one 810, som jag inte får ihop med macen, samt en HP Color Laserjet 2600n som går via trådlöst nätverk men inte heller svarar an..... Då har jag ändå laddat ner drivrutiner för Mac Os X från HPs hemsida.

 

Är det macen eller skrivarna jag ska slänga ut genom fönstret???

 

Eller har ngn bättre tips?

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

vad gäller HP så brukar det krångla med drivrutinerna. Jag har själv än som endast skriver ut utan att krångla. Allt annat bråkar den om (typ beskärning, pict bridge och scaning)

 

mitt råd är att pilla lite till, det brukar lösa sig tillslut. HP är störst på skrivare, så de ska lira med Macen, även om det kan innebära att man behöver trixa lite. Annars brukar Canon funka canon, men det känns lite onödigt att köpa en ny skrivare om du redan har två :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen har svarat på de tekniska spörsmålen

svarar jag på de andra två, så du ser att forumet är i full vigör. party-smiley-045.gif

 

Ja, Gud finns. :ThumbsUp:

 

Nej, släng för tusan inte ut något genom fönstret.

SPECIELLT INTE MACEN. :chockadskeptisk:

 

 

Nån svarar snart som vet hur man löser detta skrivarproblem.

 

Nån som inte är en lustigkurre. :totaltgalen:

 

Fast det där med Gud, det stämmer. :respekt:

 

.........

 

Se där.

Svar medans jag skrev. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en HP Color Laserjet 2550 som funkar utmärkt via kabel. Funkar din skrivare via kabel?

Har skrivaren rätt inställningar för att funka trådlöst?

 

(Och på landet har vi en HP Photosmart 7660, på jobbet en HP LaserJet 4300n och en HP Color Laserjet modell större vars nummer jag glömt. Har inga problem med någon av dem, så ryktet om dåliga drivrutiner tycks mig överdrivet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Gud finns. :ThumbsUp:

Du kan inte bevisa att Gud finns. Och det kan inte någon annan heller.

Ingen kan heller bevisa att Gud INTE finns. Men så som världen ser ut idag så det mest troligt att Gud inte finns. Det hade troligen varit bättre om Gud funnits och varit så "allsmäktig" som Gud utmålas i kyrkan.

 

Så, nu har jag stuckit näsan i getingboet. Men jag tänker snabbt dra ut den därifrån och dra iväg på semester.

Trevlig Midsommar på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Grannen slängde ut sin skrivare på gården, visade sig att det var en Lexmark. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Canon IP 5200R har varit på väg ut några gånger, min förra Canon likaså, innan dess hade jag Epson som aldrig var på väg ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Epson CX5400 har varit på väg ut länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Har själv en HP Color Laserjet 2550 som funkar utmärkt via kabel. Funkar din skrivare via kabel?

Har skrivaren rätt inställningar för att funka trådlöst?

 

(Och på landet har vi en HP Photosmart 7660, på jobbet en HP LaserJet 4300n och en HP Color Laserjet modell större vars nummer jag glömt. Har inga problem med någon av dem, så ryktet om dåliga drivrutiner tycks mig överdrivet.)

När du skriver kabel, menar du USB-kabel eller TP-kabel så du ansluter till skrivaren via nätverket?

Har själv haft stora problem med att ansluta utdelade skrivare via Win2003 Server. Men det kanske är en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver kabel, menar du USB-kabel eller TP-kabel så du ansluter till skrivaren via nätverket?

Har själv haft stora problem med att ansluta utdelade skrivare via Win2003 Server. Men det kanske är en annan historia.

Ursäkta att jag var otydlig.

Mina privata skrivare är anslutna via USB. (Color LJ 2550 och Photosmart 7660.)

Jobbets skrivare är anslutna via Ethernet och via en Windows-server. Kommer tyvärr inte ihåg om det är Win 2000 eller 2003. Misstaget som Windowsadministratörer ofta gör är att de använder PCL-drivrutinerna och inte Postscriptdrivrutinerna. Postscriptdrivrutinerna funkar bättre mot Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har jag ingen erfarenhet av men eftersom din HP är en näverksprinter kan det vara IP inställningarna som strular.

När jag köpte min HP 4050n beg. så fick jag inte den att funka heller pga olika IP grupper t.ex. datorn hade 192.168.0.10 och printern 10.10.10.50. På PC kan detta ändras i printerinställningarna på datorn men inte från Mac. Detta får du göra på printern själv i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Gud finns nog inte.

 

Däremot finns Kyrkan, och koranskolor och buddistiska kloster.

 

Men midsommar är en gammal hednisk högtid, så det är bäst att passa på och fira!

 

Skål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Gud finns nog inte.

 

Däremot finns Kyrkan, och koranskolor och buddistiska kloster.

 

Men midsommar är en gammal hednisk högtid, så det är bäst att passa på och fira!

 

Skål!

hednisk på vilket sätt, kan du utveckla det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbsvar:

 

Midsommar, det är ju sommarsolståndet, årets längsta dag.

 

Har nog alltid firats, åtminstone i de nordligare delarna av världen. Fruktbarhetsriter för att försäkra sig om god skörd under det kommande året och så vidare.

 

Stonehenge t.ex. menar ju vissa är en bronsålderskalender för som markerar årets längsta dag.

 

Samma tankar finns angående Ale Stenar i Kåseberga i södra Skåne.

 

Älvorna dansar över ängarna, sju sorters blommor under kudden, berusning för att fira årets längsta dag och förbereda för det nya året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he det var ju fart på det här forumet! Fast det är midsommar och allt.

Om man lämnar alla religiösa spörsmål därhän för tillfället, så undrar jag hur man grejar med IP direkt i skrivaren? Det är HP Color Laserjet 2600n som är bäst som jag gärna vill ska funka. Jag måste helt enkelt få den att funka, för övriga familjen kör PC och jag brukar maila dem och sen skriva ut (omständligt) men nu ska jag börja skriva ut från Finale, Sibelius och andra musikprogram som familjens pc:ar inte har fonter till.

Så, hur gör jag? Är det inte i min mac jag ska skriva adressen, "plats", till skrivaren? Och var hittar jag den? Jag har hittat in i routern, men där var så många siffror... och inte tydligt vilken jag ska använda.

 

Niffen skrev:

När jag köpte min HP 4050n beg. så fick jag inte den att funka heller pga olika IP grupper t.ex. datorn hade 192.168.0.10 och printern 10.10.10.50. På PC kan detta ändras i printerinställningarna på datorn men inte från Mac. Detta får du göra på printern själv i så fall.

 

Tacksam för fler svar!!! (Det regnar ju ändå ute...)

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej då löser vi det här nu då...

 

Vi riktar in oss på din HP...

 

1) Har du den "kopplad" till en router eller försöker du ansluta den direkt mot Macen med WiFi ?

2) Har du någon möjlighet att koppla in den med kabel, USB eller Ethernet ?

3) Har du installerat korrekt drivrutin för Mac ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och...fungerar det att skriva ut från någon annan dator på skrivaren ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den IP grupp jag menar är den som finns innanför rutern, altså inte det som din isp delar ut.

Detta hittar du under; Systeminställningar, Nätverk. Alldeles ovanför hänglåset ser du din dators ip nr.

 

Hur du ändrar ip nr på skrivare hittar du i manualen.

 

Funkar skrivaren från PC:n över nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen.

Jag har fått skrivaren att funka utmärkt direkt kopplad m usb, så det är inte fel på drivrutinerna.

Inte fått macen att hitta skrivaren genom nätverket, dock.

Den är wireless, airport, kopplad till en router (D-link) som funkat bra med vanliga PC:n, som är på semester. Har inte fått den att funka med PC:n som fortfarande jobbar hemma. Ej heller sonens pc hittar skrivaren. Men vi har alla IT och mail som funkar.

 

Min dators ip nr finns inte över hänglåset under Nätverk under Systeminställningar. Där står bara AirPort-ID.

 

/Kristina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...