Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Manuell backup av dessa saker.


Pantern

Rekommendera Poster

Måste in med min Macbook på service. Tänkte blåsa den ren innan detta. Jag är bara i behov av att spara vissa saker och behöver inte göra en komplett backup. Skönt att få nytt system så långt det går med. Men det jag manuellt vill ha backup på och alltså möjlighet att lägg åter är detta:

 

Mail (inbox framförallt men helst rubbet inkl konton)

iTunes (all musik+album art)

iPhoto (alla bilder)

 

Bokmärken och adressbok är ju enkelt och även andra småsaker. Så vad behöver jag dra över till min externa disk för Mail, iTunes och iPhoto?

 

 

Tilläggsfråga: Finns det verkligen inga backupdiskar som osar äcklig PC design? Typ en disk i MacBookstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Mac OS X på din externa disk, så är det väl bara att starta upp från den och låta Flyttassistenten hämta Mail och dina konton

 

Carbon Copy Cloner och SuperDuper känner du till förmodar jag.

En fullständig backup är väl ändå det tryggaste om du har plats på den externa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Mac OS X på din externa disk, så är det väl bara att starta upp från den och låta Flyttassistenten hämta Mail och dina konton

 

Carbon Copy Cloner och SuperDuper känner du till förmodar jag.

En fullständig backup är väl ändå det tryggaste om du har plats på den externa

Den är HFS formaterat. Dock inte partionerad så det ligger massa annat på den med. Men jag vill enbart ha det som jag nämnt sparat. En backup tar med sig inte bara allt bra utan allt skräp oxå ;)

SuperDuper kräver väl en clean disk utan annat på?

 

Hittade snygg externt disk.

http://www.iomega-europe.com/item?SID=5a68...p;sku=131433453

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper kräver ingen tom disk, gör du en Smart update (kräver att du köpt programmet) så flyttar den över allt.

 

Carbon Copy Cloner flyttar valda filer.

 

 

Ja Iomegan är snygg :lol:

post-113-1181985300.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha se där. Valda filer? Menar du att jag kan välja iPhoto, iTunes osv så tar den över allt som hör till just dom programmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tveksam till huruvida CCC plockar med biblioteksfiler i det läget

Men man kan välja bort det man inte vill ha med. (Detsamma som att välja det man vill ha med ^_^ )

 

Tanka ner CCC (gratis) och lek lite med det, använder det inte själv då jag föredrar SuperDuper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med SuperDuper kan jag alltså göra en komplett klon till extern disk bara det finns utrymme på den externa och sedan när jag lagt in OSX och haft den på service köra in allt tillbaka och den är som förut? Eller som jag brukar säga, det är så det är tänkt iallafall? ;)

 

Har för mig SuperDuper krävde en ren disk utan annat på? För jag har ca 100GB annat på samma externa disk nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du Smart update, så får du över allt du har på den interna disken, men du får ju det befintliga på den externa inblandat i det som finns på den interna, kanske inte gör något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du Smart update, så får du över allt du har på den interna disken, men du får ju det befintliga på den externa inblandat i det som finns på den interna, kanske inte gör något.

Jag körde ett program kallat silverkeeper innan. Det drog över allt till en mapp typ HDD på min externa. Så jag hade typ kategoriserat så här på externa:

 

Filmer

Bla bla

La la

HDD (backupbibblan alltså)

 

Blir det samma sak med gratisversionen av SuperDuper alltså? Annars får jag väl köra silverkeeper igen helt enkelt. Men vet du pratat dig varm om detta SuperDuper så tänkte testa det för att om det är smidigt sedan köpa det. Men jag vill inte radera allt jag har på den externa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser valmöjlighetena ut i Superduper

post-113-1181987586_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om den ger svar på min fråga men det lägger alltså backupen som en egen katalog på extern HDD oavsett vad som finns på denna tidigare? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag tveksam..bäst är att du läser SuperDuperHelp så att jag inte vilseleder dig.

 

Programmet har många små finesser, som jag inte alls testat

post-113-1181987975.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår den ursprungliga frågan rätt vill Pantern veta var de olika filerna ligger?

 

Musiken till iTunes ligger i alla fall i användare/musik/iTunes, musikfilerna ligger i mappen iTunes Music. Här är filstrukturen bevarad, så det är lätt att kolla att allt kommer med.

 

Jag har inte längre iPhoto installerat, men jag vill minnas att bilderna hamnar i en fil: användare/Bilder/iPhoto. iPhoto lägger väl alla bilder i en enda stor fil (det är därför jag inte använder iPhoto), men den filen bör ju bli hyfsat stor ganska snabbt. Ett par GB skulle jag tro.

 

Jag använder inte Mail heller, men filerna ligger i användare/Bibiliotek/Mail.

 

Och för bara de här tre mapparna behöver man nästan inget backup-program.

 

- - -

 

Men Poca, visst vill SuperDuper ha en egen hårddisk, eller åtminstone en egen partition? Den raderar ju hårddisken/partitionen första gången man gör en backup. Jag använder förresten inte SuperDuper heller för tillfället: råkade ge bort min största externa hårddisk, gör nu bara backup på hemmappen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...