Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OMG 26 MBIT!


bear133

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Rätt koolt - upp till tio gånger snabbare än det jag har idag, och billigare?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man reda på var närmast telestation finns! Jag vill kolla upp så jag vet om jag kan få 26mbit när de lanserar tjänsten i Umeå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom levrerar ännu inte sitt vanliga ADSL till uppsala så det lär dröja länge innan dom lanserar den här i Uppsala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det var inte dåligt nära telestationen man var tvungen att bo för att få maximal fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

machedberg

1. sitter du inom 300 meter så och vid rätt utrustad station - upp till 26mbit

2. antagligen inte!? ok, upp till 1000 meter! - upp till 13mbit

3. nä, många sitter nog längre än så.. - då blir det upp till 8-10mbit...

 

frågan är hur många egentligen hamnar tillräkligt nära!

MEN. de som har exvis 2.5mbit nu via bostream får ändå en rejäl fartökning till 1 kr lägre månadskostnad.

 

Bredbandsbolaget håller ju också på att bygga ut sitt kör av vDSL men de har bara aviserat upp till 10!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

machedberg

ett tillägg...

vad gör Felia? inget! förutom att erbjuda en "snabb" hastighet på vad är det.. 4mb men då får du också betala per MB. :(

 

Om nu BB och Bostream hyr in sig i Felias växelskåp, och utnyttjar kopparn...

vad gör de då? inget - de vill livnära sig på alla användare genom att göra en 256kbit till runt 300/månad- ja ni kan ju kolla priserna själva... Felia skulle kunna ta stor marknad ifall de skulle köra likvärdigt race kanske. de har ju större bred.

 

visserligen tar det tid för andra operatörer att komma in i deras skåp, månder till fullt - sorry ingen plats! och sen bearbetar de under tiden folket på dessa områden...

Har själv fått ett erbjudande och vid kontroll "ojdå var det på fel sida av gatan! -" finns det olika sidor på gatan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Orsaken till att Telia bara kunnat erbjuda en 0.5Mbit/s uppkoppling är enligt dem själva att det har varit av marknadspolitiska skäl då de vill kunna marknadsföra en identisk tjänst till alla med exakt samma hastighet till samma kostnad. Det som Bostream nu gör är helt revolutionerande på bredbandsmarknaden. Nu garanterar Bostream ingen särskild bandbredd utan hastigheten kommer istället variera mellan 8Mbit/s och 26Mbit/s nedströms samt mellan 1Mbit/s och 26Mbit/s uppströms. Dessutom så är det inte en enskild teknisk plattform som erbjuds. Vissa dvs de som bor nära inom 1000M från en Telestation kommer få en VDSL lösning medans de andra kommer att få en vanlig ADSL lösning. Det är ju naturligtvis nackdelen med denna nya tjänst dvs att alla betalar lika mycket fast man får olika mycket ut av linan. Men det tycker jag nog är acceptabelt med tanke på det fantastiskt låga priset för tjänsten i förhållande till bandbredden jag undrar vad Telia skulle ta ut för en 8Mbit/s uppkoppling? kanske 1500 spänn i månaden. Själv är man just nu Xstream kund i Örebro så det återstår att se om jag kommer att få ett erbjudande om uppgradering någon gång i höst. Huruvida jag kommer att nappa vet jag ej idag. Just nu känns det som 2.5Mbit/s räcker för mig i dagsläget men den nya tjänsten har ju en månadskostnad som är ca 50 spänn lägre trots högre bandbredd så prisbilden hos Bostream är ju just nu lite märklig. Man får väl hoppas att Xstream sänks till åtminstonde samma nivå dvs 398KR/mån som Scream. Är inte direkt beredd på att återigen betala den höga anslutningsavgiften på 2495kr som jag nyss betalat bara för 2 månader sedan. Visserliggen så erbjuds befintliga kunder en rabatt på 1400kr men det gäller ju bara fram till i Augusti och således gäller det ej Örebro. Orättvist tycker jag det borde gälla hela tiden!.

 

Och så lite noticer

 

nä, många sitter nog längre än så.. - då blir det upp till 8-10mbit...

 

Det är endast 8Mbit/s som gäller någon 10Mbit/s kommer ej att finnas.

 

ett tillägg...

vad gör Felia? inget! förutom att erbjuda en "snabb" hastighet på vad är det.. 4mb men då får du också betala per MB

 

Det är en 2Mbit/s(0.4Mbit/s Uppströms) tjänst som Telia erbjuder där man efter 10GB data per månad får betala 2.5 öre per MB.Denna tjänst skulle kosta mig ca 1250kr/mån med tanke på min förbrukning av ca 40GB/mån riktigt svindyrt alternativ således. En genomsnittlig Bostream Xstream kund förbrukar idag 13GB/mån vilket skulle innebära en månadskostand på 550kr/mån dyrt!

 

MEN. de som har exvis 2.5mbit nu via bostream får ändå en rejäl fartökning till 1 kr lägre månadskostnad.

 

Det är 51kr/mån lägre månadskostnad på den nya tjänsten dvs Xstream kostar idag 449KR/mån idag endast de gamla kunderna(som var kund förre Juni 2002) betalar 399KR/mån.

 

Om nu BB och Bostream hyr in sig i Felias växelskåp, och utnyttjar kopparn...

vad gör de då? inget - de vill livnära sig på alla användare genom att göra en 256kbit till runt 300/månad- ja ni kan ju kolla priserna själva... Felia skulle kunna ta stor marknad ifall de skulle köra likvärdigt race kanske. de har ju större bred.

 

Det skulle vara intressant och veta hur Bostream kan leverera den nya tjänsten till så lågt pris. I sitt Pressmeddelande pratar de om egna fiber fram till stationen och sedan hyra av koppar mellan station och abonnent. Inte visste jag att Bostream helt plötsligt har eget fibernät helt fristående från fd Skanova. Om det är så så kan ju det vara förklaringen till priset men det betyder ju samtidigt att det kanske trots allt bara är ett väldigt fåtal i de största städerna som får möjlighet att koppla upp sig. Jag skall försöka ta reda på om denna tjänst är Skanova beroende precis som de andra tjänsterna. Skulle vara märkligt att Skanova isåfall helt plötsligt skulle erbjuda så bra villkor för Bostream.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

machedberg

>Orsaken till att Telia bara kunnat erbjuda en 0.5Mbit/s uppkoppling är enligt dem själva att det har varit av marknadspolitiska skäl då de vill kunna marknadsföra en identisk tjänst till alla med exakt samma hastighet till samma kostnad

 

Det finns nog möjligheter men de vill nog käka upp russinen först, skulle de släppa på högre hastighet så blir det ännu trängre i deras snöre. Hade Telia 512'a innan "Bonet" 1,5 år sedan, och ibland gick det snabbare faktiskt att gå över till modemet istället! Och fortfarande så hör man att det är problem ute hos våra kunder.

 

Ja, 449 håller jag med om att när de höjde så var jag inte glad, dock är min lina 50.- spänn billigare - rätt.... fel av mig, ursäkta. De höjde från 249 ena månaden till cirka 349 och tredje månaden 399:- inte kul. - på samma faktura (kvartalsfaktura)

 

>8-10 Mbbit

 

Där reflekterar jag över att exvis Brebandsbolagets "kvarvarande" erbjudande till de återstående föreningar (villka jag är medveten om!) så är det 8-10 beroende på, just här - längden från växeln. är det mer än 1000 så är det 8Mb, är det kortare 10Mbit. då vad jag kan se så är det samma utrustning (men jag kan minnas fel den får det får se. :D ) Bostream vad de gör nu är ju att försöka lansera en produkt med en betäckning upp till! taskigt bara att, hur många kan det vara som bor så nära som 300 meter! ok inne i stan kanske. det var lite det man försökte poängtera - men 10 är ju bra bättre än 2.5. Och de skall ju inte ha någon bindningstid (4mån uppsägning) och det är ju också bra. Är själv mycket nöjd med hastighet och att den håller, hela tiden. Var mycket länge sedan den strula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ju till och med huvudkontoret här i Umeå (iaf) kundtjänst så här kan man nog räkna med en utbyggnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Vi kan väl säga så här, jag har BBB sedan ett och ett halvt år tillbaka och kokmmer ofta upp i hastigheter inte långt ifrån de maximala 10 Mbit som levereras. Både upp- och nedströms. 7-9 MB är vardagsmat där jag bor (Sthlm, icke-centrala Kungsholmen). För detta betalar jag 315 spänn i månaden (inkl moms) så jag är mer än nöjd. Dessutom så har ju BBB grävt ned egen kabel, så trängseln är faktiskt minimal. Jag är extremt nöjd med BBB - som faktiskt håller vad de lovar, och dessutom är riktigt billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ju till och med huvudkontoret här i Umeå (iaf) kundtjänst så här kan man nog räkna med en utbyggnad.

I göteborg har inte det huset BBB som förr hyste BBB,s Göteborgs kontor... så det är väl inte så säkert...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ju till och med huvudkontoret här i Umeå (iaf) kundtjänst så här kan man nog räkna med en utbyggnad.

I göteborg har inte det huset BBB som förr hyste BBB,s Göteborgs kontor... så det är väl inte så säkert...

Jag menade Bostream inte BBB. :blink:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför pratas det bara om maxhastighets nedströms? Vad hjälper det om jag får Scream med 26 Mbps ned om kompisen jag skall hämta något från har 1 Mbps upp? Det är väl folks klena fart uppströms som begränsar ens egen nedladdninshastighet- eller har jag fattat detta väldigt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Varför pratas det bara om maxhastighets nedströms? Vad hjälper det om jag får Scream med 26 Mbps ned om kompisen jag skall hämta något från har 1 Mbps upp? Det är väl folks klena fart uppströms som begränsar ens egen nedladdninshastighet- eller har jag fattat detta väldigt fel?

Tja, själv har jag laddat upp till flera servrar med över 9 Mbit med BBB, så jag klagar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart går det inte snabbare ned för dig än vad serverns lina kan prestera. Men om man själv inte tänkt köra server eller fildelningsprogram så spelar det mindre roll. Vet inte om det är någon teknisk problematik att erbjuda snabb hastighet utåt, eller om gemene man inte bryr sig, eller om det är en konspiration för att minska illegal fildelning… :blink:

 

Seriösa aktörer som hosta speldemos och laglig musik (t ex iTunes Music Store), har ju tillräckligt med fart på linan för att snabb nedlina ska räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Från pressmeddelandet:

Tack vare snabb teknikutveckling, flera års erfarenhet av DSL-produkter och bra samarbetspartners kan Bostream idag erbjuda marknaden en internetanslutning med upp till 26 Mbps i båda riktningarna via telefonjacket.[Red: Min fetning.]
Jag tycker att det låter väldigt lockande eftersom jag driver en bildgallerisida för släkten och fildelningsserver hemifrån. :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl säga så här, jag har BBB sedan ett och ett halvt år tillbaka och kokmmer ofta upp i hastigheter inte långt ifrån de maximala 10 Mbit som levereras. Både upp- och nedströms. 7-9 MB är vardagsmat där jag bor (Sthlm, icke-centrala Kungsholmen). För detta betalar jag 315 spänn i månaden (inkl moms) så jag är mer än nöjd. Dessutom så har ju BBB grävt ned egen kabel, så trängseln är faktiskt minimal. Jag är extremt nöjd med BBB - som faktiskt håller vad de lovar, och dessutom är riktigt billiga.

Jag håller med på den punkten jag sitter ibland hemma hos min kompis med BBB 10 megabit och det är ju helt underbart och jag har fått samma hastigheter som du och sen när man kommer hem till sitt telia adsl så tror man att man sitter på modem igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...