Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook max 2gig ram?


Bigsmooth

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är väldigt sugen på att köpa en MacBook som komplement till min stationära dator. Har testat Macbooken och trivs riktigt bra- mitt ända frågetecken är att man max kan ha 2gig i ramminne- känns som man begränsar lite där.. Visst kommer det funka ett tag men man vill ju ha möjlighet att uppgradera med tiden..

 

1. Kommer det gå att byta ut något annat på macbooken-typ moderkortet så det blir möjligt med mer ram.

 

2. Kan det släppas en ny Macbook i sommar med högre ramminnekapacitet?

 

Tycker inte ni det är konstigt att man max kan ha 2gig? eller kommer detta räcka gott och väl en lång tid framöver?

 

Mvh Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

1. Det är nog inte troligt att man kommer att kunna byta annat än hårddisk och RAM-minne i maskinen.

 

2. C2D-modellen kan redan köra 3GB. :-)

 

2.5 Jag tror nog att 2GB kommer att räcka hela MacBookens livslängd.

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2. C2D-modellen kan redan köra 3GB. :-)

 

Japp, det tror man inte, men Macbook kan man ha lika mycket minne i som Macbook Pro. 3 GB alltså, som du skriver.

http://eshop.macsales.com/Reviews/Framewor...okcore23gb.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte skriva ett inlägg men som tur var kollade jag fakta först, så istället undrar jag, är det någon som har testat att sätta in en 2048 mb modul i MacBooken ?!..på PC har det ju ofta varit så at när man tillverkar en dator, så kollar man antalet lediga platser (2 i det här fallet) och maxkapacitet på moduler vid release, sedan kan maskinen egentligen adressera större moduler, det vore konstigt om den inte klarade 2048x2 tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är det så, jo. Men här kommer en magisk gräns in, adresserna som datorn kommer åt minnet med är 32bitar stora. 2^32 = 4294967296 vilket skulle räcka till 4096MB.

 

c2d:n är iofs 64bit, men begränsningen ligger i intel 945pm-chipsettet.

Har förstått att 945pm använder en del av adresseringen över 3GB-gränsen för att t.ex. prata med PCI Express, om man nu har sånt i sin dator..

 

Det GÅR att sätta 2x2GB, men datorn kan bara adressera upp till 3GB.

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oke, and you know this for a fact ? Jag har idag 1024 + 256 och det borde ju innebära att jag kan sätta in en 2048 iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..jag kan svara på det själv...jag visste inte ens att det fanns 2048 moduler för bärbara nämligen..och jag vet inte om JAG behöver det..men...

Både 945PM och GM chipset klarar av 4096mb, sen gäller det ju bara för Apple att uppdatera...EFI så att det känner igen dom större modulerna..let´s hope..

det kanske till och med är någon som vet om det kanske finns någon typ av PCIExpress eller Express card anslutning internt i MacBook...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..jag kan svara på det själv...jag visste inte ens att det fanns 2048 moduler för bärbara nämligen..och jag vet inte om JAG behöver det..men...

Både 945PM och GM chipset klarar av 4096mb, sen gäller det ju bara för Apple att uppdatera...EFI så att det känner igen dom större modulerna..let´s hope..

det kanske till och med är någon som vet om det kanske finns någon typ av PCIExpress eller Express card anslutning internt i MacBook...

 

Men.

 

Det handlar ju inte om att känna igen modulerna, utan om hur allting adresseras. Om du stoppar in 4 GB kommer datorn att känna igen 4 GB (tydligen även MacBook), men bara 3 GB kommer kunna adresseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kommer det gå att byta ut något annat på macbooken-typ moderkortet så det blir möjligt med mer ram.

 

2. Kan det släppas en ny Macbook i sommar med högre ramminnekapacitet?

 

Tycker inte ni det är konstigt att man max kan ha 2gig? eller kommer detta räcka gott och väl en lång tid framöver?

Ja, konstigt lågt är det som maxgräns. 2Mb är ju helt okej att arbeta med idag men som sagt, det är nog det som kommer avgöra livslängden på MacBooken för min del i alla fall. Det och grafikkortet är att jag fortfarande står och väger om det ska bli en MacBook eller inte. Tvivlar ändå på att det kommer en ny med särskilt mycket högre minneskapacitet inom kort. Kan hända sätter de in ett något bättre grafikkort men säkerligen inte något likt det i Pro-varianterna…

 

Byta moderkort på iMac och MacBook (Pro) är bara att glömma. Det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

northernlight
Ja, konstigt lågt är det som maxgräns. 2Mb är ju helt okej att arbeta med idag men som sagt, det är nog det som kommer avgöra livslängden på MacBooken för min del i alla fall. Det och grafikkortet är att jag fortfarande står och väger om det ska bli en MacBook eller inte. Tvivlar ändå på att det kommer en ny med särskilt mycket högre minneskapacitet inom kort. Kan hända sätter de in ett något bättre grafikkort men säkerligen inte något likt det i Pro-varianterna…

 

Byta moderkort på iMac och MacBook (Pro) är bara att glömma. Det går inte.

 

speciellt som coreimage bara blir mer och mer populärt... ångrar litegrann mitt köp av en mb... idag hade jag satsat på en mbp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det låter konstigt, när Intel själv specar. chipet upp till 4GB, jag hittar ganska många ÅF på nätet också som skriver 4096 på en del maskiner (både MB och MBP)..

jag skulle nog vilja påstå att det går...varför testar man inte det på den sidan ni länkade till t.ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast det låter konstigt, när Intel själv specar. chipet upp till 4GB, jag hittar ganska många ÅF på nätet också som skriver 4096 på en del maskiner (både MB och MBP)..

jag skulle nog vilja påstå att det går...varför testar man inte det på den sidan ni länkade till t.ex...

Det har testats och MacBooken "hittade" bara 3GB fast 4GB stoppats i. Apple/Intel har satt en spärr. Tror det finns en länk till sidan de testade på här på forumet.

 

Dessutom verkar det vara så att man måste köpa två 2GB för att det ska fungera (bland går alltså inte), vet inte om det stämmer men mer är 3GB kan man i alla fall inte få. Kan kanske tänkas att det integrerade grafikkortet behöver adresseringsutrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...