Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag otur igen


znozy

Rekommendera Poster

Då jag köpte min dator månaden innan panther släpptes fick jag köpa enn uppgradering a' 200kr. Nu har jag installerat den o har som vanligt stött på problem.

1. När jag väcker den efter villa snurrar bollen så pass länge att jag lär tvångsavsluta finder o starta om datorn, även omstarten tar en evinerlig tid o jag får ibland ta till att strömbrytaren.

2. Uppstarten tar även den en massa tid, HDD jobbar frenetiskt o Bollen snurrar på, just när jag tror att den hängt sig o ska på strömbrytaren igen, kommer den igång. För att åter leka med Bollen ett antal sec (10-15) hela uppstarten tar runt 60-90 sec o så var det inte tidigare.

3. Program o mapp öppningar orsakar också att Bollen kommer fram, har aldrig tidigare sett den!

 

Ska man återgå till 10.2.8 eller finns det någon lösning på min slöa dator tro??

 

Tips o ide'er mottages tacksamt.

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du reparerat dina skivbehörigheter med programmet Skivverktyg?

Japp o kört en cocktail också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju ha seriösa problem med din HD. Har du testat fsck -y eller att köra skivkontroll från systemskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några divx codecs i Quicktime mappen i Library på startskivan? Någon äldre sådan codec fick hela systemet att balla ur för mig efter jag hade kopierat över codecarna från backupen. Finder hängde sig när man startat datorn och allt annat man försökte starta hängde sig. Efter att jag tog bord de där gamla filerna så funkade det kanon. Jag har inte hört någon annan med samma fel, men man vet ju aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

På senare tid har jag börjat tvivla över OS X's förträfflighet. Mina systemproblem började efter uppdatering till 10.2.8, och även Panther verkar ju ha lite barnsjukdomar!?

 

Tycker mig få effektivare reparation av rättigheterna om jag gör det från OS X installations-CD. Prova att göra så här: Stoppa in OS X installations-CD. Klicka på Installera OS X och starta om. Nu startar datorn med CD:n som startskiva. Du ska nu inte installera ett nytt system, utan endast Reparera skiva samt Skivbehörigheter. Välj först svenska som språk (klicka inte få fortsätt). I menyraden under Installera (tror jag) kan man välja Skivverktyg. Välj Skivkontroll och markera din hårddisk (undre ikonen). Börja med att Kontrollera skivan och, om det behövs, Reparera skiva (Detta går bara att göra om du startar från CD:n). Kör sedan Reparera skivbehörigheter 2 gånger! Start om datorn (och tag ut CD-skivan vid omstart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tvångsomastartar macen så körs en "full" fsck check av disken och därför tar det en stund extra så undvik att vara på din strömbrytare stup i kvarten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"På senare tid har jag börjat tvivla över OS X's förträfflighet." jag känner en till :) ska testa era tips o trixs att köra skivkontroll från cd mm. tack så länge.

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade du systemet eller gjorde clean/archive install?

 

Jag gör alltid ren installation för att få ett snabbt system... har inte haft någa problem än iaf (inkl panter).

Jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför man nånsin skulle vilja köra "uppgradera" när det finurliga archive install finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade du systemet eller gjorde clean/archive install?

 

Jag gör alltid ren installation för att få ett snabbt system... har inte haft någa problem än iaf (inkl panter).

Jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför man nånsin skulle vilja köra "uppgradera" när det finurliga archive install finns.

Fick en uppdatering i och med att jag "efterbeställde" så jag är inte helt säker på att det är kompletta system skivor det är iaf 4 st skivor var av 3 är phanther o den 4:e är nog någon typ av "utvecklingsskiva/verktyg". Körde iaf en uppdatering så jag skulle slippa formatera om HDD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du behöver absolut inte formatera om bara för att du inte uppgraderar... alla inställningar etc sparas, men du får en ren(are) systemmapp, samma effekt som det var att installera om OS 9 alltså. Det är ju bara att prova från nuvarande instalaltion och se om det hjälper... tar kanske en halvtimme.

 

4 skivor är vad jag har också... skulle förvåna mig mycket om det du har är nåt annat än en fullversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du behöver absolut inte formatera om bara för att du inte uppgraderar... alla inställningar etc sparas, men du får en ren(are) systemmapp, samma effekt som det var att installera om OS 9 alltså. Det är ju bara att prova från nuvarande instalaltion och se om det hjälper... tar kanske en halvtimme.

 

Om jag inte uppdaterar, raderas hela Jaguar eller sparas unika inställningar menar du.

Förstår inte skillnadern vad som händer om jag kör in fullversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...