Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta skrivbordsbild automatiskt


dedde

Rekommendera Poster

Finns det ngt program eller script som fixar detta?

Jag skulle tex vilja byta skrivbordsbild en gång om dagen,

o bilderna ska komma från en specifik sida på internet.

 

Jag vill inte använda mig av bilder som finns på min interna hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går, jag vet inte riktigt hur men ska väl kunna ge dig något att tänka på:

I Systeminställningar > Skrivbord och skärmsläckare > Skrivbord väljer du en lämplig mapp, och markerar rutan "Byt bild" med önskat tidsintervall.

 

I Automator kan du snickra ihop ett arbetsflöde som hämtar bilder från en eller flera adresser och sparar till önskad mapp. Se exempel nedan.

post-16839-1175653985.png

Om du sparar det som ett program borde det bara vara att lägga in att något underhållskript som körs regelbundet även kör ditt lilla program. Det ligger dock utanför min kompetens.

 

Vill du borde du också kunna lägga in i början av arbetsflödet att alla gamla bilder ska slängas.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde funka:

Gör ett arbetsflöde i Automator enligt följande

Demo.pdf

Skapa en mapp där din nu aktuella bild kan ligga, motsvarar mappen Test.

1. Det första som sker är att innehållet i mappen Test flyttas till Papperskorgen, som inte töms, det går att ordna med en liten Applescript-rad men jag tycker det verkar väldigt olämpligt att ha en schemalagd/automatisk papperskorgstömmning.

2. Därefter byts bakgrundsbilden ut mot valfri bild, den kommer bara synas en liten stund, anledningen är att om den nya bilden har samma namn som den gamla så uppdateras inte bilden.

3. Hämta bilden, ange URLn till bilden, det går att ange en sida med länk till bilden men det kräver fler steg.

4. Välj att bilden ska sparas till den (nu tomma) mappen Test.

5. Lägg till ett sista "Ställ in skrivbordsbild"

 

Spara som program, exempelvis Bild, på lämplig plats, exempelvis Program-mappen.

Om du nu går in i Terminalen och skriver "/Applications/Bild.app/Contents/MacOS/Bild" så ska arbetsflödet startas och bakgrunden uppdateras.

Nu det lite svårare, schemaläggningen. Jag testade att lägga till ovanstående kommandorad sist i filen "/private/etc/periodic/daily/500.daily". Sedan körde jag skriptet, det körs automatiskt varje natt, lite underhåll, och bakgrunden uppdaterades. Jag tror dock inte att den skriptfilen är avsedd för den här typen av saker men det funkade för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt...

 

ska genast testa.

har int ejobbat så mycket med varken automator eller terminalen

men det var en bra beskrivning...

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...