Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips om mus


iSwitch

Rekommendera Poster

Efter en bra tids strul med Apples Mighty Mouse, som tyvärr är lika dålig som snygg, så rann idag sinnet till och den utsattes för en del övervåld och vilar nu i soppåsen i väntan på kremering för att bli till energi här i Malmö...

 

Den där förbaskade styrkulan bråkade ideligen och jag har försökt med ALLA djävla knep från forum etc. Tangentbordet mitt är rent och den där mightyn borde varit det också men när man bröt upp skiten efter utbrottet så icke... De där små löjliga valsarna vid styrkulan var igensmusade trots att mightyn såg ut som ny på utsidan.

 

Då jag nu vill ha en mus inte bara för att titta på utan som fungerar, gärna längre än ett år, så undrar jag om det finns någon som kan rekommendera en bra mus med scroll och höger/vänsterklick. Fler knappar behövs inte men det gör inget om de finns heller. Den får gärna vara ganska så precis i rörelser etc. Helst skulle jag se att den hade BlueTooth också. Mightyn var bra både i form och till utseende i det avseendet men jag vill av förklarliga skäl inte ha en sådan igen.

 

RadTech har en mus som heter något i stil med BT600 och den verkar okej men jag har ingen som helst erfarenhet av RadTech. Någon som har det?

 

Tacksam för svar och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Razor Diamondback är riktigt fin! Håller länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fusion_a_loud
Razor Diamondback är riktigt fin! Håller länge!

 

 

Den är ju sjukt ful också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda riktiga musen är ju M$ Intellimouse 3.0, gärna den nya då såklart!

 

1168262439194.jpg?osCsid=34ea49407b0afb49fe52afd93bfb64ae

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Razor Diamondback är riktigt fin! Håller länge!

Har själv en Razor DB och kan säga att kvalitén hur den håller är mycket dålig.

Det kan man läsa överallt som har problem med sinna.

Nu är den helt outstanding att spela med och bäst i det tycker jag.

 

 

OT:

Logitech MX serien håller jäkligt hög klass fast dom kan vara lite klumpiga. MS 3.0 håller bra kvalité men sidoknapparna är inte alls lika distinkta som MX518 tex.

En bra surfmus håller jag på MX510-518 eller kanske någon av deras trådlösa.

 

Har den nya MS 3.0 lika rangliga sidoknappar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett pill, men det går att fixa en strulande Mighty Mouse.

 

Man får bryta upp en försegling och försiktigt ta bort lite kontakter och skruvar. Sedan gör man rent de _väldigt_ små rullarna, sätter tillbaka dem år rätt håll ;-) och efter att ha pillat i alla kontakter igen förseglar man den uppbrutna ringen med lite lim. Musen har efter det fungerat perfekt i två månader.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitech MX serien helt klart, sen beror det på om du vill ha trådlöst eller sladd =)

 

Min egen MX500 mus har väl gått i en sisådär 4 år snart , fungerar felfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite.

 

Razorn tycker jag är rätt ful så den blir det nog inte. Den finns inte som trådlös heller.

 

Microsoft verkar ha några som kan vara värda att titta på och jag har tidigare god erfarenhet av logitech både då det gäller möss och tangentbord. Tyvärr har de ingen trådlös som är symetrisk. Jag hör till skaran som växlar mellan att använda musen i vänster respektive höger hand. Det gillade jag bäst med mightyn, att den var helt symetrisk.

 

Annars verkar Logitechs desktop med både trådlös mus och tangentbord för Mac vara fint. Synd bara att det inte har blåtand utan att man måste ha en sådan där mottagare i en USB-port...

 

Att behöva pilla upp en ihoplimmad mus för att göra rent den och sedan limma ihop den igen är ungefär som om motorhuven på en ny bil var fastsvetsad och man var tvungen att kapa upp den för att byta olja för att sedan svetsa fast den igen. Det går men det tyder på en fullständigt idiotisk konstruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denniswall

nu heter det ju razer å inte razor

 

diamondback är deras budgetmodell, å nu har de faktiskt en fin å bred lineup jämfört med förr i tiden, då var det boomslang med svenska kärna som gällde, good times..

 

glid in på razer's site å kolla, de ska ha nån vit mus som bör passa utseendemässigt rätt bra om du har en imac eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

nån ergonomisk mus från Logitech elller Microsoft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite.

 

Razorn tycker jag är rätt ful så den blir det nog inte. Den finns inte som trådlös heller.

Ful och ful Razers vita mus passa upperligt och ger lite Mac design. Samtidigt är den helt symetrisk som du önskar.

Sladd har den och det är driftsäkert om man ser det possitivt.

http://www.razerzone.com/store/index.php?m...;products_id=16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Logitech säljer en vit mus som är anpassad just för Mac, finns på Media Markt (som jag tror ligger i Köpenhamn om du ska över dit nån gång snart) men även på Macoteket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Min MM har fungerat felfritt i snart 2 år. Det var länge sedan scrollen slira nu, vet ej varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logitech säljer en vit mus som är anpassad just för Mac, finns på Media Markt (som jag tror ligger i Köpenhamn om du ska över dit nån gång snart) men även på Macoteket

 

Finns i Göteborg och Stockholm. :ThumbsUp:

Dock den sämsta websida jag har sett på länge.

Hittar inte några produkter, bara deras reklambrochyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Finns i Göteborg och Stockholm. :ThumbsUp:

Dock den sämsta websida jag har sett på länge.

Hittar inte några produkter, bara deras reklambrochyr.

 

japp jag vet :D

 

hänger där rätt ofta, bor tio minuter frånM Media Markt i Göteborg

 

men tänkte på grabben som bor i Malmö, Köpenhamn ligger rätt nära :)

 

aa den suger, förmodligen för att de har så många produkter att det skulle krävas flera heltidstjänster för att bara lägga upp produkter, gissar jag på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda riktiga musen är ju M$ Intellimouse 3.0, gärna den nya då såklart!

 

1168262439194.jpg?osCsid=34ea49407b0afb49fe52afd93bfb64ae

 

Instämmer. Gammal som ny 3.0:a är kanonbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att behöva pilla upp en ihoplimmad mus för att göra rent den och sedan limma ihop den igen är ungefär som om motorhuven på en ny bil var fastsvetsad och man var tvungen att kapa upp den för att byta olja för att sedan svetsa fast den igen. Det går men det tyder på en fullständigt idiotisk konstruktion.

 

Jag håller med om att det är en idiotisk konstruktion. Men i valet mellan 10-15 minuters pillande + limmande och att köpa en ny mus tyckte jag valet var lätt.

 

/ Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

And the winner is...

 

Alltså, nu så sitter man här med skamsen min och känner sig som en idiot och jag vill väl egentligen inte erkänna att det blev en ny Blåtands Mighty Mouse... Det är ungefär lika smart som att köpa en ny bil av samma märke som den man just gjort sig av med för att den strulade...

 

Nåja, den är symmetrisk, den är snygg, den är sladdlös, den är lagom stor, ja den är allt jag vill utom klyftigt konstruerad och vettigt prissatt. Att vara macanvändare är banne mig lite som att köra Ducati, inte alltid det smartaste valet men fan så mycket ballare, snyggare och medvetnare val...

 

Tack alla som kommit med råd, tips och synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
DistantHoller

Jag kör med Microsofts Wireless Intellimouse 2.0 och är väldigt nöjd med den. Min Mac fick ärva den av min PC, det lustiga är att drivrutinen till musen på macen verkar ha fler funktioner än på windowssidan. Bl.a. varning för låg batterinivå etc.

 

Apples mus är ju klart snyggare, men bättre? Knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
..det blev en ny Blåtands Mighty Mouse...

 

Då hör vi av dig om 366 dagar, då garantin gått ut och scrollklotet kärvar. :)

 

Skämt å sido; ja _hoppas_ att din nya mighty kommer hålla länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hör vi av dig om 366 dagar, då garantin gått ut och scrollklotet kärvar. :)

 

Skämt å sido; ja _hoppas_ att din nya mighty kommer hålla länge.

 

Haha, det värsta är att jag är rädd för att du har rätt och då kommer jag att känna mig som en idiot som gått på samma mina en gång till...

Ärligt talat så är jag helnojjig över scrollhjulet nu men om cirka ett år så får vi väl se hur det fungerar.

Jag gillar mightyn skarpt, det enda - förutom priset - som är ett stort frågetecken från min synpunkt är konstruktionen/kvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Haha, det värsta är att jag är rädd för att du har rätt och då kommer jag att känna mig som en idiot som gått på samma mina en gång till...

Ärligt talat så är jag helnojjig över scrollhjulet nu men om cirka ett år så får vi väl se hur det fungerar.

Jag gillar mightyn skarpt, det enda - förutom priset - som är ett stort frågetecken från min synpunkt är konstruktionen/kvaliteten.

Ledsen att jag drar upp en gammal tråd, men nyfiken som jag är måste jag ändå fråga. Hur har musen den "nya" musen fungerat? Har den börjat kärva ännu? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Då hör vi av dig om 366 dagar, då garantin gått ut och scrollklotet kärvar. :)

 

Skämt å sido; ja _hoppas_ att din nya mighty kommer hålla länge.

 

Ja, du har fan rätt!!! Med några veckors marginal! Köpte musen den 22:a mars 2007 och nu är den kass. Så himla ironiskt. garantin har alltså precis gått ut! För inte kan man väl åberopa två år på möss eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, du har fan rätt!!! Med några veckors marginal! Köpte musen den 22:a mars 2007 och nu är den kass. Så himla ironiskt. garantin har alltså precis gått ut! För inte kan man väl åberopa två år på möss eller?

 

Där ser man.

 

Nä, du kan inte åberopa någon garanti alls. Apple lämnar ett år, och det är allt du har.

 

Fast om jag vore du skulle jag ringa och fråga ändå. Kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt. Ja, jag skall kolla i alla fall. Det kostar ett telefonsamtal och det kan jag väl offra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...