Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telia stoppar datorer som skickar spam


Mäster G

Rekommendera Poster

Idag skriver Aftonbladet om att Telia stänger av servrar som det skickas spam ifrån.

 

Jag tycker att det är bra av Telia att göra något i kampen mot Spam men undrar om detta är rätt väg ,dvs stänga av internet tills Telias tekniker höjt säkerheten på den aktuella servern. Kommer Telias tjänster att vara kostnadsfria? Men troligen så minskas trycket på Telias egna servrar och det är väl det som är poängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt, kan folk inte säkra sina datorer har de inte på nätet att göra :) Hade det bara drabbat dem själva så hade jag inte sagt nåt men när man får massor med spam varje dag så blir man bara så trött.

 

Sen tycker jag att lagstiftningen skulle ändras så att man själv ska be om att få spam och inte tvärtom (dvs säga till när man inte vill ha mer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Virussmittade datorer som spyr ut Spam ska ovillkorligen blockeras till ägaren löst problemet.

 

Saxat från idg.se:

 

I första hand är det datorer som smittats med trojaner och utan användarens vetskap skickar skräppost som kommer att blockeras.

- Vi har vanliga hemdatorer som skickar 100 000-tals mejl per dygn, utan att användaren vet om det. I statistiken sticker de ut som en alptopp i ett skånelandskap, säger Ola Kallemur.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200311/03/2...3719_CS.dbp.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag att lagstiftningen skulle ändras så att man själv ska be om att få spam och inte tvärtom (dvs säga till när man inte vill ha mer).

Håller inte EU på med att ändra lagstiftningen (ett nytt direktiv)? Jag tror att jag läst något om detta. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Man måste ju faktiskt även titta på alternativen till att helt blockera dessa datorer:

 

- Blockera enskilda portar (25 är det väl som används för SMTP, dvs skicka post). Om inte virusen redan tagit sig runt det kommer de snart att göra det.

 

- Försöka filtrera bort SPAM när de redan skickats. Med dagens teknik är det omöjligt utan att riskera att även ta bort legitima brev, vilket för de flesta är oacceptabelt.

 

Så på det hela taget är nog blockering av infekterade datorer det bästa som kan hända.

 

Dessutom blir det bara ytterligare ett skäl att vara nöjd över att man har Mac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom blir det bara ytterligare ett skäl att vara nöjd över att man har Mac :D

Jag sitter och ler bakom min ibook. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på tiden att något sker.

Hur är det i landet västerut? Har de tagit tag i detta också.

Rätt meningslöst om enbart lilla Sverige gör nåt, borde vara en fråga i FN :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men faktiskt spam problemen är väldigt stora kan jag tänka mig, tänk vad mkt annat som kunde utnyttja all den bandbredd all spam tar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagstiftningen mot skräppost är på gång i flera delar av världen. Hörde att det var på gång i Kalifornien bl.a. Dom har tidigare upprättat lagar mot spam-fax med dyra böter, som tydligen var effektivt. I Sverige förbereds ett lagförslag som ska träda i kraft första april.

Fast de svenska spam jag fått är nog lätträknade. Det är nog när de stora busarna i USA gör nåt åt det hela som det kommer märkas nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans om hur man i US hade tagit reda på hemadressen till en av de stora Spamhajarna och gått ut på nätet i ett upprop och fått mängder av folk att beställa mängder av vanlig pappersreklam till nämnda adress. Postbilarna gick i skytteltrafik. Han bidde inte glad, han den där hajen. Ville stämma någon (?) för att han fått en massa reklam som han inte hade beställt. Tyckte jag var himskans roligt. (w00t) Ingen speciell nyhet egentligen, men jag tycker den tål att uppmärksammas igen för att det var så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll i er nu:

 

Jag fick över 200 spam på 24 timmar och jag kan garantera att det knappast är från Telia de kommer. PopMonitor filtrerar bort 90% av dem just nu, jag försöker lära den mer och mer. Men visst känns det tröstlöst när man sitter på modem och ser över 200 mail i lådan (detta är på en adress som jag haft sen 1995) och *kanske* finns det några mail som faktiskt är till mig.

 

Vet inte vilket som är värst, att byta mailadress och meddela alla som mailar en, alla mailinglistor med flera att man byter eller att låta PopMonitor ta hand om eländet.

 

Hata spam!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja kan ju bara hålla med om hur surt det är att ta ner mail via mobilen speciellt när det är amssor med spam och sen har jag ett konto i GB som det kommer massor med virus mail till med bilagor :) Numer tar jag bara rubriken o avsändare och hämtar de jag ska hämta men det är ändå jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det i landet västerut? Har de tagit tag i detta också.

Jeg vet ikke om vi har begynt med dette her, i "landet västerut", men Telenor starter sikkert med det samme om ikke så lenge :P

 

Personlig har jeg ikke vært særlig plaget med SPAM (med unntak av en Hotmail-konto jeg hadde før, hvor jeg ikke fikk noe annet en skitpost).

 

Eneste Spam jeg har mottatt på min private mail var en del "penis enlargement" annonser. Jeg åpnet dem aldri mens jeg var online (for å radera dem), og til slutt kom det ikke flere B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans om hur man i US hade tagit reda på hemadressen till en av de stora Spamhajarna och gått ut på nätet i ett upprop och fått mängder av folk att beställa mängder av vanlig pappersreklam till nämnda adress. Postbilarna gick i skytteltrafik. Han bidde inte glad, han den där hajen. Ville stämma någon (?) för att han fått en massa reklam som han inte hade beställt. Tyckte jag var himskans roligt.  (w00t) Ingen speciell nyhet egentligen, men jag tycker den tål att uppmärksammas igen för att det var så bra.

Skojigt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt av Telia, men åtgärden kommer knappast att märkas i våra inboxar, med tanke på hur liten del av allt spam som skickas via "trojankapade" datorer hos just Telia. Det är ett steg i rätt riktning, och någon måste ju alltid ta initiativ och gå före. I övrigt är det väl positivt att alla kliar sig i huvudet för att hitta lösningar på problemet just nu. Lagstiftare, politiker, mjukvaruutvecklare, ISP-er, enskilda användare, konsulter, åsiktsmaskiner, idealister, grävlingar och marsmänniskor plus några tusentals sorter till vill ha bort eländet, och med gemensamma ansträngningar ska vi nog lyckas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia kom ut med ett Mail idag...

 

 

Viktig information om spam och virus

 

 

OBS! Detta är ett automatgenererat utskick som Du ej kan besvara!

 

Spam och virus har utvecklats till ett globalt problem. Öppenheten hotas

- då allt fler Internetoperatörer världen över hindrar trafikutbyte

mellan sina egna och andras kunder. Som en följd av detta riskerar en av

de grundläggande idéerna bakom Internet att gå förlorad, nämligen den om

snabb, billig och enkel kommunikation i form av e-post människor och

företag emellan världen över.

 

Virus förstör inte bara datorutrustning, lagrad information och

hemsidor. Virus ligger också bakom rena bedrägerier samt dagens enorma

volymer av spam. Enligt vissa beräkningar utgör spam cirka hälften av

all världens e- post.

 

Med start den 3/11 inledde vi arbetet med att omedelbart blockera

Internettrafiken till och från datorer som skickar skräppost. De datorer

som riskerar att blockeras är främst sådana som har infekterats av så

kallade trojaner och därefter, utan kundens vetskap, används för att

skicka mycket stora mängder spam. Våra egna mätningar visar att en sådan

dator under loppet av ett enda dygn kan skicka mer än 100 000 spam. Vi

vill understryka att det handlar om en tillfällig blockering. Senast

tolv timmar efter blockering går ett brev till kunden och inom ett dygn

söker vi kunden via telefon för att hjälpa till att lösa problemet och

sedan häva blockeringen.

 

Det kan vara svårt att se om den egna datorn är infekterad, men ett

tecken kan vara att anslutningen till Internet upplevs som mycket

långsam. Störst risk att drabbas löper den som saknar antivirus och

brandvägg alternativt glömmer att uppdatera dessa program.

 

Spam och virus kan orsaka både Dig och andra kunder stora problem. På

Telia vill vi att Internet ska underlätta både arbetslivet och

privatlivet, inte tvärtom. Under vårvintern 2003 införde vi därför ett

generellt skydd som innebär att Telias nät inte släpper igenom e-post

från kända avsändare av skräppost. På grund av att stora mängder spam

förmedlades av datorer i Telias nät har vi infört en spärr för utgående

e-post mot AOL (America OnLine). Denna åtgärd påverkar endast Dig med

egen e-post server, vilket meddelats berörda i separat brev!

 

Med start vecka 46 kommer vi successivt att införa ett generellt skydd

mot virus på inkommande -och utgående e-post för Dig som har Telia som

e- postleverantör. Detta skydd kommer i första hand att stoppa de virus

som sprider sig själva i stor skala via e-post från infekterade datorer.

Skyddet kan inte ersätta ett fullgott virusskydd i Din dator eftersom

virus även sprider sig via Internet på andra sätt än via e-post samt

genom flyttbara media som disketter och CD-skivor. Det är därför av

största vikt att Du har ett uppdaterat antivirusprogram och en

brandvägg!

 

Gå i första hand in på http://www.telia.se/sakerhet där kan du läsa mer

vad som utmärker spam och virus och hur du kan skydda dig. Vid

eventuella frågor är Du välkommen att kontakta oss: Privatkund telefon

90 200 eller Företagskund telefon 90 400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK för att spärra datorer som sprider skräppost, vare sig det är uppsåtligt eller via virus, men ett angränsande problem är de datorer som använder olika spärrlistor. På jobbet sorteras all post av en server med ett spärrprogram som hämtar uppgifter från olika spärrlistor. En av dem är alldeles för restriktiv, vilket innnebär att ingen som exempelvis skickar via Chello eller som har en Yahoo-adress släpps fram.

För mig som sitter med Mac OS X och brandvägg hemma, uppkopplad via Chello, innebär det att jag inte kan skicka e-post till jobbet. Det gäller också flera av mina kollegor.

När jag ville kolla på spärrtjänsten ("Blars blocking list") släpps jag inte ens in på deras hemsida. Jag har heller ingen möjlighet att skicka e-post till dem.

 

Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...