Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Personlig webbdelning fungerar inte!


mad_max

Rekommendera Poster

Kör OS X 10.4.8 med alla senaste uppdateringar. Testade nu idag att starta den inbyggda webbdelningen som OS:et erbjuder (Apache-servern). Gick in i Systeminställningar -> Fildelning och startade här Internetdelningen, och sedan webbdelningen under "Tjänster". Detta ska tydligen göra något med brandväggen så att den släpper fram anslutningar till webbservern.

 

Servern funkar först, men efter att jag har startat om datorn en gång så har inställningen för webbdelning i "Tjänster" avmarkerats. När jag sedan försöker starta den så fryser den vid meddelandet "Startar webbdelning...". Ingenting händer.

 

Vad kan detta bero på? Kan man göra något åt saken?

 

Edit: kan nämnas att jag har försökt starta om datorn ett par gånger och försökt igen, utan resultat :(

 

Tacksam för hjälp! /Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetdelning är inget du ska öppna, bara om du vill dela med dig av ditt nät till en annan dator i din närhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetdelning är inget du ska öppna, bara om du vill dela med dig av ditt nät till en annan dator i din närhet.

Just precis.

(Åter igen läste jag slarvigt :-) )

 

Internetdelning är i princip NAT vilket är att sätt att dela vidare sin nätanslutning till ett subnät - man låter de anslutna på "delad till..." använda de anslutningar man har på sin ordinarie anslutning. Fungerar (utan terminalgrejsande) på port 80 och några till, så det är ett sätt att dela på en internetanslutning för surfning i första hand.

(Dvs. i princip den funktion som finns i en "bredbandsrouter" (jävla namn).)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis.

(Åter igen läste jag slarvigt :-) )

 

Internetdelning är i princip NAT vilket är att sätt att dela vidare sin nätanslutning till ett subnät - man låter de anslutna på "delad till..." använda de anslutningar man har på sin ordinarie anslutning. Fungerar (utan terminalgrejsande) på port 80 och några till, så det är ett sätt att dela på en internetanslutning för surfning i första hand.

(Dvs. i princip den funktion som finns i en "bredbandsrouter" (jävla namn).)

493744[/snapback]

Tack, jag tyckte det var förvirrande det där. Vi OS X-n00bs ställer allt till det för oss själva ;)

 

Nu fungerar det dock. Jag tröttnade inatt och installerade om hela systemet :whistling:

 

Tack för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...