Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Viktig fråga


Misse

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Är ny här & har lite frågor. Det är så att jag imorgon ska köpa mig en macbook, 13 tum 1, 83 Ghz och är nervös eftersom jag alltid har haft PC. Men nu undrar jag några saker. När jag köpte min PC så fanns det ett kort för trådlöst internet så det var bara att ansluta sig när datorn kom. Är det samma sak på macbooken?

 

Kommer jag kunna dela det trådlösa nätet med min sambo som har en pc?

 

Det jag egentligen undrar över. Kommer jag behöva köpa något extra till min mac eller ingår allt som jag behöver för att kunna surfa & dela internet med min sambo?

 

Hoppas verkligen ni kan svara på mina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett lösenord till ditt trådlösa nätverk så måste du skriva in det, annars är det bara att tuta och köra. Ifall att du vill kunna dela filer mellan två datorer(din och din sambos) så tror jag att du behöver en firewire-kabel. Alternativt skaffar ett .Mac-Medlemskap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj menar ni allvar? Jisses vad glad jag blir. Har tjatat i en evighet att få en mac och ville inte att internet problemet skulle ställa till det för oss :)

 

Tack så jättemycket för era snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett lösenord till ditt trådlösa nätverk så måste du skriva in det, annars är det bara att tuta och köra. Ifall att du vill kunna dela filer mellan två datorer(din och din sambos) så tror jag att du behöver en firewire-kabel. Alternativt skaffar ett .Mac-Medlemskap

492628[/snapback]

 

Nä man kan skicka filer i nätverket ju.... Välj windows-delning i nätverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä man kan skicka filer i nätverket ju.... Välj windows-delning i nätverk...

492631[/snapback]

Ojsan :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj menar ni allvar? Jisses vad glad jag blir. Har tjatat i en evighet att få en mac och ville inte att internet problemet skulle ställa till det för oss :)

 

Tack så jättemycket för era snabba svar!

492630[/snapback]

Nej, det är inte jobbigt att få in internet på Mac. Det jobbiga kan vara att på vissa routrar har ägarna ställt in att man ska lägga till datorn i nätverket, vilket det kan vara lite krux med.

 

Citerar Pocahontas när han svarade på min fråga som handlade om samma sak: "Mac är enkelt. Helt enkelt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routar? Eh... vad är det för något? Jag har bara modem från Bredbandsbolaget & vips så får jag trådlöst internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router är en liten låda som gör att du kan ha internet på flera datorer ;) Den kopplas till modemet eller bredbandet.

 

Men det kanske lika gärna kan vara inställt så på ditt modem. Men eftersom det bara var att koppla in din PC och börja surfa så tror jag inte det.

 

Det är bara att koppla in Macbooken ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommern till forumet. :geros:

Hoppas att du ska trivas här.

 

I tillägg får man en massa kompisar med i Mac köpet. :ThumbsUp:

 

 

Glöm bara inte att sätta rubriker och underrubriker som klart visar frågans art och

frågeställning, så håller du dig på talefot med moderatorerna oxå.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routar? Eh... vad är det för något? Jag har bara modem från Bredbandsbolaget & vips så får jag trådlöst internet.

492694[/snapback]

Skulle gissa att ditt modem har inbyggd router i så fall. (Inte garanterat så klart, men skulle vara rätt logiskt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommern till forumet. :geros:

Hoppas att du ska trivas här.

 

I tillägg får man en massa kompisar med i Mac köpet.  :ThumbsUp:

Glöm bara inte att sätta rubriker och underrubriker som klart visar frågans art och

frågeställning, så håller du dig på talefot med moderatorerna oxå.

:lol:

492804[/snapback]

 

Tack så mycket för välkomnandet & för tipset! Ska se till att följa rådet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routar? Eh... vad är det för något? Jag har bara modem från Bredbandsbolaget & vips så får jag trådlöst internet.

492694[/snapback]

Kan vara så att du hoppar in på någon grannes nätverk.

Kolla i systeminställningarna hur din Air port är konfiggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att du hoppar in på någon grannes nätverk.

Kolla i systeminställningarna hur din Air port är konfiggad.

494064[/snapback]

 

Nej alltså jag har knappat in någon nyckel som jag fick från bredbandsbolaget & skrivit in lösenord osv. Så det är mitt internet jag använder :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...