Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hänga upp platt-TV?


Tubular

Rekommendera Poster

Antar att det är några här inne som har platt-TV upphängda på väggen.

 

Tänkte höra om det finns någon "magisk" måttbestämmelse på vart TV:n hänger bäst, i höjdled framförallt. Och hur långt ifrån ska man sitta? Det är en 40"-skärm som är på väg hem.

 

Finns det någon höjd som är "bekvämast" att titta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 40" står i bokhyllan på c.a 70 cm höjd och vi sitter just nu runt 2,5 meter ifrån, helt nöjd. :ThumbsUp:

 

Men hänga upp den på vägg är att "låsa fast sig" blir ju märken i väggen efter Vesafästet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att lagom avstånd till en TV är när man kan täcka/skymma ungefär halva skärmytan med händerna utsträckta på armlängds avstånd. Blir väl ungefär 3-4 m bort för en stor bredbildsburk. Knappt 2 m för en liten 14-tummare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 40" står i bokhyllan  på c.a 70 cm höjd och vi sitter just nu runt 2,5 meter ifrån, helt nöjd.  :ThumbsUp:

 

Men hänga upp den på vägg är att "låsa fast sig" blir ju märken i väggen efter Vesafästet...

492593[/snapback]

 

 

Då jag kör med öppen planlösning och stora fria ytor har jag ingen hylla att ställa TV:n i. De planerade vägghyllorna som ska vara under TV:n bär inte upp vikten, så det är bara väggen kvar att hänga den på. Hål i väggen får jag ta itu med vid en eventuell flytt, den öppna planlösningen gör att jag i stort sett inte har möjlighet att möblera på annat sätt. Mycket fönster och få väggar här.

 

Men nu har jag i alla fall fått lite riktlinjer på mått och avstånd. Ska testa dem när TV:n anländer innan den åker upp på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk utanför lådan.

Köp ett målarstaffli eller nån annan typ av ställning som man flyttar och höjer/sämker lätt och sätt fast den i den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för väggmaterial, viktigt att du väljer rätt fästankare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för väggmaterial, viktigt att du väljer rätt fästankare.

492635[/snapback]

 

Har inte riktigt kommit fram till vad det är för material i väggen än. I grunden är det väl betong, men sen sitter det gips eller något annat utanpå betongen.

 

Vad ska man ha för fäste då? Beställde något tillsamman med tv:n som ska bära upp runt 60kg eller vad det nu var. TV:n väger inte mer än 24kg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ar nog ett bra faste. Se till att du skruvar fast det ordentligt i betongen. Ofta kan det vara bra att anvada storre skruv an vad tillverkaren skickar med. Ett tips:

Nar du borrar i vaggen. Se till att du har en pro. borrmaskin. En ordentligt sjukt bra maskin. Garna med nya fina borr. Annars riskerar du att sta och borra i evigheter samt att du lattare forstor vaggen.

 

Oroa dig inte for hal i vaggen, det spacklar du upp och malar om nar du inte vill ha det langre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt kommit fram till vad det är för material i väggen än. I grunden är det väl betong, men sen sitter det gips eller något annat utanpå betongen.

 

Vad ska man ha för fäste då? Beställde något tillsamman med tv:n som ska bära upp runt 60kg eller vad det nu var. TV:n väger inte mer än 24kg.

492805[/snapback]

"I grunden är del VÄL betong..."

Det låter VÄLDIGT vagt. Du måste försäkra dig om att det är något substansiellt, som tegel eller betong. Gips på träreglar (eller stålreglar) är för klent, ÄVEN om du skruvar fästet i reglarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det dubbelgips, dvs 2 x 13 mm så går det bra med stora Mollyankare, 4 st.

 

Gör som jag brukade göra på jobbet. Skaffa en plyfaskiva, 350 x 350 mm x 20 mm, måla den vit, eller i samma färf som väggen. Borra fyra hål (13 mm) ute i hörnen, se till att ha minst 25 mm kvar ut till kant, alltså ca. 32 mm c/c

 

Sedan fäster du Vesafästet i mitten på plattan, till det har du 8-10 mm maskinskruv, genomgående och under till på plattan har du inslagsmuttrar 8-10 mm. Då får du ett yttre fördellningsfäste.

 

Är väggen gips eller betong så väljer du fästankare efter det, räkna då med tjockleken på ditt förstärkta fäste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha ett rejält Vesafäste, gärna ledbart, så du kan vinkla lite.

Är det LCD eller Plasmaskärm..

 

Det finns ju Vesa 200, kanske behövs för en 40" skärm.

 

http://www.svsupport.se/plasma_LCD_fasten.htm

 

Sätter du upp typ detta behöver du ingen förstärkningsplatta jag nämnde ovan

 

post-113-1171442462.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I grunden är del VÄL betong..."

Det låter VÄLDIGT vagt. Du måste försäkra dig om att det är något substansiellt, som tegel eller betong. Gips på träreglar (eller stålreglar) är för klent, ÄVEN om du skruvar fästet i reglarna.

492826[/snapback]

 

 

Jag ska inte hänga upp TV:n utan att grundligt kollat materialet först. Men hela huset är en betongbyggnad, så jag har svårt att tro att det är något annat på just den här väggen.

 

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=118340

 

Det där väggfästet har jag köpt, det ska väl vara nog så bra. Det är en LCD-skärm på 40" som väger 24Kg som ska hänga där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, provborra med ett vanligt 6 mm borr för att kolla om det gips eller betong, innan du plockar fram slagborren.

Otur är om du har gasbetong, finns inget värre att fästa i....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är gasbetong? Låter modernt.

 

Jag bor här www.mars11.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla så får du veta mer..

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättbetong

 

Det är en porös betong som smular sig lätt, i mitt tycke rena skiten att fästa prylar i.

Det finns speciella fästankare för den också, hör med en välsorterad byggmarknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är gasbetong? Låter modernt.

 

Jag bor här www.mars11.net

493312[/snapback]

Ser ut som en tegelbyggnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara mellanväggar av tegel som är putsade, alternativt klädda med gips.

Sedan vet man inte om det varit helt utblåst och de reglat med plåtreglar och gips...

 

Kan vara vad som helst i princip..bäst att "provborra".. knacka först, låter det dovt, eller hårt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...