Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 24"


myra

Rekommendera Poster

Hade tråkigt så jag gjorde följande jämnförelse mellan en iMac 24" i standardutförande och en motsvarande PC i delar ifrån Komplett.se

 

 

 

Asus GeForce 7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV-Gaming

849kr

 

 

Samsung 24" LCD Syncmaster 244T TCO-03 Silver,DVI,Pivot, 6ms

10995kr

 

 

Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)

1498kr

 

 

TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5

729kr

 

 

Fortron Source Blue Storm II 400W, Active PFC, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

698kr

 

 

Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM

299kr

 

 

Logitech OEM S-100 2.0 högtalare svart 5W RMS

129kr

 

 

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

2095kr

 

 

Asus P5B-MX/WIFI-AP, 946GZ, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, PCI-Ex16

849kr

 

 

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

695kr

 

 

SDM PCI FireWire 2+1P (VIA chipset)

175kr

 

 

Logitech OEM UltraX Media Keyboard USB, High End Silver Finish, Bulk

259kr

 

 

Logitech LX3 Optical Mouse USB,PS/2

225kr

 

 

Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk, Fullversion, DVD

2850kr

 

 

Logitech QuickCam for Notebooks Deluxe Webkamera

595kr

 

 

Labtec Mikrofon Desktop (Desk-Mic-534) Retail

145kr

 

Total: 23.085,00kr (mot iMac 18.995,00kr)

 

 

 

 

Processorn är lite bättre på Macen men det var det närmaste som fanns, samt att webkameran nog är mycket bättre på Macen. För att inte tala om att Macen är mycket tystare och snyggare (och för att inte tala om OS:et).

Annars, rent hårdvaruprestandamässigt så är det en ganska så rättvis jämnförelse. eller?

 

Folk som alltid säger att pc är så mycket billigare. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jämförelse måste jag säga!

Nu tycker jag folk kan sluta tjata om hur mycket billigare PC är jämfört med Mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tråkigt så jag gjorde följande jämnförelse mellan en iMac 24" i standardutförande och en motsvarande PC i delar ifrån Komplett.se

 

Asus GeForce 7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV-Gaming

849kr

 

 

Samsung 24" LCD Syncmaster 244T TCO-03 Silver,DVI,Pivot, 6ms   

10995kr

 

 

Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium (utan nätagg)

1498kr

 

 

TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5

729kr

 

 

Fortron Source Blue Storm II 400W, Active PFC, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

698kr

 

 

Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM

299kr

 

 

Logitech OEM S-100 2.0 högtalare svart 5W RMS

129kr

 

 

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

2095kr

 

 

Asus P5B-MX/WIFI-AP, 946GZ, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, PCI-Ex16

849kr

 

 

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

695kr

 

 

SDM PCI FireWire 2+1P (VIA chipset)

175kr

 

 

Logitech OEM UltraX Media Keyboard USB, High End Silver Finish, Bulk

259kr

 

 

Logitech LX3 Optical Mouse USB,PS/2

225kr

 

 

Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk, Fullversion, DVD

2850kr

 

 

Logitech QuickCam for Notebooks Deluxe Webkamera

595kr

 

 

Labtec Mikrofon Desktop (Desk-Mic-534) Retail

145kr

 

Total:  23.085,00kr (mot iMac 18.995,00kr)

Processorn är lite bättre på Macen men det var det närmaste som fanns, samt att webkameran nog är mycket bättre på Macen. För att inte tala om att Macen är mycket tystare och snyggare (och för att inte tala om OS:et).

Annars, rent hårdvaruprestandamässigt så är det en ganska så rättvis jämnförelse. eller?

 

Folk som alltid säger att pc är så mycket billigare.  :kaffe:

491903[/snapback]

 

 

En liten anmärkning bara. Du får inte 256mb på grafiken för det priset. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jisses, orättvis jämforelse med skarmen tycker jag..

 

apple får ju otroligt rabatterade priser pa deras paneler, och eftersom storleken 24" inte slagit igenom på retailmarknaden så är såklart priset på dem höga, men kolla bara 22", under 5000kr, för en Bra skärm ocksa, ok man får mindre skärm i slutändan som slutkund, men det är inte helt rättvist ändå att jämföra så.

 

om 24" hade slagit igenom, med den prisdroppet å att du inte får som sagt 256mb för det priset på imacen, så är pc billigare, eller närmre iaf.

 

men sanningen är lite annorlunda, för de som köper pc i delar å bygger själva, köper inte mjukvara, har i 8 fall av 10 redan tangentbord och mus och webcam, så de sakerna kan du ta bort, det är närmare 4000kr bara där, dessutom använder inte pcmänniskor firewire, iaf inte de flesta.

 

hoppas jag gjorde mig förstådd, hehe toodles

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jisses, orättvis jämforelse med skarmen tycker jag..

 

apple får ju otroligt rabatterade priser pa deras paneler, och eftersom storleken 24" inte slagit igenom på retailmarknaden så är såklart priset på dem höga, men kolla bara 22", under 5000kr, för en Bra skärm ocksa, ok man får mindre skärm i slutändan som slutkund, men det är inte helt rättvist ändå att jämföra så.

 

men sanningen är lite annorlunda, för de som köper pc i delar å bygger själva, köper inte mjukvara, har i 8 fall av 10 redan tangentbord och mus och webcam, så de sakerna kan du ta bort, det är närmare 4000kr bara där, dessutom använder inte pcmänniskor firewire, iaf inte de flesta.

492030[/snapback]

 

Men då kan man ju inte jämföra! Om man säger att nämen folk har redan tangentbord och mus, då får du ju dra av det från macen oxo isånnafall... Plus att du glömde IR-port m. fjärr...

 

Och att apple får rabbaterade priser för deras skärmar? Tror du att alla andra skärmtillverkare säljer sina skärmar för självkostnadspris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson
Men då kan man ju inte jämföra! Om man säger att nämen folk har redan tangentbord och mus, då får du ju dra av det från macen oxo isånnafall... Plus att du glömde IR-port m. fjärr...

 

492093[/snapback]

 

Håller med Tigern, om man skall jämföra med vad folk behöver köpa blir det naturligtvis billigare att köpa ett hembygge än att köpa en ny iMac.

 

Jag satt i kvalet och valet mellan att köpa en ny burk (den saken som står under skrivbordet) då jag hade allt annat kvar från tidigare köp. Istället sålda jag av allt jag hade och köpte en iMac 20" istället. Det blev dyrare än om jag hade köpt de saker jag behövde till en pc, men det är en smäll jag mer än gärna tar =)

 

Det som folk inte tänker på är att en pc kostar också mycket i början, men det är de små uppgraderingarna som gör att man håller sig kvar istället för att byta till något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jämförelsen var kanon :yeahbaby:

Hurvida apple har bra rabatt på sina 24" paneler och att 22" annars kostar mindre hör ju inte hit, inte heller om användaren redan äger mus, tangentbord och operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan man ju inte jämföra! Om man säger att nämen folk har redan tangentbord och mus, då får du ju dra av det från macen oxo isånnafall... Plus att du glömde IR-port m. fjärr...

 

Och att apple får rabbaterade priser för deras skärmar? Tror du att alla andra skärmtillverkare säljer sina skärmar för självkostnadspris?

492093[/snapback]

 

 

såg nu att jag glömde IR-port och fjärr. men det kanske går ett ut mot grafikkortet i kostnad?

 

och självklart ska jag inte räkna bort webcam, tangentbord mus, operativsystem osv. då blir det ju ingen jämnförelse!

 

Det är bara att konstatera. Macen är mera prisvärd :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan man ju inte jämföra! Om man säger att nämen folk har redan tangentbord och mus, då får du ju dra av det från macen oxo isånnafall... Plus att du glömde IR-port m. fjärr...

 

Och att apple får rabbaterade priser för deras skärmar? Tror du att alla andra skärmtillverkare säljer sina skärmar för självkostnadspris?

492093[/snapback]

 

Ja, just. :ThumbsUp:

Jag tar dit inlägg och anvd. det som citat.

samtidigt som jag bejakar de som svarade likaledes.

 

I övrigt orkar jag inte debatera med någon som uppenbarligen har bestämt sig för att slåss för

PC utmärkta egenskaper och prisbild,

men som inte kan lägga alla äpplerna i samma korg. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns andra egenskaper som jag värdesätter så mycket att jag inte drar mig för att köpa Mac även om den är dyrare..... att jämföra ren hårdvara är bara halva diskussionen... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker du har missat.

 

1. iMacen använder sig av Merom-versionen av Core 2 Duo och den är cirka 2000 kr dyrare än Conroe som du har listat. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324514

 

2. Sen har iMacen ett trådlöst nätverkskort som klarar 802.11n. Dom är rätt dyra och går på en 600-1000 kr.

 

Så du får nog lägga till en 2500 kr ytterliggare på priset. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker du har missat.

 

1. iMacen använder sig av Merom-versionen av Core 2 Duo och den är cirka 2000 kr dyrare än Conroe som du har listat. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324514

 

2. Sen har iMacen ett trådlöst nätverkskort som klarar 802.11n. Dom är rätt dyra och går på en 600-1000 kr.

 

Så du får nog lägga till en 2500 kr ytterliggare på priset. ;)

492652[/snapback]

 

 

ja, precis! ännu mera prisvärdhet i iMacen alltså! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...