Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows skadar människor


extralars

Rekommendera Poster

Att ha PC med Windows är ett elände ur ett virusperspektiv. Det förstör människors liv, rent bokstavligt.

 

Lyssna på dokumentärredaktionens program "När virus får makt". Den handlar om en man som anklagades för att ha laddat ned barnporr på sin dator.

 

Läs mer om programmet och sändningstiderna här. Eller se nedanstående skärmdump.

 

Tacka vet jag OS X, dess virusfrihet, och inbyggda brandvägg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*sätter på brandväggen*

490676[/snapback]

Det gjorde jag också, direkt efter att ha hört programmet... :deppig: Stackars kille...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha PC med Windows är ett elände ur ett virusperspektiv. Det förstör människors liv, rent bokstavligt.

 

Lyssna på dokumentärredaktionens program "När virus får makt". Den handlar om en man som anklagades för att ha laddat ned barnporr på sin dator.

 

Läs mer om programmet och sändningstiderna här. Eller se nedanstående skärmdump.

 

Tacka vet jag OS X, dess virusfrihet, och inbyggda brandvägg.

 

 

490552[/snapback]

 

Lunds Universitet, har inte dom mest Mac?? :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lunds Universitet, har inte dom mest Mac??  :tyst:

490865[/snapback]

Jo, de har mycket Mac, men inte alls lika mycket som förr. Dessutom kan du oftast själv välja plattform som forskare/student särskilt om du inte är tvungen pga vissa program att använda dig av en viss plattform. PC med Windows är mycket vanligt, antagligen vanligaste plattformen även vid LU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad har detta med virus och trojaner att göra, jag ser inte kopplingen?

490934[/snapback]

Programmet tar upp detta i detalj. Texten ovan är mycket ytlig. Döm själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl ett spywareprogram han fått?

490937[/snapback]

Ja, datorn var i alla fall kapad, via intranätet eller internet. Men loggfilerna saknades på den speglade hårddisk som försvaret efter mycken möda fick ta del av. Vart de tog vägen kan man ju undra, det tog lång tid innan bevisen (hårddisken) lämnades över till polis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lunds Universitet, har inte dom mest Mac??  :tyst:

490865[/snapback]

Killen som drabbades hade i alla fall PC. Och det har han fortfarande, han berättar i programmet hur han upplever att sitta vid sin PC i dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha PC med Windows är ett elände ur ett virusperspektiv. Det förstör människors liv, rent bokstavligt.

 

Lyssna på dokumentärredaktionens program "När virus får makt". Den handlar om en man som anklagades för att ha laddat ned barnporr på sin dator.

 

Läs mer om programmet och sändningstiderna här. Eller se nedanstående skärmdump.

 

Tacka vet jag OS X, dess virusfrihet, och inbyggda brandvägg.

490552[/snapback]

Som om krånglande datorer inte var tillräckligt.... :deppig:

 

Detta belyser två problem: Häxjakt utan sans & förnuft på pedofiler och skiten från Redmond.

Om nu någon fortfarande tycker att Windows är bra.... :wacko:

 

Brandväggen är stort sett verkningslös mot virus, bara ett bra OS (och Linux i PC fallet) fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som om krånglande datorer inte var tillräckligt.... :deppig:

 

Detta belyser två problem: Häxjakt utan sans & förnuft på pedofiler och skiten från Redmond.

Om nu någon fortfarande tycker att Windows är bra.... :wacko:

 

Brandväggen är stort sett verkningslös mot virus, bara ett bra OS (och Linux i PC fallet) fungerar.

491054[/snapback]

 

Snark vad din propaganda är tröttsam...jag har använt Windows sen 95 och ALDRIG haft ett virus.

 

Brandvägg verkningslös? Verkligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snark vad din propaganda är tröttsam...jag har använt Windows sen 95 och ALDRIG haft ett virus.

Tänk om alla vore lika rediaga som du, då sluppe vi massa SPAM om inte annat...

Brandvägg verkningslös? Verkligen?

Normalt så är en brandvägg "stateful" och då kan man öppna innifrån när var och hur man vill.

Nu funkar ju inte det på virussmittade pezes så därför är dessa brandväggar ofta "tjötfull" istället och kräver tillstånd för vare app som inte har ett godkännande tidigare (och där ser vi oxå svagheten i en "tjötfull" brandvägg : är den lokal på datorn så kan virus i princip skapa ett godkännande på sigsjälv och ligger den extern i en "bredbandsrouter" (jävla namn) så blir det ett väldigt administrerande i webgränssnitt som inte många klarar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snark vad din propaganda är tröttsam...jag har använt Windows sen 95 och ALDRIG haft ett virus.

 

Brandvägg verkningslös? Verkligen?

491110[/snapback]

 

Bara för att du uppenbarligen kör både mjuk - och hårdvaru brandvägg, samt kollar igenom din dator med allehanda antivursprogram varje dag, så betyder inte det att alla gör så. 90% av alla datoranvändare i världen är inte så kunniga. så tänk utanför din egen box.

 

Däremot så har jag massa polare som har en jäkla massa problem med virus, trots att dom är tillräckligt kunniga för att skydda sin dator. Jag själv inräknad, back in the days.

 

Men kräver ett OS en jäkla massa jobb kontinuerligt för att skydda datorn och för att få det att funka, så är det ett kasst OS, oavsett om det heter Linux, Windows eller OS X.

 

Men nu är det så att det är Windows som kräver detta. = skit.

 

( och ja, folk får virus titt som tätt, trots brandväggar.. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla vore lika rediaga som du, då sluppe vi massa SPAM om inte annat...

 

Normalt så är en brandvägg "stateful" och då kan man öppna innifrån när var och hur man vill.

Nu funkar ju inte det på virussmittade pezes så därför är dessa brandväggar ofta "tjötfull" istället och kräver tillstånd för vare app som inte har ett godkännande tidigare (och där ser vi oxå svagheten i en "tjötfull" brandvägg : är den lokal på datorn så kan virus i princip skapa ett godkännande på sigsjälv och ligger den extern i en "bredbandsrouter" (jävla namn) så blir det ett väldigt administrerande i webgränssnitt som inte många klarar).

491164[/snapback]

Nope, jag behöver inte göra massa config i ngt webgränssnitt, jag gjorde det när jag köpte min router för över ett år sedan. Klart. Ibland kör jag ad-aware. Kanske varannan vecka.

 

Bara för att du uppenbarligen kör både mjuk - och hårdvaru brandvägg, samt kollar igenom din dator med allehanda antivursprogram varje dag, så betyder inte det att alla gör så. 90% av alla datoranvändare i världen är inte så kunniga. så tänk utanför din egen box.

 

Däremot så har jag massa polare som har en jäkla massa problem med virus, trots att dom är tillräckligt kunniga för att skydda sin dator. Jag själv inräknad, back in the days.

 

Men kräver ett OS en jäkla massa jobb kontinuerligt för att skydda datorn och för att få det att funka, så är det ett kasst OS, oavsett om det heter Linux, Windows eller OS X.

 

Men nu är det så att det är Windows som kräver detta. = skit.

 

( och ja, folk får virus titt som tätt, trots brandväggar.. )

491166[/snapback]

 

Nej...bara hårdvarubrandvägg, och nej jag kollar inte igenom datorn med allehanda antvirusprogram.

DU tycker att Windows är skit. Fortsätt göra det...jag tjänar inget på att du skulle använda Windows.

 

OM dina kompisar är tillräckligt kunniga för att skydda sin dator så hade dom inte haft virus. Svårt eller lätt spelar ingen roll, uppenbarligen är dom inte kunniga eller har slarvat någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, jag behöver inte göra massa config i ngt webgränssnitt, jag gjorde det när jag köpte min router för över ett år sedan. Klart. Ibland kör jag ad-aware. Kanske varannan vecka.

Ställde du den då så att bara vissa apps fick komma ut på bara vissa portar, elelr ställde du den stateful?

Ställde du den så bara vissa apps får komam ut och det bara på vissa portar, ja då måste du få problem varje gång du provar något nytt program.

Ställde du den "stateful" så har du noll koll på om något bus i datorburken vill ut på nätet...

 

Fast ett sätt att veta att man inte har bus på datorn är ju att vara okunnig om huruvida det finns eller inte.

Om man inte har blykoll så skall man inte säga saker som "...jag har använt Windows sen 95 och ALDRIG haft ett virus", för beror det bara på att man inte kollat så säger det ju inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lellegoeswild

Det är tragiskt att sånt här händer, men det är inte Windows fel, det är idioten som satte ihop spyware,virus och allt annat.

 

Windows må ha många fel, men det är inte windows som förstörde hans liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är adware för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde du den då så att bara vissa apps fick komma ut på bara vissa portar, elelr ställde du den stateful?

Ställde du den så bara vissa apps får komam ut och det bara på vissa portar, ja då måste du få problem varje gång du provar något nytt program.

Ställde du den "stateful" så har du noll koll på om något bus i datorburken vill ut på nätet...

 

Fast ett sätt att veta att man inte har bus på datorn är ju att vara okunnig om huruvida det finns eller inte.

Om man inte har blykoll så skall man inte säga saker som "...jag har använt Windows sen 95 och ALDRIG haft ett virus", för beror det bara på att man inte kollat så säger det ju inget...

491239[/snapback]

 

Japp bara vissa apps får tillgång och nej det blir inte krångligt varje gång jag installerar ett nytt program. Koll eller inte så har jag inte haft något virus, ditt pladdrande förändrar inte det faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tragiskt att sånt här händer, men det är inte Windows fel, det är idioten som satte ihop spyware,virus och allt annat.

 

Windows må ha många fel, men det är inte windows som förstörde hans liv.

491247[/snapback]

 

Sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
vad är adware för något?

491291[/snapback]

 

ett program som främst har med oönskad reklam att göra

 

har för att vissa adware kan skicka info om vilka sidor du surfar på också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...