Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Xbench


JvA

Rekommendera Poster

Det kanske inte är rätt forum, men jag är rätt kass på datorer så jag räknar mig som ständig nybörjare... :unsure:

 

Jag vill veta om det är värt att byta upp min två år gamla iBook(500 MHz, 320 MB ram, 10 GB hd) till en ny iBook G4, dvs om prestandavinsten motiverar utgiften!

Följande har jag iaf förstått...

 

Totalscore

iBook 500 ligger nånstans mellan 20-35

iBook 800 G4 ligger nånstans mellan 65-75

 

Frågor...

1. Kan man då dra slutsatsen att den nya iBooken är mer än dubbelt så snabb som min gamla?? Eller är det inte så enkelt?

2. Varför är det så stor diff mellan datorer med lika prestanda?

3. Det finns grymt många staplar att kolla på, är det nån som är mer väsentlig än nån annan? Eller beror det på vad man använder datorn till?

4. Är det överhuvudtaget nån ide att kolla på sånt här...?(Eller ska man vänta på testet i macworld? ;-) Hinner ni med det till nästa nummer förresten?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fördelen med kliniska testprogram är att man får kvantifierade resultat som är lätta att jämföra.

 

Nackdelen är att kliniska testprogram är känsliga för olika optimeringar och förändringar i OS och hårdvara. Resultaten varierar som bekant från körning till körning.

 

Sedan får man inte glömma att Xbench (och andra liknande program) inte säger något om hur snabb din Mac är. Allt programmet säger är hur bra din Mac är att utföra just programmets testmoment. Utifrån detta kan man sedan dra slutsatser om Macens tänkta prestanda, men mer än så är det inte.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Dessutom är just Xbench känt för att variera extra mycket från dator till dator (alltså även av samma modell). Men om du håller systemet rent och kör precis samma version så borde det åt minstone duga till att mäta din dators förbättring när du uppgraderar den med exempelvis mer ram. Och kör du testet en massa gånger och tar ut genomsnittet så borde det även duga till att jämföra din dator med andras.

 

Och precis som Ytterberg säger - det är inte datorns "prestanda" du mäter utan datorns prestanda i XBench. En G5:a skulle till exempel kunna få mycket mindre än vad den förtjänar jämfört med G4:or bara på grund av att XBench betygsätter hårddiskprestanda lika högt som allt annat, och vi vet att hårddisken inte är snabbare i G5:orna än i G4:orna (hur gärna Apple än vill få oss att tro att det numera går i 150 MB/s.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...