Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kyrilliska tecken


KoljaG

Rekommendera Poster

Jag arbetar i översättningsbranschen och har nyligen köpt en Mac Book, delvis för att stödet för tecken (ryska, arabiska etc) sägs vara bra. Jag har dock problem som jag själv inte hittat någon lösning på- vänder mig därför till er där ute:

 

1. Safari visar inte alltid ryska bokstäver korrekt. Vissa internetsidor klarar verkar inte ha stöd i Safari för ryska?

 

2. Jag har köpt Office Mac till datorn och har ett liknande problem där, jag kan skriva med ryska bokstäver och ungefär hälften av dokumenten som jag tar emot har korrekt teckensättning men hälften visar bara upp en massa små fyrkanter, väldigt frustrerande.

 

Jag har varit i kontakt med supporten, men inte fått någon hjälp som löst problemet.. Finns det någon mjukvara jag kan ladda hem som stöder ALLA språk?

 

Hälsningar

 

Kolja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det låter ju som om typsnittet du använder inte har krylliska tecken. Eller att det typsnitt som dokumentet är skrivit med inte finns i din dator. Kan det vara så? Prova att byta typsnitt. Fast jag gissar vilt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Safari visar inte alltid ryska bokstäver korrekt. Vissa internetsidor klarar verkar inte ha stöd i Safari för ryska?

488479[/snapback]

Precis som man i sverige ofta förutsätter att den som tittar på sidan använder en svensk (eller i alla fall västeuropeisk) dator så förutsätter man i ryssland ofta att en dator förinställd på ryska används. Programmeringsteckniskt kan det enkelt lösas så att sidor visas rätt men som du upptäckt så är det inte bra löst. Vad du kan göra är att ställa in systemet på att i föredra ryska före svenska (systeminställningar>internationellt).

 

Ryska texter och dokument använder ofta rysk teckenkodning t ex KOI-8 eller ISO-8859-5 istället för det internationella utf-8. Ställ alltså in KOI-8 som standard-teckenkodning i inställningar i Safari för att tolka sidor som ryska, vissa svenska sidor kommer då istället få märkliga tecken men för det mesta fungerar det. (Detta är inget problem som har med mac att göra utan är ett websideproblem som ger samma problem på pc).

 

Du kan sedan vid sidor där tecknen blir fel gå in i 4de menyn längst ner och prova med t ex ISO-8859-1 och de andra kyrilliska varianterna eller utf-8 eller ISO-8859-1 för de svenska sidorna för enstaka sidor som inte blir bra. (Ja, jag vet, det låter ofantligt omständigt och jobbigt men bara man vant in sig så är det inget större problem - och webdesigners blir mer och mer medvetna om det här problemet så färre och färre sidor behöver hjälp, det är alltid en bra idé att skicka en epost om att "er sida fungerar inte på min dator, tecknen blir fel" till ansvariga för sidan)

 

2. Jag har köpt Office Mac till datorn och har ett liknande problem där, jag kan skriva med ryska bokstäver och ungefär hälften av dokumenten som jag tar emot har korrekt teckensättning men hälften visar bara upp en massa små fyrkanter, väldigt frustrerande.

488479[/snapback]

Sidor som sparats som .doc i office 2001, 2003 eller 2004 blir alldrig fel (såvitt jag vet), däremot kan .rtf , .txt och andra filer bli fel eftersom filen i sig inte anger vilket språk det handlar om. För att dechiffrera ryska texter som blir fel så kan du öppna programmet TextEdit som finns förinstallerat och välja öppna fil, och längst ner ser du att du kan välja vilken teckenenkodning du önskar, välj t ex KOI-8 och öppna och kopiera sedan texten till Office och spara som .doc

 

Kanske en rörig förklaring, du får prova och fråga igen om det är något som inte går...

 

Apropå, Walker som hann före: Det kan hända att du inte har vissa typsnitt som använts i orginaldokumentet och att det därför blir fyrkanter, men oftast märker programmet att typsnittet inte finns och ersätter det med ett annat. Försök lägga vantarna på så många ryska typsnitt som möjligt (du har säkert kollegor, vänner etc som har en massa annars kan icke-latinska typsnitt vara lite svåra att få tag på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...