Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Eloge till Airport Express


Poze

Rekommendera Poster

Måste avreagera mig lite bara :)

 

Jag har kämpat många gånger med nätverk till Windows. Avancerade switchar, enkla routrar och trådlösa routrar. Fungerar aldrig första gången och klöddar jämt och ständigt.

 

Så, jag tänkte testa Apple's Airport express men förhoppningen att den var enklare att avända. Och det var den sannerligen, hade den up and running med mac-filtrering och WEP inom 5 minuter.

 

Har fått mycket mer fritid sedan jag skaffade Apple-prylar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis samma erfarenhet som du när det gäller skillnader i arbete mellan PC och Mac.

 

Värna vår fritid! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock sött på ett litet problem nu...

 

Internet går upp och ner från airporten... kan det ha att göra med att man väljer använda säkerhet? Jag kan ju lika gärna bestämma de mac-adresser som har tillgång till mitt nät och på så sätt få bort objudna gäster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på MacFixit, skrivs mycket om airport

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock sött på ett litet problem nu...

 

Internet går upp och ner från airporten... kan det ha att göra med att man väljer använda säkerhet? Jag kan ju lika gärna bestämma de mac-adresser som har tillgång till mitt nät och på så sätt få bort objudna gäster?

488657[/snapback]

 

Prova att byta kanal.... man skall helst använda en kanal som ligger 3 steg bort ifrån andra nätverk i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ett "känt" problem med dropouts när det gäller Airport

 

Byta kanal är en lösning bland flera

 

post-113-1170964850.jpg

 

Alla åtgärder finns i detta dokument

 

post-113-1170964931.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar fungera fint nu igen med enbart mac-adress-begränsning.

 

Skulle det inte fungera stabilt så får jag testa att byta kanal antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Du kan dra ner iStumbler från versiontracker och kolla vilka kanaler grannäten surfar på, för att se om du behöver byta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. ok. Har hittat ett annat nätverk på kanal nr 9. Jag bor i ett stort studentområde och kan ofta hitta en 5-6 olika WLAN som troligen alla är inställda på automatiska kanaler. Rimligtvis kommer jag aldrig slippa detta problemet helt, inte sant? Jag kan ju sätta en fast kanal men sannolikheten för att jag alltid kommer vara ensam på den är ganska liten :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag steg upp nu i morse fungerade det inte att ansluta till routern. Fungerade bra efter att jag dragit ur den ur väggen och satt i den igen.

 

Vet ju vad problemet är men kan nog tyvärr inte göra mycket åt det :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...