Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-hubproblem


SJ.B

Rekommendera Poster

Hej

Inte är det någon som har kläm på varför inte ett USB-tangentbord (Macally) fungerar via en normal USB-hub??

(Med eller utan extra strömförsörjning till hubben)

Har märkt att även en del USB-midiinterface samt vissa spelkonsoller inte heller gillar att gå via en hub...

Finns det något enkelt svar på dessa frågor? (Datorn som användes är en G4/800)

 

Mycket tacksam för lite hjälp på vägen här..

 

SJ.B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbord och andra liknande saker ska sitta direkt i USB porten på macen, har du ont om USB kabel så finns det förlängningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett Logitech tangentbord och en optisk Microsoftmus kopplade via en externt strömförsörjd D-Link USB hub. Inga som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag förstått är det stor skillnad på hubbar som enbart strömförsörjs via porten och hubbar som dessutom har en extern strömförsörjning. Jag driver dessutom en multifunktions(bläckstråle)skrivare via hubben utan problem. Annars blev det lite väl magert med USBtionaliteten eftersom det i regel bara finns två portar i macen. Hoppas bara att jag inte säger för mycket nu och plötsligt får problem med mina USB-prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag förstått är det stor skillnad på hubbar som enbart strömförsörjs via porten och hubbar som dessutom har en extern strömförsörjning. Jag driver dessutom en multifunktions(bläckstråle)skrivare via hubben utan problem. Annars blev det lite väl magert med USBtionaliteten eftersom det i regel bara finns två portar i macen. Hoppas bara att jag inte säger för mycket nu och plötsligt får problem med mina USB-prylar.

Tja imac globe och andra macar har fler USB portar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tangentbord och andra liknande saker ska sitta direkt i USB porten på macen, har du ont om USB kabel så finns det förlängningar.

Eftersom jag just funderar på om jag är tvungen att komplettera mina futtiga 2 USB-portar för att klara periferiprylarna undrar jag vad "andra liknande saker" kan vara. Är det i princip bättre att istället för hub bygga vidare på usb-kedjorna om prylarna har egen nätanslutning ? Kan jag t.ex. ansluta min skrivare till tangentbordets fria usb-port? Är 2-3 m maximalt lämplig längd mellan varje pryl i kedjan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...