Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seroc var namnet!


Seroc

Rekommendera Poster

Jag kallar mig alltså Seroc här på forumet och eftersom jag inte sett någon tråd om varför man valt det namn man gjort så tänkte jag börja med att berätta historien bakom mitt smeknamn. Det var så att jag skulle spela ett Zelda-spel till Gameboy Color (Age of Seasons) och skulle skriva in mitt namn. Jag tänkte ta mitt riktiga namn som är Veronica och började skriva. Dessvärre gick det inte att ha namn längre än fem tecken så när jag kommit till slutet så hamnade markören längst fram igen. V:et längst fram blev alltså ersatt av ett "s" för att det var dit jag "bläddrat" (ni vet hur det är i konsolspel) då jag insåg att jag skrivit över mitt V. Det var också då jag såg att jag helt sonika hoppat över "i" och "n" och där hade jag namnet. Jag var trött men namnet blev kvar och sedan dess har jag använt det lite överallt. Det allra bästa är att stans bästa pizzeria numera har en pizza som heter Serok Special vilken jag väljer bara för att den har "mitt" namn, eller i alla fall nästan mitt namn. (God är den också!)

 

Nåväl, det var historien om mitt namn - nu till vem jag är. Jag är en 23 årig tjej som lever med min make och katt. Till vardags skriver jag recensioner och texter samt fixar med lite webbdesign. Tidigare har jag arbetat som webbmaster, men slutade på grund av långvarig sjukdom. Då jag recenserar gör jag det för min sajt kulturellt.se som jag driver helt på egen hand. I och för sig kan vem som helst skicka in recensioner, men 95% av allt som skrivs kommer ifrån mig och för tillfället består redaktionen enbart av mig. (Rekordantalet var tre i redaktionen) Att skriva är det bästa jag vet och så snart jag får tillfälle skriver jag så mycket jag orkar. Tyvärr skriver jag ofta snabbare än jag orde och trots toppbetyg i stilistik från universitetet stavar jag som en kratta och korrekturläser som en blind.

 

Mina intressen är att skriva, läsa, spela kort, (ej sådan där modern poker) lyssna på musik, spela TV-spel och umgås och göra saker med min man. Då jag läser så läser jag gärna böcker som Liftarens guide till galaxen, Harry Potter, Fadren, Sofies Värld samt Persepolis. Det var en salig blandning, men skulle jag räkna upp alla böcker jag gillar så skulle det ta halva dan och lite till. På grund av mitt gedigna litteraturintresse så har jag läst en hel del litteraturvetenskap vid Örebro universitet men fick tråkigt nog hoppa av studierna på grudnd av samma sjukskrivning som fick mig att slutaarbeta med webbplatser. Min ambition just nu är dock att komma in på en utbildning snarast och få min examen någon gång. Vilken utbildning jag ska läsa är inte bestämt, men jag försöker hitta en bra nätbaserad skrivarutbildning gärna riktad med skönlitterart författande eller mot regi. TV-spel gillar jag, men spelade mycket mer då jag var yngre. Som est har jag i min ägo haft 19 konsoler och många hundra spel, men har sålt av myckettill fördel för nödvändigheter såsom hyra, bredband och iPod. Mina favoritspel är SMB1, Donkey Kong Country 2, Unirally, Shadowgate, Tetris, Pinball Fantasies (A500), Kingom Hearts, Forza, Sudeki och Soul Calibur. Även där gillar jag en salig blandning och orkar heller inte få med alla favoriter. Bland det skönaste jag vet, efter att skriva en riktigt bra text är att lyssna på musik. Sedan jag köpte min iPod Shuffle har upplevelsen bara ökat och hur nöjd jag är kan ni läsa i min recension här. Favoritgrupperna är många, men just nu lyssnar jag helst på Björn Afzelius, Abba, Noice, Shanghai, Mörbyligan och Kenneth and the Knutters.

 

Att jag hamnade här beror på att jag ska köpa en Mac och inte kan bestämma vilken. Jag ser det även som klokt att läsa så mycket som möjligt innan för då vet jag vart jag ska leta ifall jag stöter på några problem när jag väl står där med min Mac i handen. Innanjag registerade mig surfade jag runt någon vecka och läste, men det känns så mycket bättre att kunna logga in och seadn se vad som hänt sedan senaste inloggningen än att hålla händelserna i minnet från gång till gång. Dessutom var någon avdelning bara öppen för medlemmar så jag registerade mig. Mina erfarenheter av forumet och webbplatsen hittills är på det stora hela mycket goda. I och för sig köpte jag ett nummer av MacWorld och laddade ner (tror det var November numert) för att läsa recensionen på iMac och när jag väl laddat ner den så kan jag inte komma åt den för att laddda ner på nytt vilket är synd då jagformatterat datorn och därför förlorat tidningen. (PDF:en var inte så smidigt döpt att jag kom ihåg att spara den) Forumet tycker jag dessbättre bara bra om hittills och har igneting att klaga på!

 

Det låter som jag aldrig ens tittat på en Mac, men det har jag. Tifigare hade jag nämligen en nu närmast antik Powerbook 170 som jag skrev på. Det härliga med den var att jag under flera års tid intehade ett enda program till den och operativsystemet var helt tomt. Jag hade köpt datorn begagnad för en tusenlapp och trodde att något sorts program för ordbehandling motsvarande Windows Anteckningar skulle medfölja, men ack så fel jag hade. Litedå och då startade jag datorn för att röra lite på muskulan och se pekaren förflytta sig. Jag kunde skapa mappar och lägga i papperskorgen och jag kunde läsa hjälprutor. Det var allt och roligare än så blev inte datorn på ganska längre. En dag hittade jag dock ett gäng disketter tillsalu på Tradera och la ett vinnande bud på dessa. Det mesta var bara skräp, men för de 90 kronorna jag betalade så fick jag en liten ordbehandlare som var i klass med Anteckningar men sämre. Det gick äntligen att skriva, men texterna fick inte vara på mer än 8000 eller 12000 tecken för då tog det stopp. Någon formattering av texten var heller inte möjlig, men äntligen kunde jag vara lite portabel i mitt recensionsskrivande. För att få recensionerna från min Powerbook till PC:n fick jag installera ett program på min mans dator för att kunna hämta över texterna på en diskett. Sedan kunde jag hämtade nykonverterade texterna via nätverket till min dator, formattera dem och lägga upp på nätet. Det var ett besvär men ett mycket kärt sådant. Sen en dag hände något, min Powerbook bara dog och sedan dess har jag inte ägt någon Mac. Saknat har jag dock gjort var dag!

 

Nu ska jag alltså åter bli Mac-ägare och mitt stora problem är vilken dator jag ska köpa. Det finns ju så många att välja på och alla är de så fina på sitt sätt. Just nu lutar jag åt en iMac, men imorgon är det kanske en Mini som lockar - i vilket fall kommer jag säkerligen att bli nöjd. Det verkar nämligen som väldigt många här är extremt nöjda med sina datorer - vilket inte alltid är fallet på forum för datorer där det oftast är problem som behandlas!

 

Nu ska jag runda av den här texten. Undrar ni över något är det bara att fråga - oftast svarar jag och gör jag det inte så beror det på att min dator med Windows XP bråkar. Den gör det mest hela tiden och jag kan lova att det blir att sant nöje att säga hejdå till den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

 

Lång och välskriven presentation :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla välkomnanden! Det känns riktigt bra att vara här och jag hoppas kunna både be om hjälp och hjälpa andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärtligt välkommen Seroc.

Väldigt intressant läsning :ThumbsUp:

 

Körde du OS X på Powerbooken, eller var det Classic? Jag lovar att du kommer få mycket mer nöje med en snabbare dator och OS X :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du OS X på Powerbooken, eller var det Classic? Jag lovar att du kommer få mycket mer nöje med en snabbare dator och OS X :)

479277[/snapback]

OS X på en Powerbook 170 :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen.

Ser att du gillar att skriva. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du OS X på Powerbooken, eller var det Classic? Jag lovar att du kommer få mycket mer nöje med en snabbare dator och OS X :)

479277[/snapback]

 

Jag minns inte vad som låg på datorn faktiskt, men jag tror det var något på 7.x. Skulle vilja kolla upp det, men kan inte minnas om jag slängt datorn eller vart den kan tänkas vara. Helgerån att slänga en Powerbook, men den var ju trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, det var historien om mitt namn - nu till vem jag är. Jag är en 23 årig tjej som lever med min make och katt.

 

Hej och välkommen!! En katt till.. jojo...jag tror att Macägare bara har katter.... här bor Nisse 9 månader... En katt är som en Mac-människa... en som går sin egen väg och struntar i vad andra tycker! :w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte vad som låg på datorn faktiskt, men jag tror det var något på 7.x. Skulle vilja kolla upp det, men kan inte minnas om jag slängt datorn eller vart den kan tänkas vara. Helgerån att slänga en Powerbook, men den var ju trasig.

479554[/snapback]

Minns du inte vad du gör? :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Seroc och hjärtligt välkommen till forumet. :geros:

 

Kul med en lång och välkomponerad text. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En katt till.. jojo...jag tror att Macägare bara har katter

479621[/snapback]

 

Poca har ju häst

och jag ska köpa hamster, har mina flickor berättat för migt.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca har ju häst

och jag ska köpa hamster, har mina flickor berättat för migt.

 

:lol:

479741[/snapback]

Inte har väll poca häst heller, han har ju bin :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca har ju häst

och jag ska köpa hamster, har mina flickor berättat för migt.

 

:lol:

479741[/snapback]

 

haha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte har väll poca häst heller, han har ju bin :fundersam:

479856[/snapback]

 

 

Nej ingen fyrfota häst i garaget...men blev erbjuden, för vilken gång i ordningen minns jag inte, att köpa in mig på en travare..

 

Bina får räcka, blir inte så mycket att mocka efter dem heller....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seroc, du ska få ett gott tips av mig :ThumbsUp: Köp en Mac Mini, du kommer att :wub: den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...