Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny tidning: Mac Developer Journal


thevil

Rekommendera Poster

Saxat från hemsidan:

Mac Developer Journal is a digital publication geared to Mac developers, especially new Mac developers who are using Mac OS X's underlying technologies -- including Cocoa and Unix -- to create exciting new products that exploit the unique features that make Mac OS X a remarkable platform for users.

 

Läs mer

 

Kanske något för Svenska MW att lyfta intressanta artiklar från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en dag för tidigt om vi får hit en mactidning som riktar sig till macutvecklare, macworld är lite för mycket "cap & design", dom kommer ofta till korta när det gäller mer avancerade macartiklar. Det är snudd på att Datormagazin börjar bli ett bättre alt för dom som gillar mac men inte är grafiker eller designer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en dag för tidigt om vi får hit en mactidning som riktar sig till macutvecklare, macworld är lite för mycket "cap & design", dom kommer ofta till korta när det gäller mer avancerade macartiklar. Det är snudd på att Datormagazin börjar bli ett bättre alt för dom som gillar mac men inte är grafiker eller designer.

Vad är det för fel på MacTech (formly known as MacTutor)? http://www.mactech.com/.

Har haft den i brevlådan sen 87.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Inte en dag för tidigt om vi får hit en mactidning som riktar sig till macutvecklare, macworld är lite för mycket "cap & design", dom kommer ofta till korta när det gäller mer avancerade macartiklar.

Utveckla gärna det här, det vore kul att veta vad du menar med "kommer till korta" så att vi kan göra tidningen bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utveckla gärna det här, det vore kul att veta vad du menar med "kommer till korta" så att vi kan göra tidningen bättre.

 

 

Det är mest allmänt en känsla huvudsakligen grundad på att ni inte har några artiklar om utveckling på Mac, inga som jag sett iaf, i stort sett samtliga av era artiklar handar om sådant som är relaterat till grafik, design, videoredigering (jag kan inte termerna på dom områdena eftersom jag inte jobbar med det, men ni förstår vad jag menar)

Sedan mer specifikt, i MW7 skriver ni ganska nedlåtande om att knacka "kod i terminalen" och att man därför "glömt varför man kör mac" osv, en attityd som talar om för mig för att ni fortfarande är fast i det gamla classic träsket, Macintosh har fått en ny och -skulle jag vilja påstå, mer tekniskt kunnig användarkrets iom MacOS X, något som knappast speglas i era artiklar. B)

Dessutom skulle jag vilja se mindre av "prylbögsartiklar" som ni har alldeles för mycket av, och då räknar jag inte bara in sidorna "prylar" utan också artiklar om kameror, projektorer och annat, det känns inte riktigt som om prylar av det slaget har så mycket med datorer att göra. Ni är en Mactidning, Apple har ett ganska brett område av hård -och mjukvara att skriva om, samt relateade datporprodukter från tredjepart.

I det fallet liknar ni mer M3 än C&P, och har man någon gång läst M3 så borde man ta det som en förolämpning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på MacTech (formly known as MacTutor)? http://www.mactech.com/.

Har haft den i brevlådan sen 87.

 

Det verkar inte vara något större fel på MacTech, men jag tänkte kanske i första hand på en svenskspråkig tidning som skriver om utveckling på Mac, när vi faktiskt har en Mactidning i Sverige på svenska så tycker jag att dom kan täcka in det området också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Det är mest allmänt en känsla huvudsakligen grundad på att ni inte har några artiklar om utveckling på Mac, inga som jag sett iaf, i stort sett samtliga av era artiklar handar om sådant som är relaterat till grafik, design, videoredigering (jag kan inte termerna på dom områdena eftersom jag inte jobbar med det, men ni förstår vad jag menar)

Sedan mer specifikt, i MW7 skriver ni ganska nedlåtande om att knacka "kod i terminalen" och att man därför "glömt varför man kör mac" osv, en attityd som talar om för mig för att ni fortfarande är fast i det gamla classic träsket, Macintosh har fått en ny och -skulle jag vilja påstå, mer tekniskt kunnig användarkrets iom MacOS X, något som knappast speglas i era artiklar. B)

Kort om "prylbögeriet" i MacWorld - tester av alla möjliga sorters produkter tillhör det vi alltid gjort och alltid kommer göra. Stora delar av vår läsekrets läser tidningen just på grund av dessa tester. Att bli liknad vid M3 tar jag som en komplimang, även om du inte menade det så.

 

Tittar man på vilka det är som faktiskt använder Mac, så märker man snart att de för det mesta jobbar inom print, webb, ljud och video-områdena. Tittar man sedan på vad Apple väljer att fokusera på, så är det den digitala hubben eller iLife-programmen.

 

Utveckling och kodknackande däremot är en väldigt väldigt liten del av vad de flesta Macanvändare sysslar med. Eftersom vi vill göra en tidning som tilltalar så många som möjligt, så gör vi en tidning som handlar om det som de flesta använder den till.

 

Det är sant att det i och med OS X har tillkommit en ny grupp användare, som på många sätt skiljer sig från tidigare användargrupper. De har en bakgrund inom Linux/Unix och till viss del även Windows. Men det är fortfarande en väldigt liten grupp.

 

Vi har en väldigt diversifierad målgrupp, och jag skulle tro att majoriteten av MacWorlds läsare fortfarande sitter kvar med OS9, om inte annat så gör majoriteten av Sveriges Macanvändare det. Man kan tycka vad man vill om OS X vs OS 9, men de användare jag pratat med som sitter kvar i "Classic-träsket" gör det av goda skäl. Man kan inte avfärda hela den gruppen som bakåtsträvare på något sätt.

 

Då är det heller inte mer än rätt att båda dessa grupper är representerade på redaktionen. Thomas har rätt på den punkten - Macen skapades ursprungligen som en reaktion på och ett alternativ till kommandoradsgränssnittet. Tanken var att man skulle slippa hålla reda på märkliga bokstavskombinationer bara för att flytta på en fil. Nu finns dock Terminalen. Jag gillar den, Thomas gör det inte. Vi planerar att införa någon form av avdelning som riktar sig just till de som gillar Unix, Terminalen, som använder ftp och skickar mail från prompten och vill kompilera sina egna program.

 

Men mer om det senare. Tack för dina synpunkter, jag har noterat dom, och hoppas att du förstår lite mer hur vi resonerar på redaktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog dig tid att svara hr Holmlöv, det är bara en sak som jag skulle vilja kommentera helt kort;

 

Utveckling och kodknackande däremot är en väldigt väldigt liten del av vad de flesta Macanvändare sysslar med.

 

Det är också bara en "väldigt väldigt liten del" av alla windowsanvändare som sysslar med programmering, det hindrar inte att det finns en uppsjö av svenskspråkiga publikationer som riktar sig mot utvecklare på Windows. En fråga; var tror du alla dom där fina programmen som du använder på din Mac kommer ifrån? en ledtråd; det är inte SJ som viftar med trollspöt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi planerar att införa någon form av avdelning som riktar sig just till de som gillar Unix, Terminalen, som använder ftp och skickar mail från prompten och vill kompilera sina egna program.

Jag skrev ett par artiklar i MacPressen om programmering, öven om det handlade om enkel nivå. En artikel var om "Webbapplikationer i Tango", och en var "Skriv din egen WebServer i REALbasic". Dessa artiklar riktade sig till de som inte var programmerare, men det hindrar väl inte att man skriver om saker som rör programmerare och programmering.

 

Nyheter i Panther från insidan.

En hello World app i Carbon / Cocoa / Java AppleScript.

Hur trådar man i de olika API världarna?

 

Det finns hur mycket som helst att skriva om, och, väldigt många IT Chefer lever fortfarande i den falska tron att "macen går inte att programmera", så att skriva lite om det kanske skulle slå ihjälp några stupidqa myter på samma gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Det är också bara en "väldigt väldigt liten del" av alla windowsanvändare som sysslar med programmering, det hindrar inte att det finns en uppsjö av svenskspråkiga publikationer som riktar sig mot utvecklare på Windows. En fråga; var tror du alla dom där fina programmen som du använder på din Mac kommer ifrån? en ledtråd; det är inte SJ som viftar med trollspöt.  :P

För att travestera ditt inlägg - varför tror du att det finns titlar som inriktar sig på programmering för Windows i Sverige, medan det inte finns det för Mac OS? Ledtråd: Jämför Apples och Microsofts marknadsandelar ... :D

 

Som jag skrev, vi tittar på en avdelning för "geeks", så det kommer att bli mer hardcore i MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på MacTech (formly known as MacTutor)? http://www.mactech.com/.

Har haft den i brevlådan sen 87.

Personligen tycker jag det är på tok för mycket reklam i MacTech; jag har inte räknat men skulle inte förvåna mig om 60% av tidnings innehållet är reklam (särskilt på senare tid tycker jag) för diverse produkter. Definitift inte värt priset i mitt tycke; jag köper hellre en bok på ett område jag är intresserad av nästa gång det blir dags att förnya abonnemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, vi tittar på en avdelning för "geeks", så det kommer att bli mer hardcore i MacWorld.

Kanon Nils!

Väntar med spänning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...