Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du flugit Concorde?


Axelman

Har DU flugit Concorde?  

43 medlemmar har röstat

  1. 1. Har DU flugit Concorde?

    • 1. Självklart! Många gånger!
      0
    • 2. Ja, men bara en gång.
      3
    • 3. Nej, men min Cresent går rätt fort den också!
      38


Rekommendera Poster

Tyvärr har jag inte haft tillfälle. Men Cresenten har nog toppat 65 blås i stans värsta nedförsbacke! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Svar Nej men har en kompis med familj som har flugit mellan London och New York 1984 i ett Concorde.Det var hans pappa som vann(han har naturligtvis har inte råd att resa själv på den lyxresa som han vann) men vann ett pris som inkluderade en Concore flygning från London till NY för 4 personer samt 14 hotellövernattningar på Hilton Hotell i svit för 4 personer plus 140000kr i fickpengar att handla för totalt värde på priset 630000kr. Lyllo han!. Dessutom så fick han 1 miljon kr i Svenska statens premieobligationer. En del har verkligen extremt tur!.

 

Min kompis var för liten för att minnas resan(han var 3 år då) men hans föräldrar säger att det var en av de häftigaste saker de upplevt i sitt liv!. Känslan av att nästan kunna ta på rymden om man rör ventilen på 24000 meters höjd när man svänger är riktigt häftig!. De var dock lite besvikna på att ej höra ljudvallen!Tydligen är det så att den hörs bara på marken och då riktigt ordentligt eftersom planet är mycket större än ett vanligt jaktplan. Efter att ett flertal fönster på marken sprängts så förbjöds Concorde under 70 talet att flyga över tättbebodda områden och fick bara flyga i överljudsfart när planet var minst 10 mil från land.

 

Dettta med att Concorde nu försvinner från flygbranchen och att den nu bara kommer att kunna ses på museum är riktigt sorgligt!. Jag tror att detta måste vara det första som har hänt under min livstid där den tekniskla utvecklingen går bakått och inte framåt som den brukar göra. GFrågan är nu hur länge kommer det att vara så att överljudsflyg ej finns tillgänglig för folk(visserligen rika folk men ändå). NU måste man vara antingen Austronaut eller stridsflygare för att uppleva det!. Enligt flygindustrin kommer det att dröja ca 20 år innan ett framtida alternativ till Concorde finns!.

 

Det sjukaste är att både Air France och British Airways har erbjudits stora summor pengar för att sälja planen till andra flygbolag som varit intresserade men de har båda valt att tacka nej trots att de befinner sig i ekonomisk kris!. Där ser man vad sjuka saker dumdistrig stolthet kan göra med människor. Antagligen är det så att Fransmännen och Britterna inte kunde stå ut med att deras största stolthet försvinner till utlandet och föredrog därför att internera några av planen på museer istället trots de stora förlusterna man gör genom att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dettta med att Concorde nu försvinner från flygbranchen och att den nu bara kommer att kunna ses på museum är riktigt sorgligt!. Jag tror att detta måste vara det första som har hänt under min livstid där den tekniskla utvecklingen går bakått och inte framåt som den brukar göra.

 

Jeg tror nok at ledelsen i både Air France og i British Airways syntes/tyckte det var sorgligt hver gang de måtte betale de enorme kostnader Concorden påførte dem. Det var kun i begynnelsen på '70-tallet at Concorde var lønnsom i drift. Dette var fordi flyet var nytt og spennende, og mange var villige til å betale ekstra for en tur med den. Dessverre fløy Concorde med underskudd det meste av sin tid.

 

Alle flyselskap blir styrt av markedskreftene, og det er disse som har ført til at Concorde nå pensjoneres. Det er ikke så mye at utviklingen går bakover ettersom det er markedet som for tiden ikke er klart for denne typen fly. For at Concorde skal være lønsomt må passasjerene betale svært mye mer for å reise med det, enn de måtte betale for å reise med et vanlig subsonisk fly. Det har vist seg at det er en manglende interesse blant de reisende for å betale den ekstra prisen, og dermed kan Concorde aldri noen sinne bli kostnadssvarende. Å utvikle en ny flytype som kan erstatte Concorde er selvsakt mulig, men det er en prosess som er svært langsom og SINNSYKT dyr. Det er flyprodusenter som planlegger å utvikle slike fly (mener å huske at både Boeing og Airbus har supersoniske passasjerfly på tegnebrettet), men disse lar vente på seg (som du nevner)...

 

Frågan är nu hur länge kommer det att vara så att överljudsflyg ej finns tillgänglig för folk(visserligen rika folk men ändå). NU måste man vara antingen Austronaut eller stridsflygare för att uppleva det!. Enligt flygindustrin kommer det att dröja ca 20 år innan ett framtida alternativ till Concorde finns!.

 

Om det kun er opplevelsen av å fly veldig fort og veldig høyt som er viktig, så er det gode muligheter for (rike) folk å oppleve det. For den nette sum av ca. $ 100 000, kan du få bli med på tur med det russiske Mikoyan MIG 25 "Frogfoot", som f.ø. flyr både høyere og raskere enn Concorde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dettta med att Concorde nu försvinner från flygbranchen och att den nu bara kommer att kunna ses på museum är riktigt sorgligt!. Jag tror att detta måste vara det första som har hänt under min livstid där den tekniskla utvecklingen går bakått och inte framåt som den brukar göra.

Tack för ett riktigt kanoninlägg! Vilken berättelse!!!

 

Min uppfattning om teknisk utveckling är inte att det går bakåt när man slutar med ett flygplan som drar enormt med bränsle och ger svåra bullerproblem. Utveckling måste väl vara när man kan frakta mesta möjliga gods/folk till minsta möjliga miljöpåfrestning på för kunden acceptabel tid. Visst är det kul att åka fort men inte till det priset. (Då menar jag inte BILJETT-priset...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEPP! Enligt omröstningen finns det någon som har åkt Concorde om det nu inte är ljug. Tänk om den personen skulle kunna berätta om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Det stod en Concorde på Arlanda en gång då vi landade från något charteräventyr. Blev förvånad över hur litet flygplanet är, på bild ser det ju stort ut. Tror inte att det rymmer särskilt många passagerare. Därav de höga biljettpriserna. Tycker annars också att det är bra att miljöboven försvinner. (även om Concordens flygtid bara utgör en bråkdel av all överljudsflygtid)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag såg Viggen i verkligheten tyckte jag att vår folkabuss var gigantisk! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag flygande tunnan ... som jag trodde var utomjordingar när jag var liten :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

 

 

Dettta med att Concorde nu försvinner från flygbranchen och att den nu bara kommer att kunna ses på museum är riktigt sorgligt!. Jag tror att detta måste vara det första som har hänt under min livstid där den tekniskla utvecklingen går bakått och inte framåt som den brukar göra.

Tack för ett riktigt kanoninlägg! Vilken berättelse!!!

 

Min uppfattning om teknisk utveckling är inte att det går bakåt när man slutar med ett flygplan som drar enormt med bränsle och ger svåra bullerproblem. Utveckling måste väl vara när man kan frakta mesta möjliga gods/folk till minsta möjliga miljöpåfrestning på för kunden acceptabel tid. Visst är det kul att åka fort men inte till det priset. (Då menar jag inte BILJETT-priset...)

Hej!

 

Vad jag avsåg med att teknikutvecklingen gått bakåt i och med detta är att det nu inte finns möjlighet längre för ens rika att resa med överljudsflyg i passagerartrafik. Visserligen kan man genom att betala en massa pengar få flyga ryskt jaktflyg i överljudshastighet men dessa klarar ej av att nå dubbla ljudhastigheten ej heller 24000m. När man flyger Concorde så höjer piloten hastigheten mitt över Atlanten till 2490km/h motsvarande Mach 2 vilket innebär att man flyger med dubbla jordrotationshastigheten man flyger kan man säga bakåt i tiden. En annan aspekt av det teknologiska undret Concorde är det faktum att den kom ut på marknaden redan 1969 och fortfarande nu 44 år senare dvs närmare ett halvt sekel så är det fortfarande imponerande och vad avser formgivning och motorer i allra högsta grad moderna konstruktioner nästan overkligt bra måste det ha ansetts vara då 1969. Både Concorde och månflygningen samma år gör ju sannerliggen det året till det mest speciella året på hela 1900-talet vad avser teknologiutvecklingen och Concorden samt månflygningen är också fantastiska bevis på vad mänskligheten kan åstakomma om hela regeringar och länder supportat forskning och utvecklingen med väldigt många miljarder. Nu är det ju tex inte mycket bevänt med rymdforskningen eftersom NASA blivit eftersatt i av den amerikanska regeringen. Utvecklingen går därmed mycket långsamt nu trots att datorutvecklingen pågår med rasande fart.

 

Sedan vad avser själva miljön så är det naturligtvis så att Concorde ej är miljövänligt dock om man räknar på flygtiden vilket är mindre än hälften mot vanligt passagerarflyg (2h 45min över Atlanten) samt i föhållande till dess storlek och motorstyrka jämfört med jaktflyg så är den snål på soppa. Den drar dock naturligtvis mycket ändå ca 100 liter i sekunden slurpar den i sig motsvarande 6000 liter i timmen och med tanke på att tankarna rymmer 24000 liter så kan den hålla sig flygande i drygt 4 timmar i överljudsfart. Ett vanligt plan dra ungefär en fjärdedel så mycket men flyger då å andra sidan mer än hälften så långsamt. Orsaken till att biljettpriset är så högt är dels att Concorde kräver en speciell bränsleblandning som är dyrare samt att det är så få platser i flygplanet samt att underhållskostnaderna är skyhöga.

 

Om det lades ner mer forskingspengar så tex på Scramjet motorer så skulle passagerare även i framtiden kunna flyga i överljudsfart till lägre kostnader och betydligt mindre utsläpp med tanke på att desssa i högre grad drivs med vanlig luft. Men så länge inga satsningar görs så är det bara en dröm än så länge!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Det stod en Concorde på Arlanda en gång då vi landade från något charteräventyr. Blev förvånad över hur litet flygplanet är, på bild ser det ju stort ut. Tror inte att det rymmer särskilt många passagerare. Därav de höga biljettpriserna. Tycker annars också att det är bra att miljöboven försvinner. (även om Concordens flygtid bara utgör en bråkdel av all överljudsflygtid)

Hej!

 

Du talar om den landning av Concorde som gjordes häromåret eller?

 

I alla fall det finns 2 typer av Concorde dels en mindre kortare modell och en stretch modell troligtvis såg du den mindre sorten som är ungefär 15 meter kortare(48 mot 63). Concorde är ju sen naturligtvis smalare än andra plan och har en kortare vingbredd. 63 meters varianten rymmer 150 passagerare. En annan aspekt är att den speciiella kilformen på planet gör att den ser kortare ut än andra plan framifrån eller snett från sidan trots att den är längre än de flesta planen nästan bara det allra största Boeing 747 är längre bland de vanliga planen(70.3 M).

 

Visst var Concorde en miljöbov men med tanke på dess fåtalighet så hade den ingen större inverkan på miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Då måste det definitivt varit korta Concorden jag såg!

 

Jobbade som fotograf i Svenska Luftwaffe ett år. Tyvärr fick jag aldrig flyga vare sig 37 eller överljud. Men SK60 fick jag faktiskt själv pröva på att spaka lite. Det var inte så svårt, jag hade ju flugit HellCats på Mac:en tidigare… Det var kul, fast fan vad man mår dåligt! (av för många G)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen kan man genom att betala en massa pengar få flyga ryskt jaktflyg i överljudshastighet men dessa klarar ej av att nå dubbla ljudhastigheten ej heller 24000m.

Ditt øvrige innlegg var interessant lesning, men på disse to punkter tar du feil (w00t)

 

Jeg vet at jeg henger meg opp i detaljer her, men siden det var jeg som tok opp temaet om å leie plass i et jagerfly så vil jeg benytte muligheten til å rette noen småting.

 

Flytypen jeg nevnte var MIG 25 "Foxbat" (sorry "Frogfoot" er benevnelse på SU 25) som man kan leie seg en flytur med for ca $100 000.

 

MIG 25 har en offisiell toppfart på Mach 2,8 men har blitt registrert i hastigheter inntil Mach 3,2 (langt raskere enn Concorde og kun overgått av SR71 Blackbird som når Mach 3,5).

Flyet kan også nå en maximal høyde av 123 492 fot (37 640 meter), som er høyere oppe enn noe annet jetfly kan nå (123 492 fot er offisiell høyderekord).

 

Når man betaler den høye prisen for en slik tur, er det iberegnet en tur til "the edge of space", dvs, så høyt at himmelen er svart og man tydelig kan se at jordens overflate krummer. Når man lander har man også gleden av å, teknisk sett, kunne tittulere seg som astronaut/kosmonaut (uten at noen kan nekte for det).

 

Jeg vil også prersisere at Concorde er nær Mach 2,5 når den ferdes over atlanteren. Grunnen til dette er ikke at farten du oppgav er feil (2 490 km/h), men det faktum at lydens hastighet ved 24 000 meters høyde er en god del lavere enn ved havnivå. Ved havnivå er lydens hastighet 340 m/s (meter pr. sekund), mens ved 24 000 meter er den redusert til 295 m/s grunnet den tynne luften samt andre atmosfæriske forhold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Visserligen kan man genom att betala en massa pengar få flyga ryskt jaktflyg i överljudshastighet men dessa klarar ej av att nå dubbla ljudhastigheten ej heller 24000m.

Ditt øvrige innlegg var interessant lesning, men på disse to punkter tar du feil (w00t)

 

Jeg vet at jeg henger meg opp i detaljer her, men siden det var jeg som tok opp temaet om å leie plass i et jagerfly så vil jeg benytte muligheten til å rette noen småting.

 

Flytypen jeg nevnte var MIG 25 "Foxbat" (sorry "Frogfoot" er benevnelse på SU 25) som man kan leie seg en flytur med for ca $100 000.

 

MIG 25 har en offisiell toppfart på Mach 2,8 men har blitt registrert i hastigheter inntil Mach 3,2 (langt raskere enn Concorde og kun overgått av SR71 Blackbird som når Mach 3,5).

Flyet kan også nå en maximal høyde av 123 492 fot (37 640 meter), som er høyere oppe enn noe annet jetfly kan nå (123 492 fot er offisiell høyderekord).

 

Når man betaler den høye prisen for en slik tur, er det iberegnet en tur til "the edge of space", dvs, så høyt at himmelen er svart og man tydelig kan se at jordens overflate krummer. Når man lander har man også gleden av å, teknisk sett, kunne tittulere seg som astronaut/kosmonaut (uten at noen kan nekte for det).

 

Jeg vil også prersisere at Concorde er nær Mach 2,5 når den ferdes over atlanteren. Grunnen til dette er ikke at farten du oppgav er feil (2 490 km/h), men det faktum at lydens hastighet ved 24 000 meters høyde er en god del lavere enn ved havnivå. Ved havnivå er lydens hastighet 340 m/s (meter pr. sekund), mens ved 24 000 meter er den redusert til 295 m/s grunnet den tynne luften samt andre atmosfæriske forhold.

Hej!

 

Ahh visst fasen det planet hade jag glömmt bort! Sorry! :o

 

Men Migen är ju inte ett passagerarplan i alla fall! Dessutom så har jag för mig att jag läst att det programmet där Ryssarna försöker finansiera sitt flygvapen på det här sättet var nedläggningshotat det med så frågan är hur länge som detta fantastiska plan får stanna i luften?, Det börjar bli problem att hålla dessa i skick då de börjar att bli gammla och intäkterna från flygningen täcker inte hela kostnaden för renovering. Det börjar således snart att bli för farligt att flyga dem med passagerare och då krashar hela projektet när detta sker!. En kul notis att sedan amerikanarna la ner sitt SR71- Blackbird så är officiellt Ryssarna de land som har det mest överlägsna planet i trafik fortfarande. Man kan ju undra om det verkligen är så? Skulle verkligen den amerikanska regeringen acceptera det?. Nej säger jag!

 

Troligtvis så arbetar Amerikanarna med något överlägset topphemligt plan i Skunkworks laboratories i Area 51 Nevada USA. Ett flertal amerikanska flygtidningar har vissat upp bilder på konstiga kondensstrimmor som verkar vara genererade av en helt ny typ av Jetmotor,. Karaktäristisk för dessa strimmor är att de är bredare än vanliga strimmor samt skruvade på ett annat sätt än vanliga strimmor. Även vittnen har rapporterat att de sett konstiga flyg på himmlen som flyger i extrema hastigheter. Det har talats om det topphemliga Aurora planet som skall kunna flyga i Mach 7-10 som naturligtvis förnekas av den amerikanska regeringen. Något skummt pågår det i alla fall med tanke på att det finns en utgiftspost i det amerikanska försvaret som ligger på 3 Miljarder Dollar som inte har redovisats vart de hamnat. Intressant att se om det i framtiden vissar sig att spekulationerna stämmde.

 

Vad gäller hastigheten så angav jag ett Machtal som gäller för havsnivån där det ligger på 1015km/h motsvarande ljudhastigheten vid marknivån då det atmosfäriska trycket ligger på 1013millibar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kul notis att sedan amerikanarna la ner sitt SR71- Blackbird så är officiellt Ryssarna de land som har det mest överlägsna planet i trafik fortfarande. Man kan ju undra om det verkligen är så? Skulle verkligen den amerikanska regeringen acceptera det?. Nej säger jag!

 

Russerne har faktisk vært overlegen i luften i mange år.

 

Hva gjelder flyteknologi er det ingen tvil, der ligger amerikanerne 30 år forran russerne. Men mens amerikanerne bruker miliarder av dollar på å utvikle fly som i tillegg koster 30 millioner + å produsere pr. stk., så utvikler (rettere sagt utviklet) russerne fly for en brøkdel av prisen. Flyene var i tillegg mye billigere å produsere. Når du da tar i betraktning at de russiske flyene kan utmanøvrere de amerikanske flyene i tillegg til at de kan gjøre manøvre som ingen andre fly i verden klarer (t.ex. SU 35's "Cobramanøver"),så er det ganske klart hvem som er overlegne. Samtidig er det ingen hammelighet at de russiske flymodellene tåler betrakelig mye mer (med tanke på skader) før de styrter, jamført med amerikanske flytyper (med untak av det geniale, men gamle, A 10 "Worthog").

 

Troligtvis så arbetar Amerikanarna med något överlägset topphemligt plan i Skunkworks laboratories i Area 51 Nevada USA. Ett flertal amerikanska flygtidningar har vissat upp bilder på konstiga kondensstrimmor som verkar vara genererade av en helt ny typ av Jetmotor,. Karaktäristisk för dessa strimmor är att de är bredare än vanliga strimmor  samt skruvade på ett annat sätt än vanliga strimmor. Även vittnen har rapporterat att de sett konstiga flyg på himmlen som flyger i extrema hastigheter. Det har talats om det topphemliga Aurora planet som skall kunna flyga i Mach 7-10 som naturligtvis förnekas av den amerikanska regeringen. Något skummt pågår det i alla fall med tanke på att det finns en utgiftspost i det amerikanska försvaret som ligger på 3 Miljarder Dollar som inte har redovisats vart de hamnat. Intressant att se om det i framtiden vissar sig att spekulationerna stämmde.

 

Det har florert rykter om både Aurora og Ramjet motorer siden før 1995. Time will Tell :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var bara tvungen att kommentera... eftersom jag kände mig tvingad att kryssa alternativ tre... men inte har en crescent utan en sån här...

 

HybridComp.gif

 

Den går mycket fortare än nån himla Crescent juh :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går mycket fortare än nån himla Crescent juh :P

BAHH!! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Vad gäller hastigheten så angav jag ett Machtal som gäller för havsnivån där det ligger på 1015km/h motsvarande ljudhastigheten vid marknivån då det atmosfäriska trycket ligger på 1013millibar.

 

Hej!

 

Ville bara korrigera mig själv!. jag märker att jag råkat trycka på 0 istället för 2 på tangentbordet :o

 

Ljudets hastighet vid havsnivån skall naturligtvis vara 1215km/H!.

 

[Edit] Korrigerat citat, Verkar finnas en bugg i systemet som gör att det ej går att ändra i citatet och få vit bakgrund på citatet.[Edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, snälla; citera inte långa stycken. Välj ut en rad eller så som ni vill kommentera. Det blir ooooolllliiiiiiiiiiidligt att läsa annars! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
En kul notis att sedan amerikanarna la ner sitt SR71- Blackbird så är officiellt Ryssarna de land som har det mest överlägsna planet i trafik fortfarande. Man kan ju undra om det verkligen är så? Skulle verkligen den amerikanska regeringen acceptera det?. Nej säger jag!

 

Russerne har faktisk vært overlegen i luften i mange år.

 

Hva gjelder flyteknologi er det ingen tvil, der ligger amerikanerne 30 år forran russerne. Men mens amerikanerne bruker miliarder av dollar på å utvikle fly som i tillegg koster 30 millioner + å produsere pr. stk., så utvikler (rettere sagt utviklet) russerne fly for en brøkdel av prisen. Flyene var i tillegg mye billigere å produsere. Når du da tar i betraktning at de russiske flyene kan utmanøvrere de amerikanske flyene i tillegg til at de kan gjøre manøvre som ingen andre fly i verden klarer (t.ex. SU 35's "Cobramanøver"),så er det ganske klart hvem som er overlegne. Samtidig er det ingen hammelighet at de russiske flymodellene tåler betrakelig mye mer (med tanke på skader) før de styrter, jamført med amerikanske flytyper (med untak av det geniale, men gamle, A 10 "Worthog").

 

Troligtvis så arbetar Amerikanarna med något överlägset topphemligt plan i Skunkworks laboratories i Area 51 Nevada USA. Ett flertal amerikanska flygtidningar har vissat upp bilder på konstiga kondensstrimmor som verkar vara genererade av en helt ny typ av Jetmotor,. Karaktäristisk för dessa strimmor är att de är bredare än vanliga strimmor  samt skruvade på ett annat sätt än vanliga strimmor. Även vittnen har rapporterat att de sett konstiga flyg på himmlen som flyger i extrema hastigheter. Det har talats om det topphemliga Aurora planet som skall kunna flyga i Mach 7-10 som naturligtvis förnekas av den amerikanska regeringen. Något skummt pågår det i alla fall med tanke på att det finns en utgiftspost i det amerikanska försvaret som ligger på 3 Miljarder Dollar som inte har redovisats vart de hamnat. Intressant att se om det i framtiden vissar sig att spekulationerna stämmde.

 

Det har florert rykter om både Aurora og Ramjet motorer siden før 1995. Time will Tell :)

Hej!

 

Skall bli kul att i framtiden se om Aurora verkligen är verklig eller ej! Själv tror jag att den finns!

 

Japp visst är det så att sedan SR-71 Blackbird lades ned för ett tiotal år sedan så är ryssarna överlägsna i luften. En riktig långnäsa där åt amerikanarna!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
var bara tvungen att kommentera... eftersom jag kände mig tvingad att kryssa alternativ tre... men inte har en crescent utan en sån här...

 

HybridComp.gif

 

Den går mycket fortare än nån himla Crescent juh :P

Hej!

 

Sätt bara på en raketmotor på den där så skall du se av vi når månen innan Jul :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden börjar bli mer och mer jordnära...

z_24v_herr.jpg

Kolla stuket! Gissa modellen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall bli kul att i framtiden se om Aurora verkligen är verklig eller ej! Själv tror jag att den finns!

 

Japp visst är det så att sedan SR-71 Blackbird lades ned för ett tiotal år sedan så är ryssarna överlägsna i luften. En riktig långnäsa där åt amerikanarna!.

Jeg er rimelig sikker på at Aurora faktisk eksisterer, men jeg tviler på at den er ferdig utviklet.

 

Etter Sovietunionen falt har Russland (som var USA's grunn for å skape SR71) blitt en mindre og mindre trussel for USA (nå er de jo delvis alierte). Dermed har de hemmelige bevilgningene til Skunkworks sannsynligvis også blitt mindre. Ettersom Lockheed Martin har vært så opptatt med utviklingen av F22 de siste 10 årene, at jeg tror Aurora prosjektet enten er trappet ned eller midlertidig lagt på is.

 

På den andre siden, Aurora er jo et "hemmelig" prosjekt, så den kan jo ha vært operativ en stund allerede :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

4. Eller som moster Agda skulle ha sagt: Nej men nin rullator går inte av för hackor (i alla fall när det gäller nedförsbackarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
4. Eller som moster Agda skulle ha sagt: Nej men nin rullator går inte av för hackor (i alla fall när det gäller nedförsbackarna)

186954[/snapback]

 

Haha, tänkte väl att detta var Ronnys senaste arkeologiska fynd. :P:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...