Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CD-brännare till G3


med

Rekommendera Poster

Nu har man fått blodad tand. Nu undrar jag om tips på en cd-brännare och programvara till gammhärken. Beige G3 med PCI USB samt FireWire. OS 9.1 alt 9.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toast 5 blir nog bra Discburner duger väl också men du har mkt fler val i Toast.

 

Cd-brännare tja kika på xlr8yourmac.com de har en lista på vilka som funkar med mac osv, billigast blir väl en intern se till att den går att boota på annars måste du byta cd-läsare om du vill starta upp på en cd.

 

Firewire brännare kan du köpa vilken som i stort sett köp en hos nån mac ÅF så får du en som funkar med mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Beige G3? Då kör du med en intern brännare. Tar ut den gamla och stoppar in en ny. Med lite tur slipper du såga upp chassit som en annan :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Boota betyder att du startar med ett visst system om jag inte fattat fel. T.e.x. "Jag bootar med OS X" eller "jag bootar med OS 9.2.1"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intern låter smidigt. Tips på nån spec.modell? G3:n är en 266 mhz dt Mod. 210. Vad innebär "boota"?

"Boota" i detta sammanhang betyder förmodligen att det är bäst om din nya cd-brännare klarar av att starta upp datorn med en system-cd genom att hålla nere tangent "C", oavsett om det finns ett fungerande system på hårddisken eller inte.

Själv har jag också en grå G3/300 med ganska ny intern Sony 300 DVD-läsare/CDRW-brännare. Tyvärr klarar den inte av en C-start (eftersom jag inte tänkte på det då), men den klarar ändå att starta en system-cd om jag väljer cd som startskiva inifrån ett system som redan är igång.

 

Min brännare fungerar inte med Mac OS egna, inbyggda brännarprogram, t.ex. i Itunes eller Discburner/Finder. Det kanske har kommit ett hackat tillägg på Xlr8yourmac, men jag har inte orkat kolla upp det än. Jag använder ett gammalt Toast när jag behöver bränna något. Om du söker lite noggrannare än jag kanske du hittar en brännare som fungerar direkt i Mac OS så slipper du skaffa separata brännarprogram.

 

Se till att köpa på öppet köp så får du pengarna tillbaka om det inte funkar som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad beträffar modellval så kan du i princip köpa vilken (billig) intern ATAPI-brännare som helst om du samtidigt skaffar Roxio Toast som brännarmjukvara. Annars får du söka noga på Xlr8 eller hos Apples hemsidor vad som stöds direkt av Mac OS egna program.

 

Pocahontas köpte ju en LG-brännare som han sedan fick hjälp av Maccis att hitta en bra hackad drivrutin till. Läs:

 

https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...f=26&t=1374&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Toast 6 är de nsenaste versionen av Toast och där lämnas OS 9 för gott. Gamla version Toast 5 ska säljas fram till årskiftet påståds det någonstans på Roxios produktsidan. Kan inte hitta det igen så jag gissar att de ändrat sig.

 

Lustigt nog blir det gissningsvis billigare att köpa en intern brännare än vad själva Toast kostar. Å andra sidan är Toast ett mycket kapabelt program.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...