Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scannerproblem


prue_forever

Rekommendera Poster

Hej för ett tags sedan fick jag en scanner i present, ett problem bara...

 

Att scanna in bilderna går fin fint men det är en annan sak om folk ska se dem sen om jag skickar dem genom mail osv.

 

Det går helt enkelt inte, antingen är det ett rött kryss uppe i högra hörenet när de klickar på den eller så funkar det helt enkelt inte.

Jag gör allting rätt, jag har den i JPG fil och kan inte komma på mer om vad som skulle kunna vara fel.

 

Visst, de som jag skickar till har alla varit PC-användare men det ska ju ända fungera!

 

jag kör OSX och har en cannon som till och med är gjord för mac! *flubb*

 

Någon som kan hjälpa mig?

 

Josefin:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hotmail och sen macs egna mail, ingen av dem jag skickat till kan se bilderna från någon av de där "mailerna" ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora är filerna du skickar? Kan tänka mig att det kan vara en begränsning i hur stora filerna som tillåts skicka via hotmail och även .Mac (tror det är 5 meg som är maxgränsen, men kan vara lägre också). Så det första är att kolla storleken på filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, jo jag vet, mycket möjligt att jag överskridit gränsen men ändå, när jag skickade en gång över msn fick personen jag skickade till bara ett rött kryss i hörnet, och det är ju inte meningen... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du angett filändelsen också? Windows är ju lite känsliga angående detta och har du skickat en bild i något bildformat så bör det också hänga på en filändelse i namnet. Typ bild.jpg, bild.gif, bild.tif, bild.psd osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, då jag scannade in en sida i tidningen veckorevyn såg jag till att den slutade med jpg "veckorevyn.jpg"

så... vad kan vara felet..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, då jag scannade in en sida i tidningen veckorevyn såg jag till att den slutade med jpg "veckorevyn.jpg"

så... vad kan vara felet..?

Svårt att säga utan att kika på filen faktiskt. Kan du maila den till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag mailat till dig.. här på macworld...bad om din mail adress där..

Tror du får maila till en annan adress, för hotmail är inte pouplär hos min internetleverantör... prova den andra adressen om bilden är mindre än 2 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, då jag scannade in en sida i tidningen veckorevyn såg jag till att den slutade med jpg "veckorevyn.jpg"

så... vad kan vara felet..?

Vad jag hört har just den tidningen nu börjat med ett inbyggt ©-skydd. :lol: Du har väl en "ram" som du väljer vilken yta av bilden du vill scanna, i ditt scanner prog. Det kan inte vara så att den stod kvar i ditt tidigare läge (mindre bild/yta) så du bara fick med den gamla storleken av ditt A4:a.

 

Har du filändelsen .jpg, annars vet nog inte win burken vad det är för något tex. jag.jpg o inte jag (fast du sparat den som jpg). (såg att du testat det, nu) :blush:

 

Du förstår dom lär beskriva så himla noga för deras datorer vad det är den ska göra, annars vet den inte. Om det inte gäller word, för då skriver den av sig själv, fast den skriver ju inte det _DU_ vill :eeeh:

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla hjälp!, har skickat bilden till CyberPet nu... så får vi se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är lösningen, men bilden var ENORMT stor (23 MB) så jag hoppas det funkar nu att skicka bilden som jag beskar.

 

Nu vet jag hur prue_forever såg ut som barn :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*haha* ja, det vet du!.. fast jag är ju fortfarande barn.. 15 år räknas väl inte vuxen.. eller? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...