Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertera om dokument


prue_forever

Rekommendera Poster

Hej!

 

JO det rä så att jag undrar hur man konverterar om ett PC dokument till ett maac format, både bilder och filmer kan man göra det med men finns det något speciellt program eller liknande för att kunna göra det med ett dokument.

 

Fixet på dokumentet är doc. och när jag förösker öpppna det så säger AppleWorks att den inte kan öppna den typen av fil.

 

Någon som kan hjälpa mig med detta?

 

josefin

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu brukar det inte vara några problem att skicka dokument till varandra över plattformsgränserna så länge man har program som kan öppna dem.

 

När det gäller .doc så är det ju MS Word som gäller och det är inget format som AppleWorks gillar. Har man inte Word på sin Mac och det inte är ett jätteavancerat dokument borde du alltså kunna spara om dokumentet på PC:n till ett .rtf format istället (rich text format) som låter kodningar som fonter, fet/kursiv osv och tabeller följa med, däremot inte Word-specifika kodningar.

 

Det brukar också ibland finnas konverterare som kan konvertera dokument till ett format ens program kan läsa, nu vet jag inte hur det är med Mac OS X, men jag vet att det fanns tidigare för äldre versioner av Mac OS.

 

Vad det gäller andra format beror som sagt på vad det är för program som skapat dokumentet. Det finns några format som är helt plattformsoberoende som jag nämde med .rtf när det gäller text, men även bildformat som tif, gif, jpg osv är helt plattformsoberoende också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Cyberpet för ditt långa svar :), så om jag säger till personen som skickar dokumentet att han ska göra om det till .rtf och sen skickar det till mig kommer det antagligen funka? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Cyberpet för ditt långa svar :), så om jag säger till personen som skickar dokumentet att han ska göra om det till .rtf och sen skickar det till mig kommer det antagligen funka? :)

Japp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar också ibland finnas konverterare som kan konvertera dokument till ett format ens program kan läsa, nu vet jag inte hur det är med Mac OS X, men jag vet att det fanns tidigare för äldre versioner av Mac OS.

För konvertering mellan olika typer av ordbehandlingsprogram (word, wordperfect, appleworks etc) så finns det fortfarande ett sånt program… samma som tidigare men i ny version som funkar med X:et. MacLinkPlus nu med versionsnummer 14. Kostar ca 800 kr.

 

Det är helt oumbärligt på mitt jobb där en del samarbetsparters sitter på programvara från början av 90-talet som (nästan) inte finns nån annanstans än i deras datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...