Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Autostart av CD under MacOS X


animero@mac.com

Rekommendera Poster

animero@mac.com

Jag har bekymmer med att hitta information om hur man skapar en CD skiva som kan autostarta under Mac OS X. Hoppas någon kan hjälpa mig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer, man väljar bara Mac volume och då finns alternativen bootable och autostart

 

Ursäkta, men var och när hittar man det?

Jag har Toast Titanium 5.2.1. Har jag missat nåt?

 

Efter att ha gjort ett test nu så är det väl bara att välja Copy.

(Behövde ändå göra mig en kopia av Jaguaren)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

animero@mac.com

Nja, vad jag syftade på är motsvarigheten till autostart i Windows miljön. Där man kan ange att en bestämd fil (exv. pdf) skall öppnas och visas när CD-skivan matas in i datorn.

 

Har Toast 5.2.1 men ser ingen knapp för autostart i något utav lägena när man skall bränna skivan. (Fanns förr när man körde Mac OS 9 men inte nu med MacOS X)

 

Tacksam för hjälp igen...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen finns inte kvar i Toast på Mac OS X (har jag för mig, jag använder inte Toast längre), däremot ska det enligt uppgift fungera att bränna den med autostart på OS 9 och det ska funka även på OS X. (Jag har inte testat själv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

animero@mac.com

Prövade att göra en autorun CD med Toast på MacOS 9 (funkade fint där) men det funkar inte på MacOSX....

Så mina problem kvarstår. Har söktinfo utan framgång på Internet.

 

Vore jättetacksam ifall någon har några andra idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom autorun på Win är ett litet program (exe) så kanske det finns ett liknande för x=Unix. Nog finns det någon unix kunnig i forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kopierat från http://www.macdisk.com/cdstarten.php3

 

Macintosh OS X

Because of this virus fear, the autostart feature was silently dropped under Mac OS X. The read-me file is therefore the only solution if you target Macintosh OS X users.

It doesn't seem that there are plans to change this.

For computer still having the Classic execution environment, it remains possible to launch it and to check the QuickTime autorun feature in the Apple menu. This would be useful if you're planning a presentation of several CD-ROMs on a Macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

*ryser*

 

Precis. Autostart är en ful, hemsk och störande windowsfunktion som jag är oerhört tacksam att Apple tog bort med OS X. Stoppar jag i en skiva så ska den för h-vete inte göra något av sig själv. Jag vill välja när jag startar mina program, oavsett vad dom som tillverkade programmet/skivan tycker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag sett i autostartsväg i OS X är att en mapp på CD automatiskt öppnas (t ex "Welcome to Mac OS X-mappen" på OS X installeringsskivan). Så mycket kan jag gå med på att en skiva får göra av sig själv :). Jag vet dock inte hur man får den att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror man lämnar fönstret öppet, precis som förut, när man bränner den. Eller har jag helt fel nu?

 

Det kan jag också gå med på, det är ju faktiskt inget program som kör igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...