Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iKopior!


Alphonze

Rekommendera Poster

Jag startade en tråd i gamla Macpressens forum (eller om det bara var gamla Macwords); I vilket fall som helst så är jag förvånad över alla grejer (ofta datorrelaterade) som har kopierat Apples namnuppbyggnad på bokstaven "i" som första bokstav. Imacen (iMac) var först som ni kanske vet! Helt sanslöst mycket "kopior"!

 

Vad finns det? Jo, t.ex.:

 

iMat (matgrädde)

iPac (handdator från Compaq. Pinsamt!)

Imacillin (medicin)

iMic (USB-tillbehör)

iLink (Sonys namn på standard IEEE 1394a. Apple kallar den samma Firewire.)

 

m.m., m.m... Fyll gärna på!

 

Nu senast så jag reklam i tidningen Mikrodatorn, nr 12-03, för en barebone-låda vid namn iMax som är tillverkad av ett företag vid namn Iwill?!? Det börjar bli för mycket,.. eller? Har företagen inga egna idéer?

 

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta bara en sån sak som att när man gifter sig i USA så säger man Ido... lite mer originella kunde de ju varit, jag menar man gifter sig ju ändå (förhoppningsvis) bara en gång i livet.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMbecill= PC-användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart är alla produkter i hela världen i transparent plast, hehe...Apple har dock gått över till aluminium...så, köp aktier i aluminiumindustrin inför framtiden (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta bara en sån sak som att när man gifter sig i USA så säger man Ido... lite mer originella kunde de ju varit, jag menar man gifter sig ju ändå (förhoppningsvis) bara en gång i livet.

 

;)

Ja, ja, nu ska vi iNte överdriva och räkna iN alla i-ord, enbart logotyper och namn hade jag tänkt mig och som jag reagerar på. Eller vad är det du heter nu igen; iAsson eller ska det "bara" vara Lasson? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer väl Dell med iWin (jag vinner)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sony proppsar annars på i.LINK och är Sonys namn på IEEE1394 eller Firewire som Apple och de flesta andra säger. Användningen av det namnet föregår också iMacens lansering några månader om jag inte minns fel.

 

Det för förresten "i.LINK" som gjorde att lanseringen av Vaio-datorerna dröjde i sverige. Namnet krockade med ett redan registrerat varumärke. Gissar att Sony löstt den biten vid det här laget.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sony proppsar annars på i.LINK och är Sonys namn på IEEE1394 eller Firewire som Apple och de flesta andra säger. Användningen av det namnet föregår också iMacens lansering några månader om jag inte minns fel.

 

Det för förresten "i.LINK" som gjorde att lanseringen av Vaio-datorerna dröjde i sverige. Namnet krockade med ett redan registrerat varumärke. Gissar att Sony löstt den biten vid det här laget.

 

//Thomas

Sorry Thomas, men jag hade redan kommit på "i.LINK" i första inlägget. Jag utelämnade punkten bara. He, he, "iWin"! ;)

 

Är det för övrigt nå'n som vet vad Ilink krockade med i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jorå, jag kan läsa. :) Vad jag vill förtydliga är att Sony proppsar på punkten och versalerna som skiljer sig från Apples sätt att göra iProduktVaruMärken. Dessutom föregick Sony iMacen med sitt i.LINK, så någon efterrapning är det inte i just detta fall.

 

Tyvärr minns jag inte vad namnkrocken handlade om. Just "i-Link" finns som ett amerikanskt företag, www.i-link.net, men detta var något annat svenskt projekt som pysslade med annat.

 

Annars är ju Apple trendsättare på många punkter.

 

Med Powerbook 1991 flyttade Apple tangentbordet framåt mot skärmen och gav plats åt styrkula där man vilade sina handlovar. Dåtidens bärbara PC körde med tangentbordet längst med nederkanten. En ergonomisk mardröm om datorn var några centimeter tjock. Efter PowerBook dröjde det inte länge innan resten av datorvärlden anammade lösningen. I annonsblad kunde man lätt särskilja om det var en ny eller en gammal laptop-dator. De nya hade "Powerbook-placering" av tangentbordet. De gamla hade det inte. Några år senare upprepades det med styrplattan i Powerbook 500-serien.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, jag kan läsa. :) Vad jag vill förtydliga är att Sony proppsar på punkten och versalerna som skiljer sig från Apples sätt att göra iProduktVaruMärken. Dessutom föregick Sony iMacen med sitt i.LINK, så någon efterrapning är det inte i just detta fall. [...]

Ok, sorry. Ville inte spela "Wesserbisser", men jag trodde faktiskt att Apple var före Sony i dessa "i-sammanhang". Men bara för att man sätter en punkt så skulle det ändå kunna vara en slags kopia som jag eftersöker med den här tråden.

 

Faktum är att jag tror varken Imacillin eller iMAT har sneglat på Apple ("I mat" är ju ett ganska självklart namn för en svensk "såsredning"), men det är ändå kul att granska likheterna.

 

Men allvarligt; erkänn att både Compaq/HP iPaq och Iwill iMax är ju närmast pinsamt stulet. Vem skulle köpa en Panasony TV eller en Snaab 9-3 Turbo? SUUUCK!

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde VOLVO modernisera sig och kalla sig för iRoll?

 

... fri översättning av VOLVO som lär betyda "jag rullar" på latin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde VOLVO modernisera sig och kalla sig för iRoll?

 

... fri översättning av VOLVO som lär betyda "jag rullar" på latin.

Om Volvo byggde PC = YRROL...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade en tråd i gamla Macpressens forum (eller om det bara var gamla Macwords); I vilket fall som helst så är jag förvånad över alla grejer (ofta datorrelaterade) som har kopierat Apples namnuppbyggnad på bokstaven "i" som första bokstav.

Om man dessutom berättade om alla produkter mellan himmel och jord som har anammat iMac-design så får vi nog starta ett forum om bara det... Det är strykjärn, reklampennor, kaffebryggare, tv-apparater, lampor och miljoner andra ting... Snacka om att leda utvecklingen! Så blev också Apple utsedda till värsta innovatör enligt dagens MW.

 

iXelman hälsar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kanske borde VOLVO modernisera sig och kalla sig för iRoll? [...]

Vad tror ni händer om BMW skulle implementera nå'n slags datormanick i förarmiljön? Jo, iDrive gissar jag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: För er som kanske inte är så insatta i bilvärlden så kan jag berätta att iDrive är faktiskt på riktigt. BMW:s manick heter verkligen så och det är en liten blank vridknapp på mittkonsolen mellan framstolarna. Används till att styra det mesta av fläktar, stereo och färdväg, m.m. Finns i nya 5-, 6- och 7-serien.

Det är sant oavsett vad min signatur säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag hittat ytterligare en "i-pc"; I nr 11-03 av Mikrodatorn skrivs det om en burk vid namn Biostar iDeq 200. Jag säger då det... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var på ICA Maxi och handlade sist såg jag att det hade skrivblock i där pärmen var i transparant plast. Givetvis var plasten blå, grön och rosa och produkten hette iNotes.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara undrar; fanns det verkligen någon pryltillverkare före iMac-tiden som hade liknande namnbyggnation på "i"? Jag menar nu inte namn där i:et är en naturlig del, som t.ex. "illegal", "ICA" eller "ISO 9000", utan jag menar de namn där man betonar det första i:et på ett "onaturligt" sätt.

 

Ytterligare exempel från prylarnas värld: I senaste Mikrodatorn, nr 14-03, testar de några GPS-navigatorer. Två av dem heter (Garmin) iQue respektive (Navman) iCN! Jag häpnar.

 

Visst, jag inser naturligtvis att flera produktnamn antyder att i:et betyder "jag", som t.ex. ICQ, men ändå...

 

Fyll på listan. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara undrar; fanns det verkligen någon pryltillverkare före iMac-tiden som hade liknande namnbyggnation på "i"? [...]

...alltså förutom "i.LINK" som kom före iMac som Thomas nämnde tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det stog nå't om en Ipod-konkurrent vid namn iRiver i dag på förstasidan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Sov på hotell häromdan i Stockholm: iBis

 

 

 

(Deras logotyp stavade med enbart gemener: ibis.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...