Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bäst att köpa Mac eller PC?


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Johan Niklasson

Bäst att köpa Mac eller PC?

 

Under många år var denna fråga något som gjorde vänner till fiender och delade en hel datorvärld i två läger. Idag finns det fler alternativ med till exempel Linux och stridsyxan är nedgrävd. Läs vad två tidningar rekommenderar för dator denna julsäsong. Kommentarer? Vänligen undvik PC-Mac krig, försök istället skriva från egen erfarenhet.

 

>>Läs hela nyheten på MacWorld.se!

post-13799-1164625354_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den frågan är ganska uttjatad, det är väl upp till var och en, och jag valde mac för minst 100 anledningar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Ubuntu på en gammal Dell hemma just nu, skickade nyss tillbaka två kassa MBPs till Apple. Jag önskar innerligen att OS X var fritt att köra på annan hårdvara än Apples. Gillar operativet, tveksam till hårdvaran. Ser man rent logiskt på det(bortser från kackig kvalitet) så har Apple ett enormt övertag iom att man kan köra OSX och Win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst att köpa Mac eller PC?

440283[/snapback]

Behöver du ens fråga?

Hårdvaran spelar inte så stor roll. Kanske man vill peta in ett bättre grafikkort eller lite mer RAM, de billigaste alternativen från Windows PC världen kanske man dessutom bör undvika om man vill ha något som håller i mer än ett år, men sedan är det inte så mycket att fundera över.

 

Frågan borde snarare vara: Mac OS X, Linux (och vilken dist) eller windoze?

 

Jag kommer nog att installera Yellow Dog Linux i min Mac mini G4:a när jag fixat en ny HD bara för att prova på, det var några år sedan jag körde Suse Linux i en gammal x86 PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du ens fråga?

Hårdvaran spelar inte så stor roll. Kanske man vill peta in ett bättre grafikkort eller lite mer RAM, de billigaste alternativen från Windows PC världen kanske man dessutom bör undvika om man vill ha något som håller i mer än ett år, men sedan är det inte så mycket att fundera över.

440324[/snapback]

 

Apple använder väl iof samma komponenter som de flesta andra PCs. Köps världen över och sätts ihop i Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att installera Yellow Dog Linux i min Mac mini G4:a när jag fixat en ny HD bara för att prova på, det var några år sedan jag körde Suse Linux i en gammal x86 PC.

440324[/snapback]

 

Förresten, varför just Yellow Dog? Jag kan inget om det....bara undrar vad det har för fördelar gentemot andra distros. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple använder väl iof samma komponenter som de flesta andra PCs. Köps världen över och sätts ihop i Kina.

440335[/snapback]

Det finns bättre och sämre komponenter på samma sätt som det finns bättre och sämre delar till en bil t.ex. (för att ta till en utsliten parallell).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bättre och sämre komponenter på samma sätt som det finns bättre och sämre delar till en bil t.ex. (för att ta till en utsliten parallell).

440342[/snapback]

 

Ok, skitsamma jag missuppfattade det du skrev, jag trodde du menade komponenter som redan sitter i. Inte komponenter man köper i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, varför just Yellow Dog? Jag kan inget om det....bara undrar vad det har för fördelar gentemot andra distros.  :kaffe:

440338[/snapback]

Jag vet inte, det är därför jag vill prova på.

De flesta Linux är för x86 tror jag så det finns dessutom inte så förfärligt mycket att välja på om man har en G4:a Mac. Men om du vill rekommendera en annan variant på Linux så kommer jag säkert att prova den också, det kostar ju inget mer än lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, det är därför jag vill prova på.

De flesta Linux är för x86 tror jag så det finns dessutom inte så förfärligt mycket att välja på om man har en G4:a Mac. Men om du vill rekommendera en annan variant på Linux så kommer jag säkert att prova den också, det kostar ju inget mer än lite tid.

440348[/snapback]

 

Jag har ingen koll egentligen men blev tipsad om Ubuntu och gav det ännu ett försök på en trött gammal Dell, snabb installation...mycket finns med från början. Ser fräscht ut och verkar funka. Tjejen är nöjd med sin "nya" dator iaf. Funderar på att installera det på ännu en bärbar hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll egentligen men blev tipsad om Ubuntu och gav det ännu ett försök på en trött gammal Dell, snabb installation...mycket finns med från början. Ser fräscht ut och verkar funka. Tjejen är nöjd med sin "nya" dator iaf. Funderar på att installera det på ännu en bärbar hemma.

440350[/snapback]

Jag letade runt lite i några sekunder och konstaterade att Ubuntu finns för G3, G4 och G5 Macintosh datorer också. Jag kommer säkert att prova den.

 

http://osmirrors.cerias.purdue.edu/pub/ubuntu-releases/edgy/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...