Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gör din egna hemsida enkelt med iWeb


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Johan Niklasson

Gör din egna hemsida enkelt med iWeb

 

Med din dator följer iLife-programmen och har du en relativt ny dator eller har du köpt iLife-programmen saparat i år har du även programmet iWeb. Om du ännu inte använt det kan denna test vara intressant att läsa. Vad tycker du om iWeb?

 

Länkarna i artikeln är nu uppdaterade.

 

>>Läs hela nyheten på MacWorld.se!

post-13799-1163149713_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Har just testat. Mycket bra. Publicerade filerna till en lokal mapp. Går att köra det mesta fullt ut.

Ser bra ut och är mycket enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e57'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]

String or binary data would be truncated.

 

/Globalincludes/medlem_commerce/ErrorLog/InsertErrorIntoDB.asp, line 83

 

Verkar bra...! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man har mac. för att kunna använda iWeb eller? Kan jag använda en annan levernatör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Måste man har mac. för att kunna använda iWeb eller? Kan jag använda en annan levernatör?

430111[/snapback]

 

 

Du kan publicera din iWeb sida var som helst men .Mac gör det väldigt enkelt.

 

Artikeln ligger nere nu pga serverproblem men skall snart vara uppe igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan,

 

finns det någon gästboksfunktion i iWeb?

 

.. tänkte köpa en domän o lägga upp en sida, lite osäker på vilket programm jag ska använda. Är iWeb bra för en nybörjare?

 

-Hannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh!! där har man tråden... själv ska jag köpa en domän men vet inte heller vilket program jag ska ha för attt göra min hesida finns det fleer enkla tips på program än iweb?? och funkar alla domäner på mac?+ det strå attt man ska ha linux eller "unix" (eller va det står)

snälla hjälp mig i denna djungel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis av program för att göra hemsidor men iWeb är ett väldigt enkelt och smart program (tips sök på versiontracker.com). Du kan sedan lägga upp din hemsida på vilken domän som helst där du köpt utrymme utan tilgång till *nix. Lycka til

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis av program för att göra hemsidor men iWeb är ett väldigt enkelt och smart program (tips sök på versiontracker.com). Du kan sedan lägga upp din hemsida på vilken domän som helst där du köpt utrymme utan tilgång till *nix. Lycka til

455139[/snapback]

 

utan tillgång på *nix? men vad ska jag söka på då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWeb är enkelt och folk som inte har Mac blir himla imponerade av hur snyggt det blir (de med mac genomskådar hur lite man har behövt lägga ner på det..). Men jag upplever att sidorna blir enormt tunga att ladda in tyvärr.. Inte egentligen läge att surfa runt på med modem iaf (om det finns några sådana kvar?!?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått ett tips att använda dreamwever8 men det verkar skit svårt... annat man kan köra utan iwe :whistling: b men ändå lätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått ett tips att använda dreamwever8 men det verkar skit svårt... annat man kan köra utan iwe :whistling: b men ändå lätt

455181[/snapback]

 

Finner du det svårt att skapa en webbplats mha dreamweaver ska du nog lägga ner hela projektet och be någon göra det åt dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått ett tips att använda dreamwever8 men det verkar skit svårt... annat man kan köra utan iwe :whistling: b men ändå lätt

455181[/snapback]

 

 

RapidWeaver, Freeway, Sandvox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iWeb är skitfult, "malligt" och totalt värdelöst. That's my two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iWeb är skitfult, "malligt" och totalt värdelöst. That's my two cents.

456695[/snapback]

 

håller med dig....mallar...brrrrrr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att iWeb är ganska begränsat, och visst är det bättre att använda Dreamweaver - om man behärskar det.

iWeb är ju grymt enkelt att komma igång med. Det kräver inga förkunskaper överhuvudtaget.

 

Egentligen fel att jämföra dessa två program då de riktar sig mot olika användare.

Jag jobbar med båda. iWeb för enkla roliga saker och Dreamwever för mer avancerade jobb.

 

Testa båda och se vad som passar dig bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med dig....mallar...brrrrrr..

456721[/snapback]

 

Man kan ju modifiera mallarna i oändlighetprecis som i Pages som enligt mig är det mest kompetenta skrivarprogramet på marknad, och i nästa iWeb så får vi nog en liter mer fullfjädrad hemsidebyggare.

 

Man kan absolut inte jämnföra Dreamweaver med iWeb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju modifiera mallarna i oändlighetprecis som i Pages som enligt mig är det mest kompetenta skrivarprogramet på marknad, och i nästa iWeb så får vi nog en liter mer fullfjädrad hemsidebyggare.

 

Man kan absolut inte jämnföra Dreamweaver med iWeb

457037[/snapback]

Precis min tanke.

Nu är man väl väldigt partisk då man gillar företaget Apple och vad de gör så mycket, men jag tycker att iWeb följer Occam's Razor väldigt väl. Den är praktiskt taget så enkel den kan vara, man behöver bara fylla sidorna med själva innehållet, bilder & text.

 

Som jag ser det så försöker Apple att göra datorer mer tillgängliga för alla, även den sporadiska användaren, med sin känsla för det briljant enkla. Det måste de nog om de vill sälja datorer till alla.

 

Det måste inte vara så krångligt alltså som företag som Adobe och Macromedia gjort det, krångligt är inte lika med bra eller ens kraftfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok många tips men ändå kan jag inte få ut min sida på min domän??? vad göra??? jag trycker på publisera till annan mapp sen då?? fattar ju inget om detta... ftp mm ??? :dumstrut::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok många tips men ändå kan jag inte få ut min sida på min domän??? vad göra??? jag trycker på publisera till annan mapp sen då?? fattar ju inget om detta... ftp mm ??? :dumstrut:  :cry:

Spara till mapp…

Där har du dian sidor.

För att få upp alla precis som det ligger i den mappen så kör du upp det till din serverplats med ftp (cyberduck). Man loggar in (enl. inloggningsuppgifter) och lägger upp mappen precis som den ser ut (skicka / synkronisera).

 

Vart skiter det sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorligt, inte så många som kodar hemsidor längre, låter massa program göra deras jobb åt dem. Men då blir det som det blir oftast, en frontepage/iWeb sida blir aldrig lika bra som riktigt fint hantverk!!

 

Personligen tycker jag både iWeb och Rapidweaver är värdelöst, gör snyggare sidor snabbare själv i Smultron. Dreamweaver har jag inte personligen testat, men man inte tänka mig att det är värt nerladdningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara till mapp…

Där har du dian sidor.

För att få upp alla precis som det ligger i den mappen så kör du upp det till din serverplats med ftp (cyberduck). Man loggar in (enl. inloggningsuppgifter) och lägger upp mappen precis som den ser ut (skicka / synkronisera).

 

Vart skiter det sig?

457606[/snapback]

 

 

det skiter sig när jag ska lägga upp det har ett ftp program som heter onebutton ftp. där jag ska lägga in min mapp från iweb men det kommer inte in på sidan min..??? bifogar en skärmdump på det.... tacksamm som fan för all hjälp..

 

ps hade gärna kodat mm men kan inte ett skit om det och vill lära mig så jag ser iweb som ett element tills jag kan det svåra med koda.....

post-16319-1167421486.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...