Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekomendera ett sätt at spela in musik på!


zimme_l

Rekommendera Poster

Tja. Kan någon rekomendera hur jag kan spela in musik på min Power Mac G4 dual 867Mhz. Finns det några kort eller liknande som går att använda? Vilka program finns?

Jag spelar en hel del piano och skulle vilja få in det i Macen och lägga till trummor, gitarr och sång.

 

Tack på förhand /Zimme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en omfattande fråga du ställer, och det är svårt att ge ett kortfattat svar. MacWorld skrev tidigare iår en bra artikel som tar upp just den frågan.

 

Annars kan väl följande vara ett förslag på en bra hemmastudio:

 

Ljudkort, med MIDI interface. T.ex. M-AUDIO DELTA 410, läs mer.

Du måste välja om du vill spela piano via midi eller via en vanlig synth. Om du vill ha ett naturtroget piano sound så bör du nog satsa på en bra synth, om du vill experimentera med syntetiska ljud så är midi att föredra.

Cubase SL använder du för att spela in dina stycken med. Fungerar bra för de flesta, och köper man det idag så får man med lite krims krams till ett paketpris av 2995 kr på Musikbörsen.

Om du väljer midi finns det en uppsjö av olika mjukvarusynthar, Reason 2.5 ger dig ett mycket bra allt i ett paket. Det går även att köra rakt in i Cubase SL via ReWire, som är inbyggt i både Reason och Cubase.

Att spela in trummor är ingen lätt konst, dessutom kostar det massor. Om du inte har höga krav på ett äkta sväng så finns det en trummaskin inbyggd i Reason.

Gitarr spelar man lättast in via t.ex. V-amp.

Sång och ackegura vill du spela in via en mikrofon, jag använder ADK A51e.

Innan du kopplar in mikrofonen och gitarrer som är lajnade via en V-amp kan du förslagsvis köra dem via en liten mixer, som t.ex. MM1002S, då har du bra kontroll över nivåerna samt en del möjlighet att korrigera eq och panorering.

 

Gå in på musikaffärn och prata lite, be dem skriva ner vad du bör köpa. Gå hem och lusläs nätet (för att kolla om grejerna verkar vara ok). Ett bra forum hittar du på ClubCubase. Gå sedan tillbaka och köp det du vill ha, glöm inte att du har möjlighet till bra prutmån om du köper allt på samma gång. Jag fick 7-8% senast jag var inne och storhandlade på Musikbörsen.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...