Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd och skillnad mellan Core Duo och Core2Duo


Rockryder

Rekommendera Poster

Jag sitter just nu med en Ibook G3/800 som visserligen fungerar utmärkt, men som saknar massa bra grejjer som t.ex fart, USB2 och trådlöst nätverk. Macbutiken jag pratade med sa att ett trådlöst nätverkskort till min dator är JÄKLIGT dyrt då det numer är en reservdel och inte ett tillbehör. Förstod inte riktigt skillnaden, men insåg väl att min dator börjar bli gammal och dags att byta ut.

 

Så nu kollar jag runt. Jag har alla sinnen öppna och har t.o.m. kollat på PC. Jag hittar dock ingenting där som för samma pengar verkar ge mig lika mycket dator som en mac just nu gör.

 

Bland macarna kollar jag på Macbook och Ibook. MacbookPro blir för dyr. Jag undrar lite över skillnaden, förutom att den ena är bärbar och den andra inte. Vad är skillnaden mellan processorerna? Coreduo och Core2Duo. Såg i andra inlägg i forumet att Macbook ska komma med Core2duo och att det var delade meningar om man ska vänta eller inte.

 

Jag blir helt tokig av alla siffor och benämningar på processorer och minnen. Nu när det heter likadant på mac som på pc blir det ju inte lättare att veta vad som är vad och vad som är bra eller dåligt.

 

Är det någon som har bra köpråd eller tips på hemsidor med tester och så?

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu det är en djungel. På wikipedia finns en bra (men lång) förklaring av hur Intels processorer utvecklats.

 

Lite förenklat kan man säga att de tuffade på ganska linjärt från Pentium via PII PIII och P4 men i P4 gick man på en nit för den blev väldigt strömkrävande och het. Det visade att ännu högre klockfrekvenser inte var realistiskt. Samtidigt slog bärbart igenom med kraft och det var klart att P4 inte kunde bli en strömsnål bärbartprocessor.

 

Man var tvungen att backa lite i tiden och baserade den bärbara processorn på PIII men det var naturligtvis inte marknadförningsmässigt bra. Så då började man trixa med namn. Pentium M, Centrino mm.

 

Frågan blev då om högre fart inte är vägen framåt hur gör man då. I takt med att operativsystemen (XP) blivit multiprocessande så kaunde man istället ha flera processorer som jobbade parallellt dvs flera processorer på ett chip (Multicore). Eftersom planen varit PIII->P4->P5 och det nu blivit tvärstopp var det lite panik. Man satsade därför på att ta fram en ny processor lämplig för multicore med låg strömförbrukning. Under tiden tog man vad man hade (Pentium M) och tryckte in två i en kapsel. Det blev CoreDuo. (CoreSolo är samma chip men där en av de två inte klarat kvalitetskontrollen och därför stängts av)

 

Den nya processorn blev Core2Duo. Det är altså så att CoreDuo och Core2Duo är två helt olika processorer. CoreDuo kan man säga är den sista sucken av den gamla PIII designen medan Core2Duo är den första av en ny generation.

 

Men som användare märker man nog inte så mycket skillnad mer än att Core2Duo är lite snabbare.

 

Som ett litet slutligt värdelöst vetande kan det vara kul att veta att Intels processordesign numera sitter i Haifa Israel. Undrar om alla webcammande arabnationalistterrorister vet det?

 

PS till alla riktiga gurus, jag vet att jag förenklat lite väl här och där men så är min post in lika lång som Wikipedias.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lev ett tag med din book till, efter jul så kan du köpa en macbook, billigaste modellen, smälla in 2st 1gb stickor du köper billigt på nätet eller webhallen.. uppgraderar dom

 

då har dom säkert fixat C2D till macbook.

 

med tanke på att du har en dator kan du ju vänta och se, är det panik köp nu.

 

min macbook är grym! o fin, o med inbyggt bluetooth o wifi äre fett najs, trådlöst internet

trådlös mus! trådlöst mellan mobilen o allt..

 

mkt fint, så rekommenderar macbook , billigaste modellen. efter jul eller så fort dom skeppas med C2D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lev ett tag med din book till, efter jul så kan du köpa en macbook, billigaste modellen, smälla in 2st 1gb stickor du köper billigt på nätet eller webhallen.. uppgraderar dom

 

då har dom säkert fixat C2D till macbook.

 

med tanke på att du har en dator kan du ju vänta och se, är det panik köp nu.

 

min macbook är grym! o fin, o med inbyggt bluetooth o wifi äre fett najs, trådlöst internet

trådlös mus! trådlöst mellan mobilen o allt..

 

mkt fint, så rekommenderar macbook , billigaste modellen. efter jul eller så fort dom skeppas med C2D.

416181[/snapback]

Du vet, det är mycket möjligt att han vill kunna bränna DVDer, de flesta är vana vid den standarden nu, och då är det rätt meningslöst att köpa den billigaste modellen, den saknar ju superdrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo , haha tänkte inte på det. jag ill också! borde tagit en superdrive.

meeeen får typ skapa images o föra över till nån dator som kan bränna.

 

Men till mitt försvar är att macbooken kanske inte är videoredigeringsdatorn nr 1.

 

det borde finnas en MB pro i macbookens utseende. :chock: det hade varit perfekt.

 

vad kostar typ, extern DVD brännare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte att man behöver dvdbrännare. Behöver man ta med ngt så har man antingen bärbardator, ipod eller usb-minne. Vill man se dvd på tvn. så finns konverter. För mig fungerar det bra utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland macarna kollar jag på Macbook och Ibook. MacbookPro blir för dyr. Jag undrar lite över skillnaden, förutom att den ena är bärbar och den andra inte.

 

Hmmm.... :fundersam: .. iBook finns bara som begagnade.. alla dessa datorer är bärbara.. vad menar du?

 

Om du behöver en dator nu så köp den och var glad! När nästa uppgradering kommer så kommer den och du kommer knappast att märka skillnaden i fart och kapacitet. Om det betyder mycket för dig så vänta. Macbooken har budgetgrafikkort så är det viktigt med bra grafikkapacitet köp en Pro. Dagens OS X vill ha mycket RAM-minne. Du ska ha minst 1 GB gärna 2 så klarar du dig länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har videokamera som fungerar utmärkt med MBen. DVD brännare skulle jag inte klara mig utan. Man har så mycket olika krav så det blir svårt att rekommendera något, men jag kan helt klart rekommendera alla en Macbook med mina erfarenheter av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... :fundersam: .. iBook finns bara som begagnade.. alla dessa datorer är bärbara.. vad menar du?

 

Oj, jag menar så klart Imacen och inte Ibooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag menar så klart Imacen och inte Ibooken.

417261[/snapback]

 

Aha!! Imacen är flyttbar eftersom allt sitter ihop. iMacen blir lika snabb med samma processorer men den har ett riktigt grafikkort som är bra. iMacen är ju att föredra med större skärm mm men det beror ju på vad du ska ha den till och vad du prioriterar. Du kanske hellre vill ha en bärbar dator och en större skärm hemma. iMacen är på ett sätt lik en bärbar eftersom du kan bara byta RAM-minne och hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har videokamera som fungerar utmärkt med MBen. DVD brännare skulle jag inte klara mig utan. Man har så mycket olika krav så det blir svårt att rekommendera något, men jag kan helt klart rekommendera alla en Macbook med mina erfarenheter av den.

417060[/snapback]

Samma här, DVD är ett måste, orkar inte ha hundra externa hårddiskar :D

 

Men det är sant, kraven är individuella. Känner man inte att man behöver DVD brännare kan man köpa den billigaste MBn och vara mycket nöjd med den, skillnaden i speed är inget att tala om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...