Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa Podcast


Jerry

Rekommendera Poster

Läste ett inlägg från marcus där han tipsar om programmet Feeder för att skicka ut podcasts

till iTunes.

 

Har kommit en bra bit på vägen, har skapat en feed.

 

Men hur skickar jag upp den? Måste jag ha en hemsida att ha feeden på, eller räcker det om jag har den på en webhost sida som tillåter hotlinkning? det hade ju vart lättast.. Kör jag via Ftp, och hur gör jag då? Kan inget om ftp direkt men har Transmit som ftp klient iaf.

 

MVH Jerry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Läste ett inlägg från marcus där han tipsar om programmet Feeder för att skicka ut podcasts

till iTunes.

 

Har kommit en bra bit på vägen, har skapat en feed.

 

Men hur skickar jag upp den? Måste jag ha en hemsida att ha feeden på, eller räcker det om jag har den på en webhost sida som tillåter hotlinkning? det hade ju vart lättast.. Kör jag via Ftp, och hur gör jag då? Kan inget om ftp direkt men har Transmit som ftp klient iaf.

 

MVH Jerry

415315[/snapback]

 

Japp. Du måste kunna nå filen via en webbrowser, till exempel, eller iTunes. En FTP-server duger bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Läste ett inlägg från marcus där han tipsar om programmet Feeder för att skicka ut podcasts

till iTunes.

415315[/snapback]

 

Snarare "Feeder för att generera RSS-feeds". Att skicka dem till iTunes kan Feeder inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Du måste kunna nå filen via en webbrowser, till exempel, eller iTunes. En FTP-server duger bra.

415331[/snapback]

 

Menar du "japp, du måste ha en egen sida" eller " japp, du kan ha den på en webhost sida"

 

Och hur gör man med Ftp?

 

har aldrig riktigt fördjupat mig på Ftp.. hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare "Feeder för att generera RSS-feeds". Att skicka dem till iTunes kan Feeder inget om.

415338[/snapback]

 

Well.. Följde podcast tutorialen i Feeder så långt jag kunde och då slutar jag i itunes och att skicka upp feeden. så.. hehe.

 

måste bara lyckas med detta att få iväg feeden rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Menar du "japp, du måste ha en egen sida" eller " japp, du kan ha den på en webhost sida"

 

Och hur gör man med Ftp?

 

har aldrig riktigt fördjupat mig på Ftp.. hehe

415370[/snapback]

 

Bara den går att komma åt, så räcker det.

 

För att använda FTP måste du ha en FTP-klient. Typ Transmit.

 

Ta reda på server, namn och lösenord så är det bara att tanka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Well.. Följde podcast tutorialen i Feeder så långt jag kunde och då slutar jag i itunes och att skicka upp feeden. så.. hehe.

 

måste bara lyckas med detta att få iväg feeden rätt.

415371[/snapback]

 

Aha, du tänker så. Aja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Fattar fortfarande inte.. :blushing:

 

Okey, har laddat upp podcasten på www.fileden.com som är en gratis webhostsida, som tillåter Hotlinking.

 

kan jag använda transmit för att skicka upp feeden där?

 

Elelr måste jag ha nån form av egen hemsida för att skicka upp den? :fundersam:

 

Allt som har med Ftp är rätt nytt för mig, ursäkta dumma frågor... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är .XML filen som ska skickas upp.. kan man inte göra det manuellt? att bara ladda upp den? sen i itunes grejjen bara skriva in sökvägen till xml filen.. Eller e jag helt ute nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är .XML filen som ska skickas upp.. kan man inte göra det manuellt? att bara ladda upp den? sen i itunes grejjen bara skriva in sökvägen till xml filen..  Eller e jag helt ute nu..

415397[/snapback]

det låter som du är på rätt väg i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vafan.. Jävla Mac.. att allt ska vara så jääääääkla enkelt! :skondans: det var ju alldelles för enkelt.. var ju bara att skicka upp den manuellt, usch vad enkelt!

 

:foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Antar att det är .XML filen som ska skickas upp.. kan man inte göra det manuellt? att bara ladda upp den? sen i itunes grejjen bara skriva in sökvägen till xml filen..  Eller e jag helt ute nu..

415397[/snapback]

 

Korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe det funka fint, podcasten är uppe... :yeahbaby:

 

så har man lärt sig nått nytt.. :ThumbsUp:

 

Tack för svaren, fast ska kanske pilla mer med nåt nästa gång innan jag frågar.. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe det funka fint, podcasten är uppe...  :yeahbaby:

 

så har man lärt sig nått nytt..  :ThumbsUp:

 

Tack för svaren, fast ska kanske pilla mer med nåt nästa gång innan jag frågar..  :blushing:

415623[/snapback]

då är välkommen med fler frågor Jerry ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...