Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport


Gahnis

Rekommendera Poster

Hej hopp!

 

Börjar bli trött på kablar för internet användning helt enkelt. Kikat lite på Airport på begagnat marknaden, men även hos apple. Är det en bra lösning? Hur funkar det? Kopplas basstationen till mitt nuvarande modem?

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är busenkelt att installera Airport basstation.

Du kopplar den i den utgående porten i ditt ADSL-modem.

 

Läs i Machjälp sedan så kommer du snabbt igång.

Skriv Airport i sökrutan och du får mycket att läsa.. :lol:

 

 

Välkommen hit glömde jag skriva :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, basstationen kopplas till din befintliga basstation och du behöver ett airportkort i datort. Sedan är det bara att tuta och köra!

 

välkommen som ny till forumet!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har modem....?

 

Om det är ett vanligt modem i stället för telefon i jacket så är det inte lönt. Det blir segare än det är.

 

Dock är det någon form av bredbandsuppkopling, evt ADSL så funkar det mycket bra.

 

En mängd av burkar ute med olik hastighet, prestanda och kvalitet.

 

Apples lilla AirPort Express är faktisk bra och ger lite extra möjligheter med t.ex tillkoppling av USB skrivare eller AirTunes till stereo...

 

Men du måste ha ett mottagarkort i din dator eller som USB-dongel också.

 

Ta något som inte är för dyrt eftersom prestanda förbättras ideligen och priserna går ner.

 

Använder i olika situationer X-micro och AirPort Express. Funkar bra, dock X-micro tickar och går med endast två omstarter under två år....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright!

 

Tack för alla svar! Låter ju smidigt med Airport. Dock en fråga kvarstår... Sitter just nu inne med en MacBook från jobbet och (snart) en Imac G5. Det borde väl funka ganska bums med det "redan installerade" airport...eller behöver jag ytterligare kort för att få kontakt med Airport-basstationen?

 

Tusen Tack!!

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

 

Det finns som sagt flera olika tillverkare av trådlöst nätverk, Apple är bara en.

Netgear och D-Link är två biligare alternativ.

Själv kör jag Airport Extreme mellan iBooken och en Netgear station, funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Airportkort i din dator är det inga problem alls. Allt kopplar upp bara du sätter på datron/Airporten... sedan kan uppkllopplingen mot internet behövas konfigureras, men det är bara att följa instruktionerna... busenkelt.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt måste jag konfigurera routern(D-link) för att jag ska kunna surfa trådlöst? Funkar inte att koppla upp med macen för tillfället samtidigt som mina PC:s funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt måste jag konfigurera routern(D-link) för att jag ska kunna surfa trådlöst? Funkar inte att koppla upp med macen för tillfället samtidigt som mina PC:s funkar...

416648[/snapback]

 

 

Har du slagit på Airport i din dator

post-113-1161255616_thumb.jpg

 

Sedan bör du kolla i Nätverksinställningar att du valt Airport

 

Är nätverket krypterat måste du naturligtvis logga in..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skickade inget PM den gången (och undviker det, vill att alla ska tillgång till lösningar)

 

Har du ett fungerande trådlöst nätverk för din PC, så ska det inte vara några svårigheter för din Mac att haka på, förutsatt att du skriver in rätt lösenord ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, märkligt.

 

Jag kan citera mig själv från en annan tråd då jag presenterade problemet.

 

"Har en D-link DI-714P+, en PC går över kabel från routern och en annan PC går trådlöst. Funkar bra så långt. Nu till problemet.

 

Har en MBP, den hittar nätverket som är WEP-krypterat men kan helt enkelt inte koppla upp på nätverket. Kör inget nätverk med servrar utan bara internet. Detta känns som ett ganska enkelt problem men likt förbannat fattar jag inte hur jag ska göra. Kör med dynamisk IP på routern. Vad mer kan jag säga? Det känns helt enkelt som att routern inte tillåter en Mac eftersom det uppenbarligen funkar finfint med trådlöst internet till PC:n. Nån hjälp?

 

Kan ju bara tilläga att jag har hört att D-link inte är särskilt kompatibelt med Mac. Stämmer detta?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link ska funka ihop med Mac

 

Har du kollat i MacHjälp, Skriv Airport och du får många alternativ.

 

Här är ett:

post-113-1161259242.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna berätta lite mer om MAC. Man kan typ tillåta vissa datorer eller? Kan man då tillåta en specifik(min MBP) samtidigt som jag har kvar internettillgången till de övriga två PC:arna? Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte min starka sida, kanske någon annan kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna berätta lite mer om MAC. Man kan typ tillåta vissa datorer eller? Kan man då tillåta en specifik(min MBP) samtidigt som jag har kvar internettillgången till de övriga två PC:arna? Tack för hjälpen.

416757[/snapback]

 

Din MAC-adress hittar du under det blå äpplet överst till vänster "About This Mac" och sedan "more info" och vidare "Network" och "ethernet". Det är sex par av siffror/bokstäver separerade av : eller -. På en Windows-manick tror jag att du kan hitta den i start-menyn/run (eller vad det heter) om du skriver "ipconfig -all" eller något liknande (googla "mac adress windows" så hittar du säkert hur man gör). I din router kan du sedan som en extra säkerhet filtrera bort alla datorer utom just dina egna genom att ange dina egna datorers MAC-adresser. Inga problem att släppa in Windowsmaskiner trots att det kallas MAC-adress alltså! Kolla i manualen för just din router hur man gör.

 

Länktips:

http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...