Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

From Linux to OS X


thevil

Rekommendera Poster

Switchen behöver ju inte vara från Win. En artikel som heter From Linux to OS X beskriver lite om hur det är att hoppa in i Aqua från Pingvin-land.

 

Finns det någon Linux-användare som kan fylla på med lite egna erftarenheter kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon Linux-användare som kan fylla på med lite egna erftarenheter kanske?

 

 

Ptja, me for example ;) Jag har testat alla större Linux distar för x86 och funnit dom mer eller mindre funktionella för desktop/workstation bruk, den stora skillnaden mellan UNIX-klonen MacOS X och UNIX-klonen Linux är att i den förstnämnda så fungerar allt från scratch och ser fan så mycket snyggare ut :)

 

Dom riktigt bra distarna som kommit längst i användbarhet är SuSE, Redhat och Mandrake, alla har dock problem med grafiken iom att XFree86 är en uråldrig lösning som behöver bytas ut snarast möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid tyckt att det är lite underligt att det under de tio år som Linux har funnits inte har samlats ihop en OSS-grupp med duktiga gränssnittsnissar som kan hjälpa till att styra upp gränssnittet både på OS och på prog. Fast det är klart de enda grupperna som är mer svårstyrda än tekniker är väl en skock skrämda får och så ego-trippade-gränssnittsformgivare.

 

Ja, ja det kommer väl småningom kan jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid tyckt att det är lite underligt att det under de tio år som Linux har funnits inte har samlats ihop en OSS-grupp med duktiga gränssnittsnissar som kan hjälpa till att styra upp gränssnittet både på OS och på prog. Fast det är klart de enda grupperna som är mer svårstyrda än tekniker är väl en skock skrämda får och så ego-trippade-gränssnittsformgivare.

 

Ja, ja det kommer väl småningom kan jag tro.

 

Mja det tror inte jag, Linux är ett server-OS, där det egentligen inte behövs någon GUI, inte för den typen av användare som administrerar en serverlösning med Linux iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Yellow Dog Linux 2.3 och har egentligen inget att klaga på när det gäller användargränssnittet. Både KDE och Gnome är helt OK. Programmen som ingår är både bra och fullt tillräckliga. Man skickar med bra Office-program och webbläsare. Webbläsaren Konquerer bygger faktiskt på samma kärna som Safari.

 

Det som gjorde att jag tröttnade var bristen på skrivardrivrutiner och att det saknades stöd för mitt modem (innan jag fick bredband).

 

Att det inte fanns svensk språkversion gjorde också att stödet för ÅÄÖ med Apples USB-tangentbord inte fungerade.

 

Eventuellt har man löst detta i YDL 3.0, men den har jag inte testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Det är väl bara att lägga in en egen keymap? Borde väl inte va så svårt.

 

Dom flesta jag känner som kör linux... har bytt till FreeBSD ;)

 

Men vad jag tänkte säga var att dom inte verkar bry sig så mycket om hur det ser ut. Det är fulare än windows 2000, hur man än vänder och vrider på det, men dom verkar klara sig bra med att bara byta bakgrundsbild då och då. Fast ingen av dom skulle ha nåt emot en G5:a, även om dom är långt ifrån att köpa en själva. Bara det är ju en klar förbättring mot hur det var för 5 år sen eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...