Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

54Mpbs i Mbit?


phreakii

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag googlade och sökte även här igår men fann inget svar..

 

Vad motsvarar och kan jag räkna med för hastighet i Mbit om jag kör via Airporten, 54Mpbs?

Jag har nämnligen precis uppgraderat mitt bredband från 10 in/ut och har inte haft problem att ligga på denna hastighet vid nedladdning eller TP-test..

Men nu är uppgraderingen ska vara klar till 30/30, så kommer jag inte över dessa hastigheter, kanske upp mot 12Mbit, men detta anser jag inte en höjning och ser de som ett problem från deras sida eftersom dem nu felsöker och felsöker.. Har provat med att köra med tråd men TP-testerna är inte bra fortfarande..

 

Så egentligen undrar jag bara vad hastigheten i Mpbs motsvarar i Mbit?

 

 

Har jag missat en redan existerande tråd de ber jag om ursäkt för ny tråd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mbps = Mega bits per second = megabit per sekund. (Inte Mpbs alltså)

Litet b = bit.

Stort B = byte.

1 byte = 8 bitar.

 

Du har dessutom litet extra info i de paket som skickas, så räkna med 1 nyttig byte = 10 bit. Alltså 54Mbps = 5,4MB per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mbps = Mega bits per second = megabit per sekund. (Inte Mpbs alltså)

Litet b = bit.

Stort B = byte.

1 byte = 8 bitar.

 

Du har dessutom litet extra info i de paket som skickas, så räkna med 1 nyttig byte = 10 bit. Alltså 54Mbps = 5,4MB per sekund.

412958[/snapback]

 

Ok, tack! :)

 

Men med den 54Mbps kan jag TP-testa mig och ladda ned med 10Mbit, hur kommer de sig då eller är de jag som inte fattar poängen med de här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! :)

 

Men med den 54Mbps kan jag TP-testa mig och ladda ned med 10Mbit, hur kommer de sig då eller är de jag som inte fattar poängen med de här?

412963[/snapback]

Du kommer aldrig upp i 54Mpbs i ditt trådlösa nätverk. Ska du mäta måste du först veta hur snabb kommunikation du har mellan routern och datorn, ELLER så kopplar du in en kabel när du ska köra TPtest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig upp i 54Mpbs i ditt trådlösa nätverk. Ska du mäta måste du först veta  hur snabb kommunikation du har mellan routern och datorn, ELLER så kopplar du in en kabel när du ska köra TPtest.

412974[/snapback]

 

Nu blir de rörigt här..

 

Som sagt, så med de trådlösa från Macen, 54mpbs till min router 108mpbs, kan jag utnyttja mitt bredband 10/10 och får denna hastighet ner och upp.. Men nu när jag uppgraderat till 30/30, så kommer jag marginellt över 10 ändå.. Så då undrade jag om de var min trådlösa hastighet som satte stopp för detta eller inte.. För när jag kör kabel så blir skillnaderna små där också.. Så om man säger vad skulle 54 klara i mbit, för 10mbit klarar de galant.. För jag anser att klarar inte kabel 30mbit så måste ju problemet ligga där, men ville dock utesluta att de trådlösa 54 inte är flaskhalsen, just trådlöst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! :)

 

Men med den 54Mbps kan jag TP-testa mig och ladda ned med 10Mbit, hur kommer de sig då eller är de jag som inte fattar poängen med de här?

412963[/snapback]

Det kan du eftersom 54 megabit/s är mer än 10 megabit/s. Flaskhalsen ligger alltså på Internet och inte på ditt lokala nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du eftersom 54 megabit/s är mer än 10 megabit/s. Flaskhalsen ligger alltså på Internet och inte på ditt lokala nätverk.

412984[/snapback]

 

Tack för hjälpen! Då ska de ju klara 30 utan problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

54 Mbit är den nominella hastigheten. Eftersom trådlöst nätverk kräver så mycket mer overhead för att skicka information är den faktiska datagenomströmning bara kring hälften och det i sin tur förutsätter att sändningsförhållanden är som gynnsammast. Ett rum längre bort kanske hastigheten är halverad igen, två rum bort ytterligare en halvering och till slut är man nere i 1-2 megabit.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en airport klientkontroll i datorn där du ser vilken hastighet du har i ditt trådlösa nätverk. Någon som vet om det finns bra program till Mac för att kunna optimera trådlösa nätverk? Det vore intressant att se vad som mina grannar använder och som stör mitt nätverk. Jag tappar ganska mycket i hastighet ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..du får ha en betytligt bättre leverantör än vad jag har om du verkligen ska få ut dina 30 Mbit/s. Jag har Bredbandsbolaget och borde ha 24 Mbit/s men det har jag aldrig fått..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..du får ha en betytligt bättre leverantör än vad jag har om du verkligen ska få ut dina 30 Mbit/s. Jag har Bredbandsbolaget och borde ha 24 Mbit/s men det har jag aldrig fått..

413017[/snapback]

 

 

Jag sitter på fiber, stadsnät..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 Mbit är den nominella hastigheten. Eftersom trådlöst nätverk kräver så mycket mer overhead för att skicka information är den faktiska datagenomströmning bara kring hälften och det i sin tur förutsätter att sändningsförhållanden är som gynnsammast. Ett rum längre bort kanske hastigheten är halverad igen, två rum bort ytterligare en halvering och till slut är man nere i 1-2 megabit.

 

//Thomas

413012[/snapback]

 

Tack för hjälpen Thomas!

 

Men de borde inte vara ngt problem för min del, har routern ca 4 meter ifrån maskinen, och jag har ju dessutom testat med kabel också, men all information är lärorik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..du får ha en betytligt bättre leverantör än vad jag har om du verkligen ska få ut dina 30 Mbit/s. Jag har Bredbandsbolaget och borde ha 24 Mbit/s men det har jag aldrig fått..

413017[/snapback]

 

Betalar du för 24 Mbit/s ska du ha det också. Ring och klaga! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalar du för 24 Mbit/s ska du ha det också. Ring och klaga!  :byrakrat:

413461[/snapback]

24Mbit/s kostar skjortan, det har ingen vanlig dödlig råd med.

 

Däremot kan man ha råd med ADSL som har UPP TILL 24 Mbit/s. Men då ska det vara långsammare än närmaste steg nedåt (8 Mbit/s??) för att man ska ha en chans att få pengar tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24Mbit/s kostar skjortan, det har ingen vanlig dödlig råd med.

 

Däremot kan man ha råd med ADSL som har UPP TILL 24 Mbit/s. Men då ska det vara långsammare än närmaste steg nedåt (8 Mbit/s??) för att man ska ha en chans att få pengar tillbaka.

413496[/snapback]

 

Nu föreslog ju inte jag pengar tillbaka utan att han skulle klaga. Det brukar nämnligen löna sig då de skruvar upp hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 mbit för 69 kr/mån :) eller 100 mbit för 99 kr /mån. Lundsstadsnät :)

415658[/snapback]

 

Campus ja? De var vad en vän betalade där iaf, resterande nät vet jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campus ja? De var vad en vän betalade där iaf, resterande nät vet jag inte..

415668[/snapback]

mm, det gäller bara nationer osv. vanliga människor får nöja sig med deras ADSL på 24Mbit (som jag har). tankar sällan över 1MB/s, men det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu föreslog ju inte jag pengar tillbaka utan att han skulle klaga. Det brukar nämnligen löna sig då de skruvar upp hastigheten.

413504[/snapback]

 

Det kör jag också på. Fungerar utmärkt, även om deras autogirofunktion är lite konstigt... ibland drar dom för 1 månad, ibland för 3. Dom drar visserligen inte för mycket pengar, men ibland blir man lite konfunderad :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...