Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Piles" var det någonsin på riktigt?


palegolas

Rekommendera Poster

Piles.. det dök upp och försvann som ett spöke som man bara hörde ekot av.

(För er som inte hört talas om Piles, så var det kort beskrivet ett nytt sätt att sortera filer på som ryktades lanseras i Mac OS X 10.2.. tror jag.. typ.)

 

Jag blir faktiskt irriterad när jag inser att Explorerläget i Windows förmodligen är det mest överskådliga sättet att browsa bland mappstrukturer hittills. Överskådligt och FUUUUUULT och schematiskt. Lätt att förstå så snart man listat ut vad dom små plus- och minustecknen betyder, och lätt att flytta på saker från en plats till en annan utan att lämna vyn på något sätt. Trots det så bara hatar jag det för det är så fult och schematiskt.

Kanske en dag så dyker den optimala filbrowsern upp och man utbrister "ÅååÅHhh va skönt. Äntligen!"

iPhoto visade ju hur man kunde navigera bland bilder på ett ytterst naturligt sätt. Man tittar efter bilder helt enkelt, söker med ögat, zoomar ut, tittar, zoomar in. Tänk om man kunde hitta på ett liknande sätt att navigera bland dokument av andra slag också.

 

Jag vet inte vad Piles skulle ha tillfört, förmodligen mer kaos, och det skulle säkerligen drälla av små högar med dokument och filer där man tyckte det var smidigt att lägga dom så länge... som jättemånga högar med i grund och botten samma funktion som skrivbordet eller alla mappar man döpt till inbox, temporärt, misc, sålänge, tillfälligt, flyttas, sorteras, downloads, skisser, diverse, osv... eller?

 

Vad tycker ni om för filnavigeringslösningar, och vad tycker ni illa om, och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag väntar fortfarande på en sökmotor som är kopplad till min hjärna.

 

I brist på det skulle jag kunna tänka mig att man helt enkelt bara kunde börja skriva i Finder. Inte klicka nånstans eller så, bara skriva "rätt ut i luften". För varje ord jag skrev skulle det bli färre och färre träffar i en lista...

 

Det skulle funka på text iaf.

 

För mp3/musik skulle varje fil automatiskt innehålla hela låttexten, inspelningsår, artist, album et c som var sökbart på samma sätt.

 

Bilder: Jag klickar på en bild av min son Kalle, och sen anger jag att det här är min son Kalle. Då fattar datorn att min mamma är Kalles farmor, min hustru är Kalles mamma (om jag inte är omgift) osv. Sedan identifierar systemet automatiskt alla bilder av Kalle. Liknande sker för platser osv. Allt är sökbart, naturligtvis. Bollar, bilar, bord et c identifieras automatiskt.

 

Då skulle man inte behöva ha nån mappstruktur. Allt kan läggas i en enda mapp huller om buller. När jag behöver nåt så skriver jag bara "Kalle son" och sen kommer alla bilder upp där Kalle är med, alla texter som handlar om min son kommer upp (dock inte mailen till min kompis Kalle).

 

Vore nice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Jag blir faktiskt irriterad när jag inser att Explorerläget i Windows förmodligen är det mest överskådliga sättet att browsa bland mappstrukturer hittills.

Är inte kolmnvy i Finder (OS X) i princip detsamma? Nej, inte riktigt kanske, i Windows ser man flera förgreningar samtidigt och i Finder bara en. 1-0 till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piles-ryktet startades av att någon fick Exposé beskrivet för sig. Den personen tipsade en ryktessida som i sin tur gjorde lite mer research och hittade Apples gamla patent på piles. De tog för givet att det var den tekniken som skulle komma. Sedan var snöbollen i rullning inklusive någons flash-variant av hur det skulle kunna se ut och intervjuer med någon av upphovsmakarna till piles.

 

Den variant jag använder när jag jobbar med mycket filer är två öppna fönster under varandra, båda i kolumn-vy. Funkar strålande. Sedan har man ju de vanligaste mapparna tillagda i verktygslisten också.

 

Windows Explorer gillar jag faktiskt inte alls. Det jag saknar mest är mer support för meta-data för olika filer och möjlighet att enkelt lägga till kommentarer i spara-dialogerna och direkt i Finder (utan att behöva visa info).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickar på en bild av min son Kalle, och sen anger jag att det här är min son Kalle. Då fattar datorn att min mamma är Kalles farmor, min hustru är Kalles mamma (om jag inte är omgift) osv.

Det skulle kunna bli roligt i dessa tider med nya varianter av kärnfamiljen var och varannan månad.

 

Jag: Det här är Kalle. Kalle är min son.

Mac: Har Kalle en pappa och en mamma eller två pappor eller två mammor?

Jag: Jag är Kalles pappa. Kalle har en pappa och en mamma.

Mac: Är Kalles mamma din nuvarande fru eller din före detta fru eller den där tjejen du tog med hem vecka 43, 1999?

Et cetera...

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, Apple har lovat att dom rippat tillräckligt från utforskaren i Windows för den "nya" findern så förhoppningvis kan man snart lika lätt och smidigt hantera filer och mappar i MacOS X som man har kunnat i Windows sedan 1995.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vill helt enkelt ha Macintosh Explorer:

http://www.ragesw.com/mac_see.php

 

 

Själv har jag aldrig haft några problem med att hitta mina filer på min hd, och kolumnvyn i OS X är kanonbra! Jobbar precis som Thevil med två kolumnfönster och det är supersmidigt.

Panthers nya Finderlösningar verkar för övrigt underbara!

 

Sen att jag är sjukligt organisatorisk har nog hjälpt till en del också... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Med hjälp av spring loaded folders och kolumnvy har jag inga problem alls att navigera eller ens att flytta filer (funkar mycket bättre än gamla mac os "öppna tusen fönster men stäng hela tiden det förra"-variant). Själv har jag spring loaded folders avstängt men mellanslag är ju alltid på och så slipper jag att den automatiskt öppnar en mapp bara för att jag håller nånting över den.

 

Och eftersom OS X är så smart när det gäller markeringar och drag&drop så funkar det även väldigt bra att som thevil ha två finderfönster öppna samtidigt. Man kan ju markera saker i det ena, byta till det andra och leta sig rätt, för att sedan utan att byta till det andra fönstrer ta tag i en av dom markerade filerna och dra dom dit dom skall. Väldigt bra om man t ex har liten skärm och har svårt att passa in två finderfönster på skärmen utan att det ena täcks av det andra - det gör helt enkelt ingenting om det täcks, så länge en av dom markerade filerna syns.

 

Sist men inte minst så hjälper det ju faktiskt väldigt mycket om man sorterar sina filer och program ordentligt så man inte måste hålla på att flyga runt på disken hela tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan allt bli bättre och det är kul, men själv tycker jag inte att det är särskilt svårt att navigera i OSX. Kör samma variant som thevil...

 

Men som "Bronen" påpekar så är det naturligtvis bra om man är strukturerad från början, det brukar medföra att man slipper leta och kopiera filer. Tyckter inte det är så krångligt i 9:an heller...fungerar finfint på jobbet med alla cadritningar i olika versioner och status blandat med bilder och textdokument som hör till div projekt hit och dit... Sen har man ju kollegor som man ideligen får använda cmd+F för att hitta en fil de sparat ner minuten innan...Puh..!

 

/Moog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det att Piles sparas till 10.4. (OBS! Ren spekulation). Det är fascinerande hur jag sedan 10.1 tyckt att X är "färdigt". Men vid varje ny uppdatering har det funnits så stora förbättrringar att den förra versionen känns "gammal" och "ofärdig".

 

Apple har varit väldigt duktiga på att "sprida" godbitarna så att köptarmen, åtminstone på oss "pryltokiga", aktiveras. Eller så är det bara en naturlig del i OS X evolution.

 

En sak jag saknar i OS X, och som borde komma naturligt, är klipp och klistra av filer (vi har redan kopiera och klistra). Det borde Apple sno av MS och Windows snarast (om, och i så fall av vilka, MS snott det av vet jag inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Är inte kolmnvy i Finder (OS X) i princip detsamma? Nej, inte riktigt kanske, i Windows ser man flera förgreningar samtidigt och i Finder bara en. 1-0 till Windows.

Vadå flera förgreningar samtidigt? Om jag förstår vad du menar så har man kunnat det på Macen sen 1990. "Som lista" med utfällningstrianglarna. Jag ser Windows lösning som en efterapning av det, med "+" och "-" i stället för trianglar.

 

OSX "kolumnvy" tycker jag är gräslig. Den gör fildialogerna till en pina. Fildialogerna är en pina från alla synvinklar förresten. Ja, bättre filnavigering vill jag ha, men inte med långa listor. Den "överskådligheten" är ganska måttlig. Det går att göra det lättare att hitta. OS9's "spring-loaded folders" är en idé åt rätt håll. Jag vill navigera med mycket bildigenkänning, känna igen mej i olika mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OSX "kolumnvy" tycker jag är gräslig. Den gör fildialogerna till en pina. Fildialogerna är en pina från alla synvinklar förresten. Ja, bättre filnavigering vill jag ha, men inte med långa listor. Den "överskådligheten" är ganska måttlig. Det går att göra det lättare att hitta. OS9's "spring-loaded folders" är en idé åt rätt håll. Jag vill navigera med mycket bildigenkänning, känna igen mej i olika mappar.

 

Håller absolut inte med. Kolumnvyn är otroligt bra! Så bra, att jag skulle vilja använda symbolvyn eftersom symbolerna är så snygga, men jag kan inte motivera mig själv till att släppa överskådligheten i kolumnvyn...!

 

Som tur är kan man ju själv välja hur man vill se det.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...