Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn seg med Max OS X


drew

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett litet problem, när jag installerade OS X så började datorn sega rätt mycket. När jag ska växla mellan program så tar det ett tag och den segar t.o.m när jag sak flytta över filer från en mapp till en annan.

Vad kan jag göra för att åtgärda detta? Tänke att man kanske kunde öka på minnet för programmen men hur gör man det på OS X?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öka minnestilldelningen i X behövs inte, det liksom sköter sig själv...

Du kanske borde titta över hur mycket RAM-minne du har istället, MacOS X älskar få mycket minnesmoduler insatta.

 

Vad du har för typ av Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vilken dator har du? Hur mycket RAM?

 

Mac OS X tilldelar automatiskt så mycket RAM som varje program behöver.

Du bör ha minst 512 MB RAM för att det ska flyta.

 

Om du har ett äldre grafikkort, eller bara vill avlasta processorn, kan du intstallera ShadowKiller för att ta bort skuggorna bakom fönstrena och menyn, och snabba upp datorn lite.

 

Är det Jaguar 10.2 du installerat? Det är mycket kvickare än 10.1, och Panther kommer att ge gamla datorer ytterligare en fartökning.

 

Alltså: Senaste versionen av systemet, mycket RAM, och så ShadowKiller.

 

Edit: Se till att det finns mycket plats kvar på hårddisken, typ 2-3 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag väntar med spänning på Panther. :D

 

Jag har en iBook 300 mhz men en extern hårdisk på 40 gig.

 

När vi ändå pratar om Panther, vad är nytt i jämförelse med 10.2 som jag har nu?

 

Mvh

 

Ps.Tack för hjälpen. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en eMac 700mhz med 128 i RAM. Med 10.1 funkade det helt OK och flöt på bra även med många program öppna. Sedan jag uppdaterade till 10.2 går det dock riktigt segt och man drar sig verkligen för att starta Word eller Direct Connect. Självklart behöver jag mer minne och nu har jag äntligen pengar till det också. Detta gör att jag har två frågor:

 

1. Jag funderar på att köpa till 512 så att jag får 640 totalt. Räcker det gott och väl för att det ska flyta på bra ett tag framöver, eller ska jag fläska på med ännu mer när jag ändå är i farten? (Det mest minneskrävande jag gör är väl att ha iTunes, Safari, Word och DC igång samtidigt som jag bränner en skiva)

 

2. I eMacen finns, vad jag förstått, två minnesplatser där de 128MB som jag har tar upp en plats. Det här kanske är en dum fråga, men spelar det någon som helst roll om jag installerar ett minne på 512 (128 på ena platsen, 512 på den andra), eller om jag installerar tex 256 på ena platsen och 256 på den andra? (bortsett då, från skillnaden på 128MB i totalt minne)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 10.1 funkade det helt OK och flöt på bra även med många program öppna. Sedan jag uppdaterade till 10.2 går det dock riktigt segt och man drar sig verkligen för att starta Word eller Direct Connect.

Det var konstigt. Har inte hört talas om någon som inte tycker att 10.2 är snabbare än 10.1 tidigare.

Du kanske ska testa att installera om och välja att formatera skivan vid installationen. Har för mig att vissa hade problem efter en "Arkivera & Installera" variant. (Om det inte redan var så du gjorde förstås.)

 

640mb borde räcka för att få upp farten, tror det krävs ganska mycket till för att det ska märkas ordentligt.

 

Du kan ju för säkerhets skull kontrollera så du inte har några små tilläggs-program (eller möjligen DC-programmet) som har en minnesläcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag funderar på att köpa till 512 så att jag får 640 totalt. Räcker det gott och väl för att det ska flyta på bra ett tag framöver, eller ska jag fläska på med ännu mer när jag ändå är i farten? (Det mest minneskrävande jag gör är väl att ha iTunes, Safari, Word och DC igång samtidigt som jag bränner en skiva)

Köp så mycket du anser dig ha råd med. Minne får man aldrig för mycket av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska testa att installera om och välja att formatera skivan vid installationen. Har för mig att vissa hade problem efter en "Arkivera & Installera" variant. (Om det inte redan var så du gjorde förstås.)

 

640mb borde räcka för att få upp farten, tror det krävs ganska mycket till för att det ska märkas ordentligt.

 

Du kan ju för säkerhets skull kontrollera så du inte har några små tilläggs-program (eller möjligen DC-programmet) som har en minnesläcka.

Tack för hjälpen allihop. Formatera skivan blir nog lite svårt, då jag bara har en HD utan partitioner som dessutom innehåller all min musik. Jag får väl vänta tills jag köpt en HD till, för det behövs nog snart.

 

Hur kontrollerar jag om ett program "läcker" minne?

 

Sedan undrar jag om någon har svar på min minnes-installations-fråga också: Spelar det någon som helst roll om man fördelar minnet jämnt eller ojämnt över minnesplatserna i datorn? (tex. 128+512 resp. 256+256)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

Känner att jag måste tipsa om "Cocktail" - www.dicom.se och "Mc Janitor" när min OSX segar brukar jag använda Macjanitor och köra alla tasks.

 

MVH Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

General: Nej på din dator spelar det ingen som hellst roll, mer än att du får mer minne genom att sätta i en extra 512:a istället för att byta tillt vå 256:or. Tycker deffinitivt du skall köpa en 512:a, så kan du ju alltid byta ut 128:an mot en till 512:a senare om du har lust och råd.

 

Och jag förstår att det har segat för dig. 128 meg är fruktansvärt lite minne för OS X. Jag skulle tro att min gamla G4 500 gick bra mycket bättre än din med många program öppna, med sina ändå rätt pyttiga 384 MB. Jaguar vill nog ha minst 128 meg bara till sig själv liksom, hellst mer. Vad som blir över för program då är ju inte mycket. Jag skulle tro att ditt system i princip kör på virtuellt minne, vilket milt sagt är hämmande för prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 256 MB i min dator när jag köpte den, jag tyckte att 10.2.6 funkade förbluffande bra på så pass lite minne men lite senare köpte jag til ytterligare 768 MB = tot 1024 MB, konstigt nog så kändes det inte som om steget mellan 256 till 1024 var sådär jättestort. :o:blink:

 

Får hoppas att Panther är bättre på att utnyttja minnet än vad Jaguar är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...