Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iWork


Poze

Rekommendera Poster

Hej!

 

Läste om Pages i ordbehandlingstråden och vad jag förstod så var det kompatibelt med MS Word.

 

Hur är det med de andra två office-programmen man använder, Excel och Powerpoint? Kan jag läsa in Powerpointfiler i Keynote? Finns det andra program som kan detta? Jag kan ju visserligen skaffa mig Office för OS X men kunde jag slippa det vore det bättre ju :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa Powerpoint filer med Keynote och dessutom spara Keynote filerna som Powerpoint. Excel stöd tror jag iWork inte har, är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är iWork överlag jämfört med Office? Tycker att Office klarar av det jag vill det ska klara av, men ibland undrar man om utvecklarna överhuvudtaget tänkt (avstavning och liknande fungerar ALDRIG bra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa saker kan iWork vara bättre men enligt mig är programmet en aning klent. Själv föredrar jag MS Office. Det är lättare att använda samma program som resten av (PC) världen.

 

PS. Själv har jag iWork '05. Vet inte hur bra '06 versionen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är iWork överlag jämfört med Office? Tycker att Office klarar av det jag vill det ska klara av, men ibland undrar man om utvecklarna överhuvudtaget tänkt (avstavning och liknande fungerar ALDRIG bra).

407630[/snapback]

 

Keynote är betydligt flashigare än PowerPoint - enklare, smidigare, hur bra och fint som helst.

Pages är en kombination av ordbehandlingsprogram (typ Word) och layoutprogram (typ PageMaker). Layoutfunktionerna är betydligt smidigare än de röriga som finns i Word och orbehandlingsdelen är väldigt bra, det man kan sakna är att Pages inte har stöd för kommentarer från flera användare, men den funktionen har jag inget behov av.

 

Det är ett amerikanskt program, men tycker den klarar svensk avstavning hyffsat. Men visst kan man behöva hjälpa till med mjuk avstavning ibland... "Problemet" är att svenska språket är mycket mer komplicerat gällande avstavning och grammatik än engelska och många andra språk. Vi har visserligen tydliga och klar regler, men samtidigt också enormt mycket undantag och det är detta som stökar till det för mjukvaruutvecklarna. Vårt språk är mer skapat efter hur det låter än vilka bokstäver som ligger i en viss följd. Det är väldigt svårt att skapa en bra logik för detta rent mjukvarumässigt. Engelska, tyska, franska, italienskan - de är mycket enklare och rakare här.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa saker kan iWork vara bättre men enligt mig är programmet en aning klent. Själv föredrar jag MS Office. Det är lättare att använda samma program som resten av (PC) världen.

407637[/snapback]

 

Möjligen lättare, men inte alls lika roligt.

På min PC körde jag Lotus SmartSuite med Lotus WordPro och det var jättekul. :)

WordPro slår ju Word med hästlängder. Jag har aldrig accepterat att välja något bara för att "alla andra" gör det. Jag kollar upp alla alternativ och väljer det som fungerar bäst med min personlighet och sätt att fungera.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka summera detta och se om jag har fått det klart för mig.

 

Det är en smaksak vilket jag väljer.

Jag kan, om jag vill, använda iWork utan att det innebär problem om jag t.ex. i skolan vill redigera i Word (samt skicka till kompisar och liknande)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om iWork då jag inte har blivit Mac:are än...men av det jag hört så ska det inte bli några större problem. Min skola hänger kvar vid win98 och det office som hörde till då...villket kan knasa till det...men jag tror inte att iWork skulle göra det hela krångligare.

Själv ska jag dock nog skaffa office MS när jag inhandlar min mac pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ska jag dock nog skaffa office MS när jag inhandlar min mac pro...

407837[/snapback]

Microsoft Office 2004 för Mac - Standard Edition SEK 5.190,00

AppleWorks 6.2.9 SEK 950,00

iWork '06 SEK 795,00

 

Priset talar för sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Office 2004 för Mac - Standard Edition  SEK 5.190,00

AppleWorks 6.2.9  SEK 950,00

iWork '06  SEK 795,00

 

Priset talar för sig själv.

407848[/snapback]

 

Ganska intressant att studentutgåvan av Office "bara" kostar drygt 1600kr och att man då får fem licenser (vet iofs inte hur många man får med vanliga utgåvan). Så ingen bör ju behöva betala 5200kr för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan, om jag vill, använda iWork utan att det innebär problem om jag t.ex. i skolan vill redigera i Word (samt skicka till kompisar och liknande)?

407664[/snapback]

 

Pages (iWork) använder Mac OS X inbyggda konverteringsrutiner för Word dokument.

Keynote (iWork) är kompatibelt med PowerPoint.

Det man inte får i iWork är Excel kompatibilitet.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara att när jag satt o jobbade på skolan med en kille så skrev han en bit av vår uppsatts i Pages och skickade till mig, och av någon konstig anledning var den skyddad, så jag kunde inte kopiera in texten i mitt Neo Office dokument. kanske var en konstig inställning hos honom, men det gav iaf mig intrycket att Pages är något man använder när man gör layout till ett reklamblad eller en tidning, det hör inte hemma i akademiska kretsar eller kontor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gav iaf mig intrycket att Pages är något man använder när man gör layout till ett reklamblad eller en tidning, det hör inte hemma i akademiska kretsar eller kontor.

407987[/snapback]

Det verkar inte som om du testat det själv. Inte för att jag har använt det särskilt mycket, men det funkar helt klart som en ordbehandlare. Gillar det mycket bättre än MS Word.

 

Apple själva säger också att det är en ordbehandlare:

"Pages. Denna stilfulla ordbehandlare har alla verktyg du behöver."

http://www.apple.com/se/software/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara att när jag satt o jobbade på skolan med en kille så skrev han en bit av vår uppsatts i Pages och skickade till mig, och av någon konstig anledning var den skyddad, så jag kunde inte kopiera in texten i mitt Neo Office dokument. kanske var en konstig inställning hos honom, men det gav iaf mig intrycket att Pages är något man använder när man gör layout till ett reklamblad eller en tidning, det hör inte hemma i akademiska kretsar eller kontor.

407987[/snapback]

 

 

Jag har ingen aning hur han exporterade dokumentet, men uppenbarligen har du inga egna erfarenheter av Pages. Pages har utmärkta ordbehandlingsfunktioner, sidfötter, sidhuvuden, fotnoter, olika sidnumreringsval, indexfunktion för innehållsförteckning, en avancerad statistikfunktion (ordräknare m m), som vida överstiger något layoutprograms ordbehandlingsfunktion. Som ordbehandlare är Pages betydligt mer avancerad än ordbehandlren i AppleWorks. Jag är själv universitetsutbildad och vet vilka krav som ställs när man skriver en C-uppsats och liknande och vad jag kan se så är Pages alldeles utmärkt för sådant. Jag tycker den är snabbare och mer intuitiv än röriga Word. Pages är en sann dokumenbehandlare i ordets rätta bemärkelse. Jag har lång erfarenhet av många ordbehandlare av många olika fabrikat, på PC var mitt eget val Lotus WordPro, och jag kan ärligt säga att Pages tillhör eliten. Rent funktionsmässigt så påminner den mycket om Lotus Ami Pro v3.01 som länge var min favorit (tills Lotus ersatte den med WordPro). Ami Pro fick ju pris som bästa och mest lättanvända Windows ordbehandlaren på sin tid (detta var 1993). Givetvis har Pages många fler funktioner, men just tankesättet liknar. Ami Pro var en härlig ordbehandlare med fina inbyggda ritfunktioner.

 

Det är lätt att med Pages dela in dokumentet i olika delar, med titelsida, försättsblad, innehållsförteckning, indexsida, olika kapitel och så vidare. Den har ett enkelt och bra sätt att jobba med olika styckeformat. Däremot så är tankesättet helt annorlunda än Word, är man van vid Word och går till Pages blir man troligen väldigt förvirrad. Saker och ting ligger på helt andra ställen och fungerar annorlunda.

 

Enda nackdelen med det, är att de typografiska citationstecknen är enligt anglosaxis standard och ej enligt svensk. Sen kan man ju se det som en nackdel att det saknas gruppfunktioner i Pages, det är alltså inget val för arbetsgrupper där man vill lägga in kommentarer från olika användare i samma dokument. Den funktionen har inte Pages. Det är den egentliga skillnaden mot Word + att Pages då är lättare att skapa layouter och trycksaker med.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...