Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivreparation


extralars

Rekommendera Poster

I ungarnas användarkonto kan man reparera diskarna i Skivverktyg och då markeras den externa firewire-disken som att det är fel på den. Sägas ska att de inte har behörighet till den*. Det är nog orsaken, för i mitt eget konto är den felfri. Men man får ju skrämselhicka när det står att felet inte kan repareras. Felet är alltså att programmet inte kan återställa behörigheten, men det var ju inte tänkt så heller...

 

*Av erfarenhet vet jag att ungar kan härja hur mycket som helst på en dator. Det tycker att det är kul...kan inte förstå det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparerar du "skivbehörigheter" eller "skiva"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan. Disken. Skivbehörigheter går väl bara att reparera på startskivan?

407181[/snapback]

Nä, det är tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivbehörigheter går väl bara att reparera på startskivan?

407181[/snapback]

Nej, det kan du göra på alla skivor med ett System på och du kan installera ett system på vilken disk du vill. Och du skrev "behörigheter" i din första post, vilket var dubbeltydligt.

 

Om man reparerar skivbehörigheter tror jag det kan skilja på vem som är inloggad, men "Skivan" borde inte kunna skilja. Jag har ingen förklaring till det som händer hos dig, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att snacka dator i ett forum alla gånger. Vi missförstår och pratar förbi varandra. När jag skrev behörighet menade jag att ungarna inte kommer åt skivan, den är låst till ägaren, alltså mig och mitt konto. Och när jag skrev startskivan menade jag naturligtvis alla diskar eller partitioner där det finns en systemmapp. Jag har bara en, därför skrev jag som jag gjorde, startskivan.

 

Men vad Tobberoth menar med ”Nä, det är tvärtom.” undrar jag fortfarande över.

 

Jag vill gärna lämna en tråd klokare än när jag trädde in i den.

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen har antagligen inte med Disc Utility (Skivverktyg) att göra.

Om du trycker CMD+I och tittar på motsvarande information:

 

Du ska alltså sätta "Others" till "Read only" om du vill att dina barn ska kunna läsa men inte ta bort, eller "Read & Write" om de ska ha samma behörigheter som du.

 

Posta en skärmdump om du vill att jag ska ta en titt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså sätta "Others" till "Read only" om du vill att dina barn ska kunna läsa men inte ta bort, eller "Read & Write" om de ska ha samma behörigheter som du.

407647[/snapback]

Tack för erbjudandet! Men jag har medvetet satt behörigheten till "Ingen åtkomst" för där finns material som jag vill ha för mig själv. Jag antar att denna inställning också ger nu nämnda effekt i Skivverktyg. Men Apple borde skriva i skivverktygsprogrammet ”Du kan inte reparera denna skiva eftersom du inte har behörighet till den” eller nåt i den stilen, i stället för att påstå att det är fel på den, när man är inloggad utan att ha behörighet till skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad Tobberoth menar med ”Nä, det är tvärtom.” undrar jag fortfarande över.

407527[/snapback]

Det undrar jag också. Enligt min åsikt är han ute och cyklar, troligen pga missuppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, var ett missförstånd. Jag trodde han menade att man behövde startskivan för att reparera diskbehörigheter istället för disken, när det är tvärtom, man behöver startdisken för att reparera disken men inte diskbehörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...