Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med mySQL...


Tobberoth

Rekommendera Poster

Efter att ha lyckats få apples inbyggda apache och php att fungera på min macbook blev jag sugen på att ha mySQL på sidan jag hostar också, så jag laddade ner senaste versionen från den officiella sidan och installerade, har satt igång den i system preferences...

 

Nu är frågan, hur använder jag det O.o

 

Jag har installerat phpMyAdmin, men lyckas inte riktigt reda ut det hela... den vill att jag ska göra en setup så den hittar SQL servern (vilket ju är rätt självklart), men jag förstår inte rktigt hur jag fixar det. Gick in i phpfoldern/scripts och öppnade setup.php i firefox... det fungerade verkligen inte, blev bara en massa kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har struntat totalt i phpMyAdmin och laddade ner MacSQL istället. Med det kan jag koppla till mySQL servern... men det kan jag INTE i php dokument om jag försöker. Det kommer följande felmedellande:

 

Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Library/WebServer/Documents/PHPGames/SQLtest.php on line 29

Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2)

 

Har verkligen ingen aning vad detta betyder... varför kan MacSQL connecta med default settings men inte php?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, förresten - du använder din Macbook som server? :)

407239[/snapback]

Det stämmer! Det är mest ett "läroprojekt" så att säga, har inte igång macbooken 24/7, då är jag rädd att den däckat ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem att kompilera om PHP, det klarar jag nog... frågan är, hur gör jag med det förinstallerade? Slänger det på nått sätt eller struntar i det? Skrivs det över automatiskt kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, med administrativa rättigheter ska det skrivas över automatiskt.

 

Nedanstående är ett utklipp från http://developer.apple.com/internet/opensource/php.html. Notera dock att PostGresSQL kan du vara utan :)

http://developer.apple.com/internet/opensource/php.html[/url]']Initial Steps

First, get the most recent source code of PHP. There may be a later version since the time of this publication. Download the file to a convenient directory. (I’ve created a directory called /apps for PHP and other UNIX applications I need to install.) Decompress the downloaded file with the following commands:

 

shell> gunzip php-4.3.4.tar.gz

shell> tar xf php-4.3.4.tar

You’ll now have a directory called /apps/php-4.3.4. At this point you can do a basic, no-frills PHP installation:

 

shell> cd php-4.3.4

shell> ./configure --with-apxs

shell> make

shell> sudo make install

As you add more modules to your installation, you’ll also need more flags in the ./configure command. For example, if you followed Apple Internet Developer’s instructions for installing MySQL or PostgreSQL, you could add either of the following flags to ./configure to make PHP aware of your preferred database:

 

shell> ./configure --with-mysql=/usr/local/mysql \

--with-pgsql=/usr/local

(Note that PHP assumes most libraries will be in /usr/local. In the above command, I had to make PHP aware that MySQL was not installed in the default directory.)

Dvs. installera först mySQL och kompilera därefter om PHP-koden och allt ska väl fungera korrekt :ThumbsUp: . Inte riktigt lika enkelt som på Windows-plattformen, men ack så mycket säkrare!

 

Tips är att också installera GD, så du kan hantera bilder etc. direkt i PHP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, har du satt ett lösenord för root-kontot (MySQL)? Det hade ja problem med förut men fick hjälp här.

 

Ska försöka leta på tråden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du behöver också lägga till en användare och vilka rättigheter (inte bra att köra allt med admin rättigheter i databasen) samt från vilka ip-nummer databasen skall få connectas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, här trillade det in svar! Trevligt.

 

Enligt Apple Developer skulle OS X komma med en förinställd mySQL användare... gjorde det inte på mitt. Hur ska jag göra denna anvädaren?

 

Databasen ska bara kunna ändras av min egen IP, men alla som surfar in påsidan ska ju kunna se selects osv från den, t ex texten i en blogg osv...

 

Berätta för mig i några enkla steg hur jag ska skapa denna användaren och hur jag sen kopplar den till mySQL så kan jag nog installera PHP sen :)

 

(jag ska installera php med rättigheter, right? då räcker det med sudo va, jag måste inte logga in på något annat konto? (Vad jag kan se i OS X finns bara mitt konto, men jag antar att det finns ett gömt root konto (som jag inte satt lösenord på eller nånting)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, här trillade det in svar! Trevligt.

 

Enligt Apple Developer skulle OS X komma med en förinställd mySQL användare... gjorde det inte på mitt. Hur ska jag göra denna anvädaren?

 

Databasen ska bara kunna ändras av min egen IP, men alla som surfar in påsidan ska ju kunna se selects osv från den, t ex texten i en blogg osv...

 

Berätta för mig i några enkla steg hur jag ska skapa denna användaren och hur jag sen kopplar den till mySQL så kan jag nog installera PHP sen :)

 

(jag ska installera php med rättigheter, right? då räcker det med sudo va, jag måste inte logga in på något annat konto? (Vad jag kan se i OS X finns bara mitt konto, men jag antar att det finns ett gömt root konto (som jag inte satt lösenord på eller nånting)).

407681[/snapback]

Har inte mycket tid just nu, men kommer beskriva snabbt om hur do kommer år root.

 

1) Öppna terminalen

 

2) Är du inloggad med administrativa privilegier? Om ja, hoppa över detta steg. Om inte, skriv:

su användare-med-administrativa-privilegier

Så, om ditt konto heter "admin", skriv:

su admin

 

Du kommer ombedjas om kontots lösenord. Skriv in detta. Om allt går rätt till ska du ha switchat user-account.

 

3) Skriv:

passwd root

 

Resulatet blir typ: "Changing password for root". Om det inte står det, klicka på CTRL + C för att avsluta, cancella.

 

4) Skriv nu:

su root

 

5) Nu har du 100% privilegier. Var noggrann med allt du gör dock - gör du något fel, kan du sumpa en j. . . massa saker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, satt just och skulle kompilera php. Allt gick bra tills jag försökte ./configure kommandot. Det ville sig inte, problemet var: configure: error: no acceptable cc found in $PATH

 

Så ja, hur tusan gör jag nu? Problemet är ju pga attj ag inte har gcc.. men jag slipper gärna installera hela xcode på 2,4gb bara för att kompilera ett program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan man ju inte ta bort sina inlägg :(

 

Ville iaf berättade att jag installerade delar av Xcode och fixade PHP. Nu funkar mySQL perfekt!

 

Tyvärr har jag fler frågor :(

 

Hur fixar jag nu så inloggningen till mySQL servern inte är root? kan man liksom göra en ny användare o koppla den till mySQL osv osv... vill gärna ha det säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GRANT ALL PRIVILEGES ON databas.tabeller TO 'användarnamn'@localhost IDENTIFIED BY 'lösenord' WITH GRANT OPTION;

 

Ersätt databas med databasens namn.

Ersätt tabeller med resp. tabellnamn. Om du däremot vill komma åt samtliga tabeller i databasen, skriv '*' utan enkelfjuttarna.

Ersätt användarnamn och lösenord med ditt användarnamn respektive lösenord :P

 

Om det uppstår problem, måste du använda OLD_PASSWORD:

SET PASSWORD FOR 'användarnamn'@localhost = OLD_PASSWORD('lösenord');

 

Såja!

 

Något du bör också göra är att ändra root-lösenordet!

SET PASSWORD FOR root@localhost = PASSWORD('Nytt Lösenord');

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar :D

 

Nu funkar allt! Har redan kodat en gästbok, imorrn börjar jag på ett bloggsystem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Du  måste kompilera om PHP med mySQL aktiverat - eller, så kan du testa att helt enkelt ändra php.ini filen där du aktiverar mySQL.

407236[/snapback]

Vad menas med att kompilera om php?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med att kompilera om php?

430196[/snapback]

Det innebär att man utgår från det programmeringsspråk, som MySQL är skrivet i, och översätter de textfilerna till körbar binärkod för processorn.

 

Dock behöver du inte göra det, eftersom PHP finns med från början i Mac OS X, och den är redan färdigkompilerad för att kunna användas med MySQL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...