Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Monterad volym


phreakii

Rekommendera Poster

Hej!

 

Problem problem problem!

 

Sitter och jobbar i en Quad G5 inköpt jan 06. Jobbar som grafiker på ett tryckeri på repro, prepress. Programvara, ja de vanliga grafiska programmen, InDesign, Illustrator, Pshop & Quarken. Alla programvaror är skarpa, inga kopior. Vad är då mitt problem? Jo min maskin, som jag haft på service 2 ggr nu, men dem finner inget fel! Hur upplever jag då problemen? Jo här kommer dem..

 

Det kommer slumpmässigt, men efter ett par timmars tid efter kallstart så dyker badbollen upp mer frekvent. Och ska jag mata ut en volym, DVD, så försvinner den från skrivbordet visuellt men matas inte ut ur spelaren. Och jag når ju självklart inte informationen på skivan eftersom den är "utmatad". Sen när den nu försvunnit så kan jag inte mata in/ut spelaren alls, utan tvingas starta om datorn. Och detta sker med mindre mellanrum i tiden ju längre datorn står på. Sen vet jag att hur galet det än låter så "släpper" den IP-adresserna på vårt nätverk. Vi får tilldelat våra IP's via DHCP ifrån routern, och när min maskin "förstört" uppkopplingen mot nätet, får alla vänta tills routern tilldelar nya IP's eller om man förnyar dem själva. Sen är sökningen vi Spotlight väldigt märklig, ska jag skriva ut tex ordet "September" kommer jag ett par bokstäver in i ordet innan de hänger sig, visst de släpper efter ett tag men det funkar inte som de ska.

 

Då tänker ni, jo men gör en ominstallation av OS:ett, mm, de har jag gjort 3 gånger nu efter Apple sagt detta, auktoriserat servicecenter. Men när jag efter 3:e gången lagt in alla programvaror, med resultat samma problem, så sa jag stopp. Och varför jag kan bevisa att det inte är mina programvaror det är fel på så kan jag berätta att jag har en Dual G5:a också, som jag bara satt i min hårddisk i, när min Quad varit på service. Så det kan man ju utesluta direkt. Men då säger dem att "Jo men de kan vara din hårddisk som är trasig och därför hänger Quaden" Jo men varför hänger den inte Dual G5:an?

 

Vad kan man mer utesluta? Visst som dem säger nu när jag är ihärdig och påpekar att det är problem "skit bak styret" jo då är de ju jävligt konstigt att den funkat bra fram tills juni 06, och är inköpt jan 06. Och att med hårddisken i en annan maskin funkar de klockrent. Ska man bara finna sig i problemet och tänka, "Jaha, en maskin för en 40.000:- ska väl hänga sig ett par ggr om dagen och @#%!!! till sakerna runt omkring"

 

Jag är desperat för nu står de ord mot ord, "Jo den funkar du gör fel". Men sluta, jag blir förbannad så jag nästan gråter. Dual G5:an funkar klockrent, jag har en Intel iMac hemma som funkar klockrent, uptime på 55 dar innan jag fick starta om med en stor uppdatering. På jobb i Quaden, ja uptime 2 dar om jag inte jobbar med den. Så jag frågade också dem som haft den på service om dem jobbat med den och inte bara haft strömmen på? "Jo vi har jobbat lite i den till och från". Jo men jag själv sitter och jobbar i den 8 timmar om dagen, det är lite skillnad på att småpula och jobba.

 

Ngn som kan hjälpa?

 

Tak på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det var Intel Xeon processorn? Jag har arbetat med PC i många år men också använt Mac ibland.

Jag gick över till Mac förra året (Powerbook G4) därför att PC:n hela tiden låste sig på liknande sätt du skriver.

 

Jag har arbetat med bildprogram och videoprogram, Adobe:s, Macromedia, M.m. Och tyckte att det blev för "knöligt" med alla dessa konstiga "hägningar och låsningar".

 

Personligen tror jag att det är Intel och moderkortet som är problemet.

 

Motorola och IBM lösningar kanske är säkrare.

 

 

 

"Spring inte fortare än din möjlighet att leva det"

 

WoodDreamer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det var Intel Xeon processorn? Jag har arbetat med PC i många år men också använt Mac ibland.

Jag gick över till Mac förra året (Powerbook G4) därför att PC:n hela tiden låste sig på liknande sätt du skriver.

 

Jag har arbetat med bildprogram och videoprogram, Adobe:s, Macromedia, M.m. Och tyckte att det blev för "knöligt" med alla dessa konstiga "hägningar och låsningar".

 

Personligen tror jag att det är Intel och moderkortet som är problemet.

 

Motorola och IBM lösningar kanske är säkrare.

"Spring inte fortare än din möjlighet att leva det"

 

WoodDreamer.

406786[/snapback]

 

Tack för snabbt svar!

 

Men det är ingen Intelmaskin utan G5, PowerPC..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter en peng på trasigt RAM, alternativt RAM som inte sitter ordentligt fast i sockeln.

 

Börja med att plocka ut RAM och stoppa tillbaka det ORDENTLIGT i sockeln.

 

Sedan plockar du fram skivorna som kom med din Mac och kör RAM-test flera gånger, helst över natten.

Det finns även ett freeware som heter "Rember", men det vet jag inget mera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter en peng på trasigt RAM, alternativt RAM som inte sitter ordentligt fast i sockeln.

 

Börja med att plocka ut RAM och stoppa tillbaka det ORDENTLIGT i sockeln.

 

Sedan plockar du fram skivorna som kom med din Mac och kör RAM-test flera gånger, helst över natten.

Det finns även ett freeware som heter "Rember", men det vet jag inget mera om.

406801[/snapback]

 

Jo jag skulle tippa på att de var detta också, men den auktoriserade verkstaden, LanMaster i malmö säger sig ha gjort detta. Iofs så hade dem byt logikkortet också men sen bytt tillbaka igen, fastän de var påstått samma. Två gånger på verkstad utan att finna felet, uselt. Men jag ska göra som du sa så fort jag får tillbaka maskinen igen från en "hobbyfixare".

 

Känns bara som man testat allt snart..

 

Tack för förslaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...